
Vrije tribune: ‘Afscheidsbrief aan de oud-verkeerswethouder’
AlgemeenDoor Guus Bastings
Beste (oud-)wethouder infrastructuur, beste Fred, hierbij mijn laatste kritische stukje over PHS, verkeersproblematiek, stoplichten en een nieuwbouwwijk. Geen zorgen, ik houd het schappelijk en ben vanwege je afscheid mild gestemd.
Het leek zo mooi: PHS, even de VLK aanleggen, lintje doorknippen, de dubbele overweg voorgoed sluiten en en passant ook het probleem Baroniestraat oplossen. Is dat even flink scoren!
Maar helaas het mocht niet zo zijn. Niet iedereen zag dat zo. Er kwamen protesten en een kritische betweter schreef zure stukjes in de krant. Op de voorpagina van deze krant dus geen met helm en geel vest getooide wethouder in een graafmachine die de eerste schop in de grond van het PHS-project zet.
Het stoplichtenproject dan misschien? Je zei zelf: ‘De huidige stoplichten zijn zo oud, dat zelfs het museum ze niet meer wil.’ Nee, ook dat werd om onverklaarbare reden alsmaar vooruitgeschoven. Mooi klusje voor het volgende bestuur.
Er was een budget voor nieuwe verkeerslichten, maar die kwamen er niet. Met (dure) noodvoorzieningen lossen we het op. Boxtel is geen Almelo: ‘Een stoplicht springt op rood en een ander weer op groen, maar in Boxtel is altijd wel wat te doen.’ Nee, hier doen ze het niet. Geen fijn afscheidscadeau dat Omroep Brabant deze soap weer van stal haalt.
Een nieuwbouwwijk presenteren, ingesloten tussen twee sporen zonder enige vorm van ontsluiting, is geen optie. Met hier en daar wat aanpassingen aan bestaande wegen kom je er niet. De toegangswegen naar een resterende overweg zijn daar totaal niet op berekend. Bouwen in de ‘oksel’ vereist echt een fatsoenlijke ontsluitingsweg.
Beste Fred, dat we er anders over dachten, was geen belemmering om respectvol met elkaar in gesprek te blijven. Je nodigde me regelmatig uit om koffie te drinken op het gemeentehuis. Ondanks al mijn kritiek erken ik oprecht dat je voor Boxtel van veel belang bent geweest. Ik ga het gekrakeel in ons verstandshuwelijk missen. Bedankt en geniet van je welverdiende pensioen. Via Brabants Centrum houd ik je op de hoogte!
BC-app: download nu gratis! Inclusief agenda vol activiteiten en uitjes
Klik op deze link voor AndroidKlink op deze link voor Apple/iOS







