Toenmalig wethouder Fred van Nistelrooij (rechts) sloot vorige maand een stukje Keulsebaan af vanwege de herinrichting van rotonde Boseind tot kruising.
Toenmalig wethouder Fred van Nistelrooij (rechts) sloot vorige maand een stukje Keulsebaan af vanwege de herinrichting van rotonde Boseind tot kruising. Foto: Jan Hermens.

Vrije tribune: ‘Afscheidsbrief aan de oud-verkeerswethouder’

Algemeen

Door Guus Bastings

Beste (oud-)wethouder infrastructuur, beste Fred, hierbij mijn laatste kritische stukje over PHS, verkeersproblematiek, stoplichten en een nieuwbouwwijk. Geen zorgen, ik houd het schappelijk en ben vanwege je afscheid mild gestemd.

Het leek zo mooi: PHS, even de VLK aanleggen, lintje doorknippen, de dubbele overweg voorgoed sluiten en en passant ook het probleem Baroniestraat oplossen. Is dat even flink scoren! 

Maar helaas het mocht niet zo zijn. Niet iedereen zag dat zo. Er kwamen protesten en een kritische betweter schreef zure stukjes in de krant. Op de voorpagina van deze krant dus geen met helm en geel vest getooide wethouder in een graafmachine die de eerste schop in de grond van het PHS-project zet.

Het stoplichtenproject dan misschien? Je zei zelf: ‘De huidige stoplichten zijn zo oud, dat zelfs het museum ze niet meer wil.’ Nee, ook dat werd om onverklaarbare reden alsmaar vooruitgeschoven. Mooi klusje voor het volgende bestuur. 

Er was een budget voor nieuwe verkeerslichten, maar die kwamen er niet. Met (dure) noodvoorzieningen lossen we het op. Boxtel is geen Almelo: ‘Een stoplicht springt op rood en een ander weer op groen, maar in Boxtel is altijd wel wat te doen.’ Nee, hier doen ze het niet. Geen fijn afscheidscadeau dat Omroep Brabant deze soap weer van stal haalt.

Een nieuwbouwwijk presenteren, ingesloten tussen twee sporen zonder enige vorm van ontsluiting, is geen optie. Met hier en daar wat aanpassingen aan bestaande wegen kom je er niet. De toegangswegen naar een resterende overweg zijn daar totaal niet op berekend. Bouwen in de ‘oksel’ vereist echt een fatsoenlijke ontsluitingsweg.

Beste Fred, dat we er anders over dachten, was geen belemmering om respectvol met elkaar in gesprek te blijven. Je nodigde me regelmatig uit om koffie te drinken op het gemeentehuis. Ondanks al mijn kritiek erken ik oprecht dat je voor Boxtel van veel belang bent geweest. Ik ga het gekrakeel in ons verstandshuwelijk missen. Bedankt en geniet van je welverdiende pensioen. Via Brabants Centrum houd ik je op de hoogte!

BC-app: download nu gratis! Inclusief agenda vol activiteiten en uitjes

Klik op deze link voor Android

Klink op deze link voor Apple/iOS

Vrije Tribune

We plaatsen graag meningen en suggesties van lezers (maximaal 350 woorden) in onze lezersrubriek Vrije Tribune. Deze kunnen gestuurd worden naar bc@brabantscentrum.nl. De inhoud valt onder verantwoordelijkheid van de schrijver, de redactie neemt hierin nooit een standpunt in. Vermelding van naam is verplicht. De redactie bepaalt de titel. Zij kan inzendingen ook weigeren, bijvoorbeeld in geval van discriminatie of reclame. Dit is altijd maatwerk en wordt aan de inzender toegelicht.

Professioneel kok Suzan van der Steen maakt de wedstrijd komende nacht een nog net iets smakelijker spektakel met deze onvervalste WK-koekjes.
Koken met Suus - Scoor met deze WK-koekjes! Algemeen 5 minuten geleden
Toenmalig wethouder Fred van Nistelrooij (rechts) sloot vorige maand een stukje Keulsebaan af vanwege de herinrichting van rotonde Boseind tot kruising.
Vrije tribune: ‘Afscheidsbrief aan de oud-verkeerswethouder’ Algemeen 1 uur geleden
Logo
Het pand waar voorheen bloemisterij Van den Braak was gevestigd gaat binnenkort tegen de vlakte. Op het achterliggende terrein komen een villa en twee seniorenwoningen.
Woningen in hartje Boxtel op voormalig terrein bloemenhandel Boxtel 3 uur geleden
Afbeelding
Krant wellicht dag later, extra ruimte voor bezorgers vanwege extreme hitte Algemeen 18 uur geleden
Vlnr: Waylon van Son, voorzitter van Hockeyclub Liempde, Bas Bijnen van Brabant Sports en Claartje Zijlstra-Didde, namens de sponsorcommissie van Hockeyclub Liempde.
Brabant Sports weer vier jaar sponsor HCL Liempde 19 uur geleden
Logo
What's Up, Lex Brewel en Demi van der Velden?
What’s Up, Lex & Demi? Liempde 19 uur geleden
Logo
Bram Rovers uit Esch speelt komend seizoen voor een nieuwe club, maar op vertrouwde grond. De voormalig jeugdspeler van PSV verkast namelijk van SC Heerenveen naar FC Eindhoven.
Bram Rovers (21) uit Esch keert terug uit Heerenveen en tekent bij FC Eindhoven Esch 21 uur geleden
Beeld ter illustratie.
Inzameling oud papier in Boxtel schuift op Boxtel 21 uur geleden