ok


Ons BC: sociaal, lokaal en actueel


Versterken van lokale journalistiek, inspelen op sociale media én het verdienmodel voor stichting Brabants Centrum vernieuwen. De app Ons BC speelt in op deze ontwikkelingen. Brabants Centrum lanceerde de unieke app op 18 mei met Gedeputeerde Wil van Pinxteren. Provincie Noord-Brabant verleende eerder al 22.500 euro subsidie voor het platform.


Download hier voor Android


Download hier voor iOS





Afbeelding

In deze zogeheten lokale nieuws community-app nemen gebruikers actief deel aan discussies, plaatsen zelf berichten en kunnen items toevoegen aan de dorpsagenda. En zij ontvangen uiteraard dagelijks al het nieuws. De app is gratis voor leden van Brabants Centrum en niet-leden krijgen éénmalig een maand gratis toegang tot Ons BC. 

De homepage Voor Jou

Gebruikers zien op de homepage twee horizontale tijdlijnen. De bovenste tijdlijn is een selectie van artikelen die door de redactie zijn geschreven. De onderste tijdlijn is gebaseerd op de interesses van de leden. Hierin staan zowel artikelen van de redactie als berichten van andere gebruikers van de app.

Afbeelding

Afbeelding

Community

In de community zijn alle interesses omgezet in groepen. Leden kunnen hierin alle onderwerpen volgen die over hun dorp en/of interessegebied gaan. Ook kunnen zij hierin berichten plaatsen. In de app is een helder onderscheid tussen redactie en bijdrage van gebruikers gemaakt.

Agenda

In de agenda plaatsen redactie en gebruikers datums van toekomstige activiteiten en evenementen. Dit mag van alles zijn, zolang het maar publiek toegankelijk is. Daarnaast kan de redactie een afweging maken in commerciële activiteiten: het is niet bedoeld als reclameplatform voor ondernemers. 

Afbeelding


Afbeelding

Profiel

Hierin kunnen leden hun lidmaatschapsgegevens inzien en wijzigingen aanbrengen. Bijvoorbeeld in welke interesses je volgt, waarover je een melding (notificatie) op je telefoon wilt ontvangen en het toevoegen/veranderen van een profielfoto. Bovendien een gebruiker via zijn Profiel ook meerdere inwonende gezinsleden uitnodigen. Eén gezinslid krijgt een gratis account om in te loggen. Komen er meer bij, dan betaalt het hoofdlid vijf euro per gezinslid per jaar extra. Let wel: alleen gezinsleden die op hetzelfde adres wonen, kan je  uitnodigen.


Veelgestelde vragen

Hieronder kunt u antwoord op de meest gestelde vragen vinden.

Jouw foto aanpassen, kan via het pijltje achter jouw accountnaam met als subtitel Profiel & Gezinsleden (zie afbeeldingen). Dit mag een portret zijn van jezelf, maar ook een afbeelding die jij bij jouzelf vindt passen. Maar verplicht is het niet. Jouw afbeelding verschijnt bij het plaatsen van een reactie en als je een bericht in een van de community’s post.

Het is mogelijk je wachtwoord opnieuw in te stellen. Ook kan je gezinsleden toevoegen aan jouw account. Zij ontvangen dan een mailtje met het verzoek hun aanmeldgegevens in te vullen.

In principe kunt u alle inwonende gezinsleden uitnodigen om de app te gebruiken. Iedereen in het gezin krijgt dan ook een eigen profiel en inlog. Echter, alleen het tweede profiel is gratis. Voor ieder volgend gezinslid dat zich via uw uitnodiging inschrijft, rekenen we vijf euro extra op uw lidmaatschap.

Nee, net als de krant, staat het lidmaatschap geregistreerd op één adres. Mochten er toch gebruikers aan jouw account worden toegevoegd die niet op het geregistreerde adres wonen, zien wij dit als een nieuw, regulier lidmaatschap. Aangezien jij degene bent die het lidmaatschap hebt aangevraagd, brengen wij de kosten daarvan via jouw account in rekening.

Uiteraard zijn wij ook de flauwste niet. We gaan er in eerste instantie vanuit dat het om een misverstand gaat. Voordat we zaken in rekening gaan brengen, nemen we dus eerst even contact op. Wij vertrouwen erop dat iedereen begrijpt dat Brabants Centrum niet kan bestaan als (bij wijze van spreken) alle Boxtelaren gebruik maken van één lidmaatschap. Als we echter merken dat het bewust en herhaaldelijk gebeurt, zien wij ook geen andere keus dan de bijdrage in rekening te brengen hij het hoofdaccount. Aan de achterkant zien we hoeveel toestellen en profielen er gebruik maken van één account.

Iedereen kan elkaars gegevens gewoon zien. Omdat deze gegevens binnen een huishouden al bekend zijn, blijft de privacy gewaarborgd. Echter, wie zijn account deelt met mensen buiten het eigen huishouden, moet beseffen dat diegene ook zijn of haar persoonsgegevens deelt, zoals het bankrekeningnummer.

Door een mail te sturen naar bc@brabantscentrum.nl onder vermelding van huidige naam, nieuwe naam en adres. Leden kunnen hun naam niet in de app wijzigen: deze zijn gekoppeld aan de lidmaatschapsgegevens in onze administratie. Dus deze controle moeten we zelf uitvoeren. Voordeel daarvan is dat we altijd zeker weten wie reageert: anoniem een reactie plaatsen zal niet gaan in Ons BC.

Bij Instellingen/Notificaties kan een gebruiker zelf kiezen van welke interesses diegene een melding op de telefoon wil krijgen, een notificatie. Als mensen een interesse selecteren, wordt de bijbehorende notificatie automatisch aangezet.

De notificaties zijn bij instellingen aan en uit te zetten. Dit geldt voor alle groepen: zowel de interesses, maar ook eventuele expertisegroepen waar je aan deelneemt en dossiers die je volgt.

Nee, dat hoeft niet. Bij Instellingen/Notificaties kan je die notificaties onderaan de pagina verwijderen.

Ja, dat is mogelijk. Die hebben we automatisch uit staan, maar kan je zelf activeren in het desbetreffende artikel. Hiervoor klik je op de notificatiebel rechts bovenaan het stuk.

In Profiel onder Handleiding is nog een beknopte samenvatting te vinden van de verschillende onderdelen in de app.

Onder het kopje Lidmaatschap zijn jouw betaalgegevens in te zien. Hier kan je zien wie allemaal nog meer gebruik maken van jouw lidmaatschap. Zie ook gezinsleden. Om praktische redenen voor onze administratie is het doorgeven van wijzigingen in het lidmaatschap, zoals verhuizing of opzegging, via e-mail het meest eenvoudige. Stuur onder vermelding van naam en adres de wijziging door naar bc@brabantscentrum.nl

Jouw foto aanpassen, kan via het pijltje achter jouw accountnaam met als subtitel Profiel & Gezinsleden (zie afbeeldingen). Dit mag een portret zijn van jezelf, maar ook een afbeelding die jij bij jouzelf vindt passen. Maar verplicht is het niet. Jouw afbeelding verschijnt bij het plaatsen van een reactie en als je een bericht in een van de community’s post.

Iedereen die al lid is van stichting Brabants Centrum kan de app gratis gebruiken: zowel mensen die al toegang hebben tot alle digitale producten als de leden die alleen de papieren krant ontvangen. Kies bij het inlogscherm voor ‘Ik ben al lid, log in’. De digitale leden kunnen met hun vertrouwde e-mailadres en wachtwoord inloggen. Over de papieren krantenlezers, later meer.

Klik op ‘Ik ben al lid, log in’. Kies ‘Ik weet mijn e-mailadres niet’ en vul je gegevens opnieuw in (waaronder een e-mailadres). De ledenadministratie kan aan de hand daarvan zien of je al in ons systeem staat. Als dat dat zo is, sturen we een e-mail met een link naar het opnieuw instellen van je wachtwoord. En anders wijzen we een wachtwoord toe. Alleen het wachtwoord? Vul eerst het e-mailadres in en klik op het volgende scherm op ‘wachtwoord vergeten’. We sturen per e-mail een link met de mogelijkheid het wachtwoord opnieuw in te stellen.

Erg eenvoudig. Download de app in de Google Playstore of Apple Store. Kies ‘Ik ben al lid, log in’. Klik op ‘Ik krijg als lid alleen de krant’ en vul je gegevens in. Wij controleren vervolgens of je al in ons systeem staat en sturen per e-mail vervolgens een wachtwoord op of een link naar de pagina waar je zelf een wachtwoord aanmaakt.

Dat kan in de app onder Profiel. Kies ‘Wachtwoord wijzigen’ en log na de wijziging eenmaal in en uit.

Een beeld trilt, een gebruiker wordt eruit gegooid, een artikel opent niet en al wat dies meer zij: een technische storing kan voorkomen, al willen we dit zoveel mogelijk voorkomen natuurlijk. Het eerste wat we adviseren, is om de app te verwijderen en opnieuw te installeren door deze weer te downloaden in de Google Playstore of Apple Store. Mocht het euvel daarna nog niet zijn verholpen, vragen we om een bericht te sturen naar bc@brabantscentrum.nl of ons tijdens kantooruren te bellen: (0411) 67 25 13.

De artikelen die de redactie plaatst op de tijdlijn Brabants Centrum, verschijnen in eerste instantie op basis van tijd. Het kan echter zijn dat de redactie een artikel belangrijk vindt om meer onder de aandacht te brengen. In dat geval zet de redactie het artikel vast op de eerste positie. Onderaan ieder artikel is ook een reactie te lezen. Dat is de laatste reactie uit de discussie die op ieder artikel volgt. Je kan ook zelf reageren door op het artikel te klikken en onderaan je reactie achter te laten.

Dit is een gepersonaliseerde tijdlijn gebaseerd op de door jou geselecteerde interesses. Hierop verschijnen artikelen van de redactie, maar ook berichten van gebruikers. Alle berichten waarin jij bent geïnteresseerd, worden hier dus verzameld. Maar deze berichten worden ook per interesse in een overzicht geplaatst. In dat overzicht kan je ook zelf berichten plaatsen. Zie ook het onderdeel Community’s.

Beide tijdlijnen zijn horizontaal. Wil je een tijdlijn liever verticaal bekijken? Dat kan door op de link ‘Bekijk alle’ te klikken.

Onder het kopje ‘community’s onderaan jouw scherm, vind je alle interessegebieden. Dit is een beetje ons ‘sociale mediagedeelte’. Hier zien gebruikers niet alleen het nieuws over een onderwerp of dorp/buurt terug op een tijdlijn. Zij kunnen daar zelf ook berichten op posten.

Jouw foto aanpassen, kan via het pijltje achter jouw accountnaam met als subtitel Profiel & Gezinsleden (zie afbeeldingen). Dit mag een portret zijn van jezelf, maar ook een afbeelding die jij bij jouzelf vindt passen. Maar verplicht is het niet. Jouw afbeelding verschijnt bij het plaatsen van een reactie en als je een bericht in een van de community’s post.

Nadat je een keuze hebt gemaakt, gebeuren er drie dingen in de app. In het onderdeel Community verschijnen de interesses als een soort groepen/pagina’s. Daarin komen de artikelen te staan die de redactie publiceert over dat onderwerp. Ook kunnen gebruikers in een van die groepen zelf berichten plaatsen. Bovenin schakel je tussen de groepen/pagina’s door met de bovenste balk horizontaal te swipen. Meer volgen? Kies meer interesses. Daarnaast ontvang je notificaties en word jouw persoonlijke tijdlijn Jouw BC gevult met de artikelen die je interessant vindt.

Meldingen op jouw telefoon (zogeheten notificaties) komen binnen als iemand een bericht plaatst die valt onder een van jouw interesses. Wie het fijner vindt om deze notificaties op de telefoon niet te ontvangen, kan deze ook uitzetten. Ga daarvoor naar Instellingen/Notificaties.

Op vijf verschillende manieren kan je een notificatie ontvangen. 

1. Als er een bericht op basis van jouw interesse wordt geplaatst
2. Zodra redacteuren of leden een bericht plaatsen in een expertisegroep waar je deel van uitmaakt.
3. Vanwege een dossier dat je volgt.
4. Wanneer je ervoor kiest om de reacties op een artikel, bericht van een van de leden of een agenda-item te volgen. Zie ook profiel.

Nadat je op de knop ‘Plaats een bericht’ hebt gedrukt, kom je in een nieuw scherm. Let er op dat je een titel geeft aan je bericht. Het is mogelijk om linkjes en foto’s te plaatsen. Selecteer de groep waarin je het bericht wilt plaatsen en druk op ‘Bericht plaatsen.

Of het nu gaat om een losliggende stoeptegel of een landelijk vraagstuk: leden krijgen veel vrijheid om onderwerpen aan te kaarten. Schroom dus niet om jouw gedachten te delen. Wij sturen erop aan dat alle bijdragen serieus worden genomen. Echter, als het nodig is, kunnen we berichten ook verwijderen. De richtlijnen voor het reageren en plaatsen van berichten zijn eenvoudig terug te vinden. Ook commerciële berichten kan de redactie verwijderen, tenzij de redactie denkt dat deze een lokaal, maatschappelijk doel dienen of nieuwswaarde hebben.

Een van de redenen dat stichting Brabants Centrum deze app ontwikkelt, is om gebruik te maken van expertise van gebruikers. Bent u ergens deskundig in? Geef het door in uw biografie zodat we dit kunnen verifiëren.

In jouw profiel zie je onderaan het kopje Jouw expertises. Klik op bewerken en maak een selectie. Vooralsnog geven we hierin een beperkte keuze richting gebruikers. Het kan daarom zijn dat uw deskundigheid niet bij de gegeven opties staat. Niet getreurd: het kan zijn dat wij in de toekomst meer expertises gaan toevoegen.

Bovenaan het scherm staat een tekstveld (de biografie) waarin je meer kan vertellen over jouw deskundigheid. Voor de redactie zou het fijn zijn als dit controleerbaar is, bijvoorbeeld door middel van een linkje naar een LinkedIn-profiel of een bedrijfspagina.

Als een van de leden een deskundigheid aan ons doorgeeft, krijgen wij in ons systeem te zien welke mensen aangeven ergens expert in te zijn. Hierdoor kunnen wij jouw hulp inschakelen als wij ondersteuning nodig hebben bij een complex onderwerp. In dat geval maken we een besloten groepje aan waarin we berichten kunnen plaatsen, documenten delen en communiceren met elkaar.

Nee, in zo’n expertisegroep zitten een paar tot hoogstens enkele tientallen gebruikers. Wil je zeker weten dat jij jouw informatie anoniem deelt, dan adviseren we om dit via e-mail te delen (bc@brabantscentrum.nl). En natuurlijk is dat telefonisch (0411-67 25 13) en face-to-face met een van onze redacteuren ook mogelijk.

Het doel van deze tool is om onze journalistiek te verbeteren en meer aan onderzoeksjournalistiek te kunnen doen. Brabants Centrum beschikt over een redactie van vier journalisten. Voor een lokale krant is dat ontzettend veel, maar dan nog is het onmogelijk om ons in alle onderwerpen te specialiseren. En inhuren van experts past simpelweg niet binnen ons budget. Dus schakelen we op deze manier de hulp in: die van gebruikers. Uiteraard is dit vrijblijvend, maar alle hulp is welkom. Hoe meer experts in de app regelmatig input leveren, hoe beter wij onderzoek kunnen doen.

Ten eerste krijgen leden betere artikelen. Deskundigen maken bovendien de ontwikkeling van een productie mee en worden hier actief in betrokken. Indien wenselijk krijgen zij ook een vermelding in de krant vanwege hun geleverde inzet.

De bel die naast een kop van een artikel verschijnt, is een notificatiebel. Die is ideaal voor gebruikers die ook reacties op een bericht willen volgen. Klikt u deze aan, dan krijgt u een melding op uw telefoon zodra een andere gebruiker een reactie plaatst. Let er wel op dat u deze niet per ongeluk twee keer aanklikt: de bel is actief wanneer deze volledig is ingekleurd. Zoals u deze nu ziet op het getoonde voorbeeld, is de notificatie dus niet actief.

Het kan zijn dat u een discussie over een artikel interessant vindt om te volgen. Maar het is ook mogelijk dat u zelf een bericht hebt geplaatst en in de gaten wilt houden wat mensen daarover zeggen. Vandaar dus: de notificatiebel. Vragen over dit onderwerp? Zet een bericht in de app of stuur ons een mail via bc@brabantscentrum.nl.

Het plaatsen van een Agenda-item is net als het plaatsen van een bericht vrij eenvoudig. Je kiest eerst het onderwerp en geeft daarna het bericht een titel en eventueel een korte uitleg over wat het is. Prijs en vermelding van de website zijn niet per se nodig, maar indien relevant kan je ze ook toevoegen. Handig is wel als je een locatie toevoegt.

Wij bevorderen dat iedereen openbare, publieke evenementen plaatst. Dat kan bijvoorbeeld een optreden zijn van een bandje. Maar ook sportwedstrijden en muzikale festiviteiten zullen de revue passeren. Zelf zullen wij als redactie ook al dat soort activiteiten vermelden. Commerciële activiteiten zoals een kortingsavond verwijderen wij in principe. Daarop kan de redactie uitzonderingen maken. Iemand die een garageverkoop organiseert, maar de opbrengsten (deels) doneert aan het goede doel bijvoorbeeld. Of een evenement waar wel een entreeprijs wordt gevraagd, maar waarvan de inkomsten ten goede komen aan een lokaal doel of aan het verenigingsleven, zoals de Boeremèrt in Liempde.

Alle lidmaatschappen staan vermeld op https://www.brabantscentrum.nl/abonnement/brabantscentrum-nl/bestellen. Je kan een jaar- of maandelijks lidmaatschap afnemen. Daarnaast is er nog een proeflidmaatschap: een maand gratis mag je de nieuwe app Ons BC uitproberen. Dat eindigt automatisch: je zit nergens aan vast. We vragen alleen om je naam en e-mailadres achter te laten. Ook kan je meteen een wachtwoord kiezen (zie afbeelding).

Nee, een digital only-lidmaatschap bestaat niet. Leden ontvangen de papieren krant op donderdag en krijgen ook toegang tot de doorbladerbare pdf die op donderdag per e-mail wordt verstuurd. En uiteraard hebben leden toegang tot de app. Hoe meer verschillende abonnementsvormen Brabants Centrum aanbiedt, hoe meer administratieve lasten en dus kosten dit oplevert. Adverteerders worden ook minder goed op print bediend met digital only producten. Terwijl de besparing die het oplevert op de drukkosten, nauwelijks invloed heeft op de lidmaatschapsprijs. Op lange termijn worden lidmaatschappen hierdoor juist duurder.

Er is één uitzondering op digital only. Leden die buiten Boxtel wonen, kunnen wel zo’n lidmaatschap afsluiten. Het bezorgen van de papieren krant op een adres buiten Boxtel zorgt voor bijna een verdubbeling van de lidmaatschapsprijs door de portokosten. De stichting vindt het wel zo eerlijk om hen niet onnodig op kosten te jagen. Als zij digital only willen, betalen deze leden dezelfde prijs als iedereen.

In principe kan stichting Brabants Centrum alle reacties gebruiken voor haar berichtgeving omdat je deze op ons platform plaatst. Echter, wij vinden het niet zo chique om reacties van leden zomaar zonder toestemming en overleg op andere manieren in te zetten. Wel denken wij dat dit een toegevoegde waarde kan zijn voor onze krant. Sommige reacties willen wij dan ook toevoegen aan artikelen in de krant op donderdag. Wij denken dat dit een toegevoegde waarde is voor onze papieren vlaggenschip. Echter, altijd zullen eerst overleggen en vragen om jouw toestemming voordat we een reactie in de krant zetten.

Welke reacties wij kiezen om aan artikelen in de krant toe te voegen, is altijd maatwerk. In tegenstelling tot de reguliere sociale media, geloven wij niet dat algoritmes de beste keuzes kunnen maken hierin. Zo kiest Facebook er vaak voor om reacties die veel respons krijgen (clicks, likes en beantwoordingen) bovenaan een discussie te plaatsen. Echter, soms is een reactie niet zo populair, maar wel goed onderbouwd. Aangezien wij de artikelen schrijven en jij daarop reageert, geloven wij een betere inschatting te kunnen maken van welke reacties waardevol zijn voor de discussie. Dit is altijd mensenwerk. Het kan zijn dat we meerdere reacties in een discussie interessant vinden, maar dat we een keuze moeten maken vanwege de beperkte ruimte in de krant.

Dat heeft te maken met een aantal zaken. Natuurlijk is iemands mening nooit ‘de waarheid’. Alleen kan iemand wel zijn of haar mening kracht bijzetten en daarmee anderen informeren. Geeft iemand een onderbouwing bij zijn reactie met bijvoorbeeld links naar onderzoeken? Dan brengt diegene met zijn bijdrage ook anderen ergens van op de hoogte. Maar iemand kan ook persoonlijke ervaringen delen die te maken hebben met het artikel. Of een interessante denkrichting aangeven of een goede vraag opwerpen die nog moet worden beantwoord. Simpel gezegd kiezen we waar mogelijk de bijdragen die andere lezers informeren. Wij vinden constructieve reacties die een discussie verder op gang helpen, het meest interessant voor alle leden.

Dat doen we op twee manieren. Ten eerste in de app zelf. Wij kunnen een reactie ‘pinnen’. Hierdoor verschijnt deze bovenaan het discussiegedeelte in een artikel. Daarmee wordt een gepinde reactie ook zichtbaar op de homepage. Het kan zijn dat we meerdere reacties onderaan een artikel ‘pinnen’, maar vanwege de beschikbare ruimte, blijft alleen de laatst gepinde reactie zichtbaar op de homepage. Bovendien hebben wij in onze krant ‘Topreacties’ geïntroduceerd. Een of enkele reacties van leden op een artikel selecteren wij dan als toevoeging aan het stuk in de krant. Een soort Vrije Tribune in het klein zeg maar. Zoals gezegd wordt dit wel altijd gedaan in overleg met en na toestemming van de reageerder.

Zeker! Sterker nog, het bieden van een platform voor discussie en debat is een van de steunpilaren van de journalistiek. Echter, in kranten blijft dit beperkt tot het plaatsen van ingezonden brieven en opiniestukken. De inhoud ervan wordt dan vóór plaatsing beoordeeld door de redactie. Bij ingezonden brieven kijkt men dikwijls naar de grenzen van de vrijheid van meningsuiting: mag iemand dat zeggen? Aan opiniestukken werden hogere eisen gesteld, dus dan komt er ook een stukje expertise en schrijfkunst bij kijken. Maar vanwege de opkomst van sociale media kunnen mensen online hun reactie overal op geven zonder weerwoord. Als stichting stellen we onszelf ten doel een positieve bijdrage te leveren aan betrokken en levendige gemeenschappen. Met de app willen we ook online onze journalistieke functie voor discussie en debat invullen, alleen moet dat in dit tijdperk op een iets andere manier. In plaats van te bepalen voor mensen wat ze wel en niet mogen zeggen, gaan we meer invulling geven aan de vraag: hoe kunnen we voor een constructieve en gezonde discussie zorgen?

Jouw foto aanpassen, kan via het pijltje achter jouw accountnaam met als subtitel Profiel & Gezinsleden (zie afbeeldingen). Dit mag een portret zijn van jezelf, maar ook een afbeelding die jij bij jouzelf vindt passen. Maar verplicht is het niet. Jouw afbeelding verschijnt bij het plaatsen van een reactie en als je een bericht in een van de community’s post.

Als iemand het echt te bont maakt, kunnen we een reactie altijd nog verwijderen. Echter, vanwege onze ervaringen met reacties op Twitter, Facebook en Instagram, verwachten wij dat het hier hoogstens om enkele reacties per jaar gaat.

Via de app een vergeten krant doorgeven is voor Brabants Centrum om praktische redenen niet haalbaar. Wij vragen daarom een mail te sturen naar bc@brabantscentrum.nl onder vermelding van naam en adres zodat we de betreffende editie kunnen nabezorgen. Bellen kan ook naar 0411-67 25 13.

Mijn vraag staat er niet bij..

Als jouw vraag niet beantwoord is, neem dan contact op met Brabants Centrum. Wij zijn telefonisch bereikbaar via 0411-67 25 13 van maandag tot en met donderdag tussen 09.00 en 17.00 uur en vrijdag van 09.00 tot 12.00 uur. Mailen kan ook naar bc@brabantscentrum.nl.