WSD-GROEP SCHENKT TWEEDEHANDS SNIJMACHINE

Voortaan sneetjes brood bij Voedselbank

© 2010- Brabants Centrum

OP DE FOTO: De eerste broden worden gesneden in het depot van de Boxtelse Voedselbank. Van links naar rechts vrijwilligster Sjaan van Vugt, initiatiefneemster Bettie van de Braak, WSD-directeur Ad Lancée, interim-voorzitter Jan van Rooijen en vrijwilligster Jean de Laat. (Foto: Albert Stolwijk).

DOOR HENK VAN WEERT

Een halfjaar lang maakte Bettie van de Braak noodgedwongen gebruik van de Voedselbank. Wekelijks haalde ze in het distributiecentrum bij winkelcentrum Oosterhof haar etenswaren en hoorde ze hoe de vrijwilligers opmerkingen kregen omdat het brood niet gesneden was. Ze kwam in actie en sinds gisteren beschikt de Voedselbank over een eigen snijmachine.

Van de Braak werkt bij WSD-Groep en vroeg of die geld uit wilde trekken om de Voedselbank aan een broodsnijmachine te helpen. Ondanks dat het door de crisis niet goed gaat met het werkvoorzieningschap, aarzelde WSD geen moment, vertelde directeur Ad Lancée van WSD Industrie gisteren: ,,We willen graag verbindingen leggen met andere maatschappelijke projecten. Dit sprak ons erg aan omdat ook veel van onze medewerkers het niet breed hebben.” WSD stelde vijfhonderd euro beschikbaar.

PLASTIC ZAKKEN
Via markplaats.nl kwam Van de Braak op het spoor van de snijmachine en vorige week toog ze naar het Zuid-Hollandse Gouderak om het apparaat op te halen en uit te proberen. ,,Want als de machine eerst gereviseerd zou moeten worden, had ik dat natuurlijk bij WSD laten doen.” De broodsnijmachine werkt echter als een tierelier zodat de broden, die bakkerij Bekkers uit Veghel dagelijks aanlevert, voortaan ook in gesneden vorm aan de cliënten van de Voedselbank kunnen worden meegegeven. De bakkerij verstrekt daarvoor ook plastic broodzakken.

,,We zijn erg in onze nopjes met deze geste”, aldus interim-voorzitter Jan van Rooijen van de Voedselbank. ,,Het onverkochte brood dat we krijgen is afkomstig uit supermarkten en nog niet gesneden. Voor veel mensen blijkt dat erg onpraktisch. Nu kunnen we hen nog beter van dienst zijn.”



16 december 2010

Print deze pagina

Terug