FANFARE CONCORDIA VERTROUWT OP EERSTE PRIJS IN VELDHOVEN

’Muzikaliteit uitbuiten tijdens concours’

© 2010- Brabants Centrum

OP DE FOTO: In multiculturele accommodatie De Serenade werken de muzikanten van fanfare Concordia volop aan de voorbereiding op het concours. Er heerst een gezonde spanning. (Foto’s: Albert Stolwijk).

DOOR HENK VAN WEERT

,,Het is nou niet dat ik ’hiep, hiep, hoera’ riep, toen we besloten deel te nemen aan het concours”, geeft Marinus van de Sande eerlijk toe. Maar de 74-jarige bassist van de Liempdse fanfare Concordia respecteert de keuze van de ledenvergadering om mee te doen aan de concertwedstrijd in Veldhoven. Het werken naar een optreden met een jurybeoordeling zorgt voor een gezonde dosis spanning bij de Liempdse muzikanten, zegt saxofonist Joyce Rombauts.

Het laatste weekeinde van november staat ook dit jaar in het teken van muziekconcoursen. Ruim twintig korpsen, verdeeld over vijf divisies, laten zich in theater De Schalm te Veldhoven beoordelen tijdens de concertwedstrijden van de Brabantse Bond van Muziekgezelschappen. Onder hen drie regionale orkesten. In aanloop naar het concours komen muzikanten in Boxtel, Liempde en Esch meerdere malen per week samen voor intensieve repetities en try-outconcerten. Brabants Centrum nam er een kijkje en belicht deze weken telkens een van de concoursdeelnemers. Vandaag komt fanfare Concordia uit Liempde aan bod, die aantreedt in de derde divisie.

Tijdens muziekconcoursen maken veel orkesten gebruik van leenkrachten. Muzikanten die worden ingehuurd om de muzikale prestaties te verbeteren. Maar in Liempde is dat uit den boze. ,,We gaan met onze eigen leden; er wordt niemand ingehuurd”, benadrukt Van de Sande, die volgende week in het zonnetje wordt gezet. De nestor van Concordia blaast al zestig jaar zijn partijtje mee.

De concoursinspanningen van de fanfare vergen ook niet het uiterste van de orkestleden, vult Rombauts aan, die als lid van de programmacommissie onder meer besliste over welke twee muziekstukken worden vertolkt tijdens de beoordeling. ,,Er zijn drie groepsrepetities ingelast. De week voor het concours staat nog één extra repetitie op de rol en afgelopen maandag hebben we in de concourszaal te Veldhoven gerepeteerd om even te wennen aan de zaal.” Om de zaalhuur wat te drukken deelde Concordia de kosten met Boxtel’s Harmonie. De muzikanten van deze vereniging hebben er ook een deel van de avond geoefend omdat ze eveneens aan het concours meedoen.

OOK ZINGEN!
Penningmeester Bert van Ruremonde heeft vertrouwen in een goede afloop van de concertwedstrijd, waaraan Concordia in principe eenmaal in de vier à vijf jaar deelneemt. Om je niveau te handhaven, moet een orkest zich elke vijf jaar laten beoordelen. ,,Een mooie eerste prijs, waarbij je minimaal 80 van de 100 punten scoort, moet haalbaar zijn. Gert-Jan Rongen, al twaalvenhalf jaar onze dirigent, weet de capaciteiten van het orkest prima uit te buiten. En dat is ook nodig. Want we zijn best kwetsbaar. De bezetting is met veertig orkestleden niet overdadig.”

Rombauts knikt: ,,We gaan zelfs zingen…” In een bepaalde passage van het verplichte werk ’Illusion d’Optique’ van componist Menno Haantjes moet engelengeluid klinken. Vrouwen in het orkest die op dat moment niet op hun instrumenten hoeven spelen, vormen dan een koortje. ,,We hebben meer talent dat we vooraf dachten”, grinnikt de saxofonist. Als keuzewerk heeft Concordia ’Sequensen’ van Jan de Haan op de lessenaar staan. ,,Beide stukken liggen ons goed, maar het is moeilijk om te benoemen hoe dat komt. Puur een gevoelskwestie”, vindt Rombauts.

Welke van de twee werken het meest van de muzikanten vergt, is moeilijk aan te geven, zegt Van de Sande. ,,Het werk van Haantjes vind ik zelf het mooist, maar is technisch ook het moeilijkst. Maar van de andere kant: Sequensen heeft ook zo zijn typische kenmerken. Wel zijn het twee stukken waarin de blazers veel muzikaliteit kwijt kunnen en dat spreekt aan.” Daarmee is Rombauts het eens: ,,Het is dan ook niet ondenkbaar dat we beide stukken na het concours nog eens op het programma zetten. Ze zijn niet ’stuk gespeeld’.”

TEAMBUILDING
De voorbereiding naar een concours zorgt voor een flinke dosis teambuilding in het fanfareorkest, ziet penningmeester Van Ruremonde. ,,En dat is nodig. We hebben best veel jeugdige muzikanten. Een/derde van het orkest is nooit eerder op concours geweest. Dus voor hen is het extra spannend. En dus is het goed dat je samen optrekt om er iets moois van te maken.”

Zelf speelt Van Ruremonde niet mee. ,,Jarenlang was ik slagwerker, maar op den duur was het een ware marteling. De muziek werd me te moeilijk. Ik bespeelde twee pauken en nu staat er een jong ventje die liefst drie van die instrumenten beheerst. Een genot om naar te kijken en te luisteren.” Grinnikend: ,,Nee, het orkest is beter af zonder mij…”

Voor Van de Sande is het zijn laatste concours. ,,In de loop van de jaren heb ik aan veel wedstrijden meegedaan, maar het is mooi geweest. Als de dirigent en de medemuzikanten het goed vinden, blijf ik graag nog een tijdje meeblazen, maar wedstrijden zijn aan mij niet meer besteed.”

© 2010- Brabants Centrum

OP DE FOTO: Saxofonist Joyce Rombauts (midden) en bassist Marinus van de Sande (linksachter) hebben vertrouwen op een goede afloop van de concertwedstrijd in Veldhoven.



11 november 2010

Print deze pagina

Terug