’UITBREIDING WINKELCENTRUM BITTERE NOODZAAK’

Oosterhof viert zilveren jubileum

© 2010- Brabants Centrum

OP DE FOTO: Archieffoto van het oude winkelcentrum Oosterhof, dat in augustus 1984 door brand werd verwoest.

DOOR MARC CLEUTJENS

Meer dan dertigduizend klanten begroeten de ondernemers van Oosterhof elke week. Het winkelcentrum staat aan de vooravond van het zilveren bestaansjubileum. Op 12 november is het precies 25 jaar geleden dat Oosterhof werd heropend. Dat was nodig nadat een enorme brand een jaar eerder alle winkels in de as had gelegd. ,,De kracht van Oosterhof? Hier is het gemoedelijk.”

De ondernemers van Oosterhof willen uitgebreid stilstaan bij het 25-jarig bestaan van het winkelcentrum. Daarom is het niet alleen op 12 november feest, maar starten de festiviteiten al op maandag 1 november. Klanten kunnen in bijna alle winkels van Oosterhof zogeheten Clics sparen. Dat zijn kleurige plastic bouwblokjes voor kinderen vanaf 4 jaar waarmee hele fraaie bouwwerken gemaakt kunnen worden.

De actie duurt volgens eigenaar Ad Schellekens van supermarkt Super de Boer in Oosterhof twee maanden. Dat betekent dat klanten bij besteding van elke vijf euro een speelblokje krijgen. ,,Daarnaast worden wekelijks allerlei acties gevoerd met artikelen, zodat extra blokjes gespaard kunnen worden”, aldus Schellekens, die het woord voert namens de Oosterhof-winkeliers.

CLICS
De supermarkteigenaar zegt dat de winkeliers zich met de actie nu eens op een andere manier willen onderscheiden. ,,Oosterhof heeft de voorbije jaren vooral de politieke agenda bepaald. met deze actie willen onze klanten bedanken en laten zien dat we vertrouwen op de toekomst van Oosterhof”, zegt Schellekens. ,,De bouwblokjes voor kinderen staan symbool voor het geloof in een beter winkelcentrum, waar de jeugd van nu straks ook kan winkelen.”

Om de band met Boxtel te onderstrepen, zullen de Clics niet alleen uitgereikt worden aan klanten die Oosterhof bezoeken. Alle basisscholen in Boxtel en Lennisheuvel krijgen van de winkeliers een grote doos waarin liefst zeshonderd Clics zitten. ,,Clics zijn kleurig en nodigen uit om allerlei bouwwerken te maken. Ze zijn bovendien goed voor de motoriek van kinderen en sluiten prima aan bij de spelmaterialen die op school worden gebruikt.”

© 2010- Brabants Centrum

OP DE FOTO: Zicht op de nieuwbouw van winkelcentrum Oosterhof in 1985. Op de plek van de Spar Weekmarkt zit thans Super de Boer Schellekens. (Archieffoto: Piet van Oers).

BEZORGD
Ondanks de feestelijke weken die voor Oosterhof in het verschiet liggen, ontkomt Schellekens niet aan de actualiteit. En die laat zien dat nog altijd geen duidelijke plannen op tafel liggen voor de toekomst van het winkelcentrum, ook al wordt daarover al vele jaren gedebatteerd en gediscussieerd. ,,Om Oosterhof overeind te houden is uitbreiding bittere noodzaak”, zegt eigenaar Schellekens van Super de Boer namens alle ondernemers.

Nu nog altijd onduidelijk is of en zo ja wanneer Oosterhof wordt opgeknapt, maken de winkeliers zich volgens Schellekens hele grote zorgen. ,,Het wordt voor velen steeds moeilijker. Schoenmaker Bas groeit uit zijn jasje, dierenspeciaalzaak Dobey moet een deel van zijn assortiment soms noodgedwongen in de passage plaatsen. Ook onze winkel zit bomvol en heeft onvoldoende meters om straks omgevormd te worden tot Jumbo. En zo zijn er meer schrijnende voorbeelden.”

COMPLEX
Het steekt de ondernemers dat de gemeente Boxtel in tijden van economische tegenslag bereid is 4 miljoen euro te reserveren voor de aanpak van het centrum. ,,Prima dat het gebeurt, maar wanneer is Oosterhof nu eindelijk eens aan de beurt?”, verzucht de eigenaar van Super de Boer. Hij erkent dat de onderhandelingen complex zijn omdat er zoveel partijen aan tafel zitten. Dat zijn naast de winkeliers ook de eigenaren, onder wie enkele beleggingsmaatschappijen. Daarnaast heeft ook projectontwikkelaar Hurks belangen in Oosterhof.

Nu de bouw van Princenlant 3 is begonnen, nemen de zorgen voor de winkeliers verder toe, zegt Schellekens. Ze vrezen voor een nog groter tekort aan parkeerplaatsen rondom het winkelcentrum. ,,De kracht van Oosterhof is dat we al onze klanten kennen, het is hier gemoedelijk. Maar als we niet goed bereikbaar zijn, wordt het voor die klanten steeds onaantrekkelijker om hier naartoe te komen.”

Schellekens is zelfs bang dat de komst van de Jumbo-formule op losse schroeven zou komen staan als geen daadkracht wordt getoond. ,,Jumbo is een winkel met een veel grotere reikwijdte en die is niet per se gebonden aan Oosterhof. Als we niet uitbreiden, liggen er grote problemen op de loer.”

FESTIVITEITEN
De komende weken domineert de feestvreugde in Oosterhof. Vanaf 1 november start de spaaractie met Clics. Daarnaast wordt het winkelcentrum fraai versierd door Peter van Loon van groendecoratiebedrijf Petur. In alle winkels komen bijzondere bouwwerken te staan, die laten zien welke leuke creaties met Clics gemaakt kunnen worden. Daarnaast wordt gewerkt aan een jubileumevenement en is er rond de sinterklaasdagen extra veel te beleven in Oosterhof.

© 2010- Brabants Centrum

OP DE FOTO: Oosterhof is goed in feestjes vieren. Bij de vijftiende verjaardag kregen de winkeliers een olifant op bezoek. (Archieffoto: Piet van Oers).




21 oktober 2010

Print deze pagina

Terug