PRIMEUR VOOR INNOVATIEF BOXTELS BEDRIJF

Waverail legt zonnecellen op
NS-perrons Amersfoort

© 2010- Brabants Centrum

OP DE FOTO: Medewerkers van Waverail monteren zonnecellen op het perrondak van station Amersfoort. (Foto: Waverail).

DOOR MARC CLEUTJENS

Wim de Groot hoopt nog ooit het eerste energieneutrale spoorwegstation te openen in Nederland. De directeur van de Boxtelse firma Waverail – een zusterbedrijf van Conval aan de Staarten op Ladonk – is een aardig eind op weg nu op enkele perrons van het station in Amersfoort zonnecellen zijn gelegd. Stations in Utrecht en Rotterdam zijn ook in beeld voor het gebruik van zonnestroom.

Innovatie is het toverwoord dat regelmatig valt in de werkkamer van De Groot, die Waverail in 2008 samen oprichtte met Siep Schukken, directeur-eigenaar van Conval. De reden om een apart bedrijf op te richten dat zich richt op duurzame oplossingen voor de spoorwegsector, was eenvoudig. ,,De vraag nam toe en we wilden ons verder specialiseren op dit gebied. Dan is het beter als je dat loskoppelt van de andere bedrijfsactiviteiten”, licht De Groot toe.

De directeur van Waverail is trots dat zijn bedrijf de order voor station Amersfoort in de wacht heeft gesleept. Hij bekent dat het beplakken van de perrondaken er niet toe leidt dat de NS beschikt over een energieneutraal station. ,,Maar de lampen die op de perrons branden kunnen straks met zonnestroom worden gevoed. Voor de NS en ProRail gaat het om de voorbeeldfunctie; het spoorbedrijf wil laten zien dat wordt gewerkt aan duurzaamheid en zuinig omgaan met energie.”

De Amersfoortse perrons zijn niet volgestouwd met loodzware zonnepanelen. ,,Veel bouwkundige constructies zijn niet geschikt voor zulke zware apparatuur”, vertelt De Groot. Ook in Amersfoort moest dus een alternatief bedacht worden. ,,Dat hebben we gevonden is het zogeheten smartroof ofwel slim dak. De zonnecellen zijn verwerkt in rollen dakbedekking die op de perrondaken worden gelijmd. De stroom die op het station met zonne-energie wordt opgewekt staat gelijk aan het verbruik van drie huishoudens.”

De directeur van Waverail maakt duidelijk dat het smartroof op steeds meer plekken in zwang raakt. Bedrijven en instellingen gebruiken hun daken steeds vaker om er energiebesparende dakbedekking op te leggen die bovendien in staat is om stroom op te wekken. ,,Duitsland is koploper op dit terrein, maar we verwachten ook dat Nederland een groeimarkt kan worden”, zegt De Groot. ,,Wij kijken echter ook een stapje verder en werken al aan ideeën om zonnepanelen te integreren in glasplaten. Zo zouden ook glazen perrondaken ingezet kunnen worden bij de opwekking van zonnestroom.”

WISSELVERWARMING
De geschiedenis van de firma Conval gaat terug tot 1967. Waverail-directeur De Groot werkt er al 22 jaar en maakte in 2008 mee de overstap naar het nieuwe bedrijf, dat nauwe banden onderhoudt met spoorbedrijf ProRail. ,,De eerste opdrachten op het gebied van duurzaamheid van Conval dateren al van 1985, toen we voor Geveke blus- en drinkwaterleidingen maakten die niet-doorlatend waren. Later volgden steeds meer projecten, ook voor de spoorwegen.”

Opzienbarend is de wijze waarop Conval en later Waverail innovatieve ontwerpen maakten voor de verwarming van wissels in de spoorbaan. De hedendaagse toepassingen van wisselverwarming zijn vaak verouderd en energieverslindend. ,,Wij hebben meerdere systemen ontwikkeld die zuinig zijn en bovendien altijd werken, ook bij hele strenge vorst”, zegt De Groot.

Het Boxtelse bedrijf haalde er vorig jaar de landelijke pers mee doordat het treinverkeer gedurende de strenge wintermaanden ernstige hinder ondervond van vorst en sneeuw en wissels onbedienbaar waren. Al in 2001 werd aan de spoorbaan bij Ravenstein een warmtepomp in gebruik genomen die de wissels ijsvrij houdt. Soortgelijke projecten volgden in plaatsen als Tiel, Oisterwijk en Gilze-Rijen. ,,Momenteel zijn we toeleverancier bij de aanleg van de Hanzelijn en in de omgeving van Arnhem”, aldus De Groot.

En de directeur van Waverail heeft meer duurzame ijzers in het vuur. ,,Ik werk voortdurend aan nieuwe ideeën, zoals een oplaadsysteem van fietsen bij stations, waarbij de stroom wordt opgewekt met zonne-energie.” Hij benadrukt dat de plannen die zijn bedrijf uitwerkt uitvoerig getest worden, zodat een kant en klaar en vooral betrouwbaar product op de markt gebracht kan worden. ,,Voorwaarde nummer één: ik gebruik alle technieken in mijn eigen woning in Oirschot. Als ik niet tevreden zou zijn, zou ik er nooit mee naar klanten gaan.”

© 2010- Brabants Centrum

OP DE FOTO: De verlichting op de perrons in Amersfoort kan branden dankzij de ’Boxtelse’ zonnepanelen die op het dak zijn gemonteerd. (Foto: Waverail).




7 oktober 2010

Print deze pagina

Terug