CDA-KAMERLID KOOPMANS BEZOEKT BOXTEL

’Gemeente moet ook geld in spoorprobleem stoppen’

© 2010- Brabants Centrum

OP DE FOTO: Ger Koopmans (tweede van links) bracht maandag 17 mei een bezoek aan de dubbele overweg aan de Tongersestraat in Boxtel. Hij kreeg uitleg van Annemarie Welvaarts, Frans van Oorschot (links) en raadslid Wim van Erp (rechts). (Foto: Albert Stolwijk).

DOOR MARIËLLE WIJFFELAARS

De gemeente Boxtel moet zelf energie en geld steken in een oplossing voor de dubbele overweg aan de Tongersestraat, maar kan dit niet alleen oplossen. Dat stelde Tweede Kamerlid Ger Koopmans maandag 17 mei tijdens een bezoek aan Boxtel. Als mogelijke oplossing ziet het CDA-Kamerlid een regionale samenwerking tussen de landelijke regering, Provinciale Staten en de betrokken gemeenten waaronder Vught en Best. ,,Gezamenlijk zou het spoorprobleem in deze regio aangepakt kunnen worden.”

De CDA-woordvoerder Verkeer en Waterstaat in de Tweede Kamer nam maandag een kijkje bij de dubbele overweg aan de Tongeresestraat en noemde de verkeerssituatie ter plaatse ’problematisch’. In de Tweede Kamer werd onlangs gesproken over het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer, Koopmans diende toen een motie in. ,,Ik vind het belangrijk dat in een dergelijk programma ook rekening wordt gehouden met de leefbaarheid. Het is fijn als er zoveel mogelijk treinen over het spoornet rijden, maar het is niet wenselijk dat dit ten koste gaat van de leefbaarheid van inwoners”, aldus Koopmans.

De dubbele overweg is al jarenlang voer voor discussie in Boxtel. Naast de grote drukte die er met name tijdens spitsmomenten is, maken inwoners van de nabijgelegen wijk Kalksheuvel zich zorgen over de leefbaarheid. ,,We zijn al ruim dertig jaar bezig met het zoeken naar een oplossing”, zegt Frans van Oorschot van de Stichting Kalksheuvel Leefbaar. ,,Wij pleiten sterk voor een ontsluitingsweg van het bedrijventerrein Ladonk over de Colenhoef tot aan het spoor. We hebben veel last van sluipverkeer van Tilburg en Oisterwijk naar Boxtel, dat komt allemaal over de Kapelweg. Als dat wordt aangepakt, wordt het meteen rustiger bij de dubbele overweg.”

SPODO II
Kamerlid Koopmans was naar Boxtel gekomen op uitnodiging van de Boxtelse CDA-fractie. Volgens raadslid Wim van Erp heeft aanpak van de dubbele overweg en Kalksheuvel prioriteit nummer één voor de Boxtelse bestuurders. ,,We komen niet verder in overleg met ProRail”, legde oud-verkeerswethouder Van Erp uit. ,,Voor hen is het belangrijk dat de treinen door kunnen rijden, voor ons is het belangrijk dat er zo min mogelijk opstoppingen ontstaan bij de overwegen. De gemeente heeft zelf 4 miljoen euro uitgetrokken om de problematiek aan te pakken, maar dat is bij lange na niet genoeg.”

Dat Boxtel vorig jaar besloot geen aanvraag in te dienen bij het Rijk voor subsidie vanuit het project Spoorse Doorsnijdingen II, kortweg SpoDo II, bevreemde Koopmans. Van Erp vond dat daar een goede reden voor was: ,,We konden maximaal 25 procent subsidie krijgen en ook de provincie zou een gelijk bedrag bijdragen. Het kwam erop neer dat de gemeente Boxtel zelf 15 miljoen euro moest investeren. Dat vonden we buitensporig veel.” Het raadslid benadrukte dat secretaris-generaal Siebe Riedstra van het ministerie van Verkeer & Waterstaat bij zijn bezoek aan Boxtel erkende dat er veel problemen waren bij de dubbele overweg, maar tegelijkertijd aangaf dat het bedrag voor Boxtel te hoog zou zijn. Koopmans reageerde hier fel op: ,,Ergens klopt dat wel, maar het is niet raar dat Riedstra zoiets zegt. Het bedrag wat hij hier bespaart, kan hij ergens anders weer uitgeven.”

ZELF INVESTEREN
Het CDA-Kamerlid benadrukte dat de gemeente Boxtel zelf een goed plan moet maken om de problematiek aan te pakken. Hierbij zouden drie criteria de rode draad moeten vormen: Poen, Applaus en een Rechte Rug. ,,De gemeente moet zelf ook geld investeren. Doet ze dat niet, dan vintn ze het probleem blijkbaar niet urgent genoeg. Ook is van belang dat de meeste inwoners zich in het plan kunnen vinden en dat de gemeente daarin een rechte rug houdt”, stelde Koopmans.

Dinsdag 18 mei vond een overleg plaats met minister Camiel Eurlings van Verkeer & Waterstaat. Hier werd gesproken over het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer. Koopmans zegde maandagavond toe de Boxtelse situatie onder de aandacht van Eurlings te brengen. ,,Binnen het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer is zeker geld aanwezig om de gemeente Boxtel te steunen. Wel is het wenselijk dat de minister samen met de provincie Noord-Brabant en betrokken gemeente in overleg gaat om tot een goed plan te komen.”




20 mei 2010

Print deze pagina

Terug