LEERLINGEN ANGELASCHOOL PRESENTEREN BEDRIJVEN

Unieke potloden populair
bij piepjonge klanten

© 2010 - Brabants Centrum

OP DE FOTO: Minionderneming WOP verkoopt potloden met veren en hartjes. (Foto: Peter de Koning).

DOOR MARIËLLE WIJFFELAARS

Leerlingen uit groep 8 van de Angelaschool in Boxtel hebben hun eigen minionderneming opgezet. In maart werd het startsein gegeven voor het project BizWorld, waarin leerlingen moeten proberen een winstgevend bedrijf te starten. Vanmiddag, donderdag 15 april, presenteerden de negen ondernemingen zich en werden de producten verkocht aan ouders en leerlingen van groep 7.

De ondernemers moesten houten potloden zo fraai mogelijk aankleden en deze trachten te verkopen. Ook werd een officieel ondernemingsplan opgesteld. De leerlingen nemen hun taak erg serieus, vertelt leerkracht Abel Adams. ,,Ze hadden ook de mogelijkheid om patent aan te vragen en twee minuten na de start van het project had ik de eerste aanvraag al binnen.” Eén groep vroeg patent aan op gebruik van de beamer. ,,Als een andere groep deze wil gebruiken, moeten ze de beamer leasen. En dat kost natuurlijk geld. Ze denken dus echt na over de vraag hoe ze het meeste geld kunnen verdienen.”

Met de presentaties aan ouders, schoolgenoten en natuurlijk de jury, proberen de leerlingen hun potloden aan de man te brengen. Daarnaast hebben ze acties bedacht om zoveel mogelijk klandizie te trekken. Bedrijf ’De Roze Olifant’ heeft limbodansen op het programma staan en bij de stand van ’De Blauwe Munt’ mag elke klant die een potlood koopt een natte spons in het gezicht van de medewerkers gooien. Daarnaast maken de bedrijven gebruik van de truc om aan de eerste klant een zak snoep weg te geven.

BIZ EURO’S
Onderneming ’De Scherpe Punt’ verkoopt zogenaamde WK-potloden. ,,Dit zijn potloden met de kleuren van de deelnemende landen aan het wereldkampioenschap voetbal”, legt financieel directeur Roy van Heerebeek uit. ,,Bij het potlood krijgt de koper gratis een schema met daarop alle wedstrijden.” Dian Meijs, directeur verkoop van ’De Scherpe Punt’ heeft veel geleerd van het project. ,,Het was leuk om te doen, want we mochten presentaties geven en we hebben leren samenwerken. Ik heb veel geleerd over het runnen van een bedrijf.”

Ook Fenne Penninx, directeur productie van WOP (World of Pencils), kijkt met plezier terug op het project. ,,We hebben potloden gemaakt met veren en hartjes erop”, vertelt Fenne. ,,Ook zijn er speciale potloden om op school te gebruiken, daar zit een klein speeltje op. Daarnaast hebben we een potlood met een lolly. De verkoop gaat erg goed. Ik denk dat we veel Biz euro’s gaan verdienen.”

De klanten moeten hun aankopen betalen met Biz Euro’s. De omzet is natuurlijk erg belangrijk voor de ondernemingen. De jury, bestaande uit Martine Bulten van de Rabobank, Jeanne Kronenburg namens de Angelaschool en architect Hans van Stekelenburg, bepaalt uiteindelijk welke onderneming de winnaar is van het project Biz World. Daarbij wordt gekeken naar de boekhouding, het ondernemingsplan en natuurlijk de verkoopcijfers. ,,De jury staat voor een moeilijke taak”, vindt leerkracht Adams. ,,Ze hebben allemaal hun best gedaan. Wat ons betreft is dit project voor herhaling vatbaar.”




15 april 2010

Print deze pagina

Terug