BLOEMSIERKUNST MARIMBA 30 JAAR IN VAN BEEKSTRAAT

’Geen doorgeefluik voor bosjes bloemen’

© 2010- Brabants Centrum

OP DE FOTO: Het vervaardigen van rouw- en grafwerk is een van de specialiteiten van Bart en Maria van Roosmalen van bloemsierkunst Marimba. (Foto: Albert Stolwijk).

DOOR MARC CLEUTJENS

Maandagmiddag, even na vieren, vast een rustig moment om even terug te blikken op dertig jaar Bloemsierkunst Marimba. Mis! Klanten lopen ook vandaag de deur plat van de bloemisterij aan de Van Beekstraat die op 1 april 1980 de deuren opende en binnenkort stilstaat bij het zesde lustrum. ,,Ooit weggaan uit Selissenwal? Onbespreekbaar, hier voelen we ons thuis, hier staat iedereen voor elkaar klaar.”

Bart en Maria van Roosmalen zijn de langst zittende zelfstandige ondernemers aan de Van Beekstraat. Ze zagen de wijk floreren, verloederen, maar ook weer uit het dal kruipen en vooral: opbloeien. Ze zijn enthousiast over de revitalisering van de wijk waarin ze al dertig jaar creatief zijn met bloemen. ,,Inderdaad, creatief”, benadrukt Bart van Roosmalen. ,,Heel bewust hebben we destijds gekozen voor de toevoeging ’bloemsierkunst’ in onze naam om aan te geven dat we beslist geen doorgeefluik van bosjes bloemen zijn. Hier worden geen dozen geschoven zoals in een supermarkt, we willen meer doen dan alleen maar kant en klare bosjes verkopen.”

De revitalisering was nogal eens het gesprek van de dag, ook aan de toonbank van Marimba. ,,Het project is geslaagd”, zegt Van Roosmalen onomwonden. Als ondernemer - en misschien meer nog als voorzitter van de winkeliersvereniging en lid van het wijkplatform - zit hij er bovenop en volgt hij de ontwikkelingen op de voet. ,,Door samen te werken zijn hier mooie resultaten geboekt, hoewel het natuurlijk heel pijnlijk is dat winkels leeg blijven staan. Woonstichting Sint-Joseph heeft hier fouten gemaakt en had de verhuur van de winkels in eigen beheer moeten houden.”

Van Roosmalen constateert met andere ondernemers en buurtbewoners dat de leegstand nu al leidt tot verloedering. Spinnenwebben laten zien dat de winkeldeuren van de vacante winkelunits maandenlang niet meer open zijn geweest. De ramen zijn ronduit smerig, het schilderwerk verdient nu al een opknapbeurt. ,,In mijn ogen moet die grote lege ruimte alvast in compartimenten verdeeld worden om potentiële winkeliers in elk geval een idee te geven van de grootte van een winkel in Banier. Wat dat betreft pakt Mahfooz Raja (de nieuwe eigenaar van de commerciële ruimte – red.) het een stuk slimmer aan in Ridder.”

GRAFWERK
Als Van Roosmalen weer enkele klanten heeft geholpen, keert hij terug in de kantine in zijn zaak. Trots vertelt hij tweemaal flink uitgebreid te hebben, in 1995 en 2007. Verkassen naar een andere plek in Boxtel is dan ook nooit aan de orde geweest. ,,Maria en ik voelen ons prima thuis in Selissenwal, in deze gemoedelijke wijk staat iedereen voor elkaar klaar, zoals in een dorp. En we hoeven niet te verhuizen omdat mensen uit heel Boxtel hier komen voor bloemen en planten.”

Verder uitbreiden lijkt geen optie. ,,We hechten aan een persoonlijke benadering van klanten. Dan moet je niet nog verder groeien tot de omvang van een soort tuincentrum.” Een goed voorbeeld van die persoonlijke benadering is de manier waarop Van Roosmalen omgaat met een van zijn specialiteiten: grafwerk. ,,Een belangrijke pijler voor onze zaak waar we niet mee te koop willen lopen”, zegt de ondernemer. ,,Ik vind het niet gepast om van de daken te schreeuwen dat je goed bent in grafwerk. Wat voorop staat is dat je goed omgaat met emotioneel bloemenwerk en een luisterend oor biedt, zodat je de wensen van de klant optimaal kunt vormgeven in een grafstuk. We begroeten klanten graag in onze winkel, maar als ze dat liever hebben gaan we ook op huisbezoek.”

WEBSHOP
Het vieren van dertig jaar Marimba kan verleiden tot omzien naar het verleden. De hoge vlucht die internet heeft genomen, is ook in de bloemenzaak van Van Roosmalen te bespeuren. Via de eigen website belanden regelmatig Fleurop-bestellingen in de mailbox, uit binnen- en buitenland. Een noviteit? ,,Welnee, toen we dertig jaar geleden hier begonnen leverden we ook al aan het buitenland hoor.” Het gebruik van de digitale snelweg biedt wel voordelen. ,,Onze website heeft ook een webshop. Via Fleurop kun je zo bloemen bestellen en afreken en met iDeal. Heel makkelijk en vertrouwd.”

De meeste klanten vinden de weg naar Marimba echter gewoon via de Van Beekstraat. Drie keer per week zorgt Van Roosmalen zelf voor de aanvoer van verse bloemen en planten, doorgaans voor dag en dauw gekocht op de veiling in Ede. Daarnaast kan hij al enkele decennia vertrouwen op een grossier die twee tot drie keer per week de winkel bevoorraadt. ,,En dat gebeurt doorgaans ’s nachts. En nee hoor, daar hoef ik zelf niet meer bij te zijn. Als je dertig jaar in het vak zit, bouw je een band op met mensen. De grossier heeft de sleutel en bevoorraadt onze winkel, ook als we er niet zijn.”

© 2010- Brabants Centrum

OP DE FOTO: Spitsuur bij bloemsierkunst Marimba. In het atelier van de bloemisterij is het vooral op vrijdag topdrukte. Marimba viert binnenkort het dertigjarig bestaansfeest. (Foto: Albert Stolwijk).




25 maart 2010

Print deze pagina

Terug