VOCALISTEN SWINGEN IN POP- EN JAZZKLASSIEKERS

Boxtel’s Harmonie: ’vette sound’

© 2009 - Brabants Centrum

OP DE FOTO: Een enthousiaste zanggroep stond afgelopen weekeinde in de spotlights tijdens het muziekevenement ’Boxtel’s Harmonie ontmoet…’ Het optreden in de sporthal van de Michaëlschool trok een kleine zeshonderd bezoekers. (Foto: Gerard Schalkx).

DOOR HENK VAN WEERT

Een kleine zeshonderd mensen hebben afgelopen weekeinde een swingend optreden van Boxtel’s Harmonie bijgewoond. Zowel zaterdag 28 november als zondag 29 november genoot het publiek van een concert waarbij het orkest zich letterlijk en figuurlijk op de achtergrond stelde ten behoeve van ontwapenend zangtalent. ,,Puur entertainment. Dit klinkt en oogt heel professioneel.”

Pop en jazz vulden twee dagen lang de sporthal van de Michaëlschool. Dirigent William Linssen had met zijn harmonieorkest heel bijzondere arrangementen uitgezocht voor het evenement ’Boxtel’s Harmonie ontmoet…’ Het vocaal ensemble dat speciaal voor deze gelegenheid was geformeerd liet een gevarieerd repertoire horen. Met onder meer selecties van Eurovisiewinnaars en van Abba-hits zorgde de zanggroep er met de harmonie voor dat het publiek op een daverende muziekshow werd getrakteerd. Het juichende ’Le Printemps’ van Michel Fugain deed daar nog een schepje bovenop.

Mirjam Zweerts gaf een imponerende vertolking van het verstilde ’Think of me’, een aria uit The Phantom of the Opera. Dat ze het met haar toch vooral klassiek geschoolde stem ook aandurfde om ’Nine to five’ van Dolly Parton voor het voetlicht te brengen, was voor velen een verrassing. De ballad ’All by myself’ van Céline Dion en ’It’s oh so quiet’ (Björk) bezorgden menigeen rillingen dankzij de stem van Anita van Doremalen. Het sexy ’Big spender’ van Shirley Bassey klonk overtuigend uit de mond van Tessa Berkelmans, maar de hymne ’The flame’ waarmee Tina Arena in 2000 de Olympische Spelen in Sidney past beter bij het stembereik van deze nog jonge Liempdse sopraan.

VERPLETTEREND
Gert-Jan van Delft presenteerde zich als een ware jazzgigant in zowel het sensuele ’Minny the Moocher’ van Cab Calloway als ’Straighten up and fly right’ van Nat King Cole dat recent opnieuw populair werd dankzij de cover van Robbie Williams. Van Delft ging ook uit zijn dak tijdens ’Copacabana’ van Barry Manilow. Peter Beerens liet horen zowel Marco Borsato als John Miles op een onvergetelijke manier te kunnen neerzetten. ’Rood’ en ’Music’ beleefden een spetterende uitvoering.

De kers op de slagroompunt die Boxtel’s Harmonie haar bezoekers voorschotelde vormde zonder twijfel het ’Clarinet Concerto’ van Artie Shaw, een Amerikaanse klarinetvirtuoos en bandleider die vooral in het midden van de vorige eeuw razend populair was. Zijn wereldberoemde klarinetconcert is de voorbije jaren vaak en met veel succes uitgevoerd door Tom van Noord en de Koninklijke Militaire Kapel. Van Noord, die de KMK inmiddels heeft verruild voor het orkest van de Koninklijke Luchtmacht, liet met zijn boogie woogie een verpletterende indruk achter.

Zaterdagavond vonden zo’n 350 bezoekers de weg naar de Michaëlschool op het terrein van huize De La Salle. Zondag was het met circa 225 luisteraars iets minder druk, maar vulde de zaal zich toch goeddeels. Maar beide keren beloonde het publiek het optreden met een staande ovatie. ,,Wat een geweldige show. Je kunt haast niet geloven dat hier amateurmuzikanten aan het werk zijn. Het klinkt en oogt heel professioneel”, glunderde Jack Scheepers, een van de trouwe bezoekers van de harmonie. Angelique Doevendans was het met hem eens. ,,Dit is puur vermaak. Een geweldig avondje uit.”

WARME KLANK
Ook dirigent Linssen toonde zich na afloop tevreden. ,,De zanggroep en de solisten hebben een fantastische prestatie neergezet. We hebben het publiek willen entertainen en daarin zijn we ten volle geslaagd.” Hij kreeg onder meer bijval van Agnes Korbijn. De fagottist was met haar collega Van Noord na afloop van een optreden van de Luchtmachtkapel naar Boxtel gekomen om het concert te beluisteren.

,,Agnes roemde de warme, volle klank van het orkest alhoewel het af en toe misschien wat fors was. Maar dat was een bewuste keuze. Ik wilde de harmonie ’vet’ laten klinken. Dat past bij dit genre”, aldus Linssen, die sinds dit schooljaar als muziekdocent is verbonden aan het Vmbo-College Boxtel. Hij prees daarbij en passant de solistische inbreng van diverse orkestleden. ,,Daarmee hebben we laten horen heel wat talent in huis te hebben. Of het nu op klarinet, saxofoon of trompet is. Het klonk allemaal overtuigend. Dat we daarnaast sinds kort de beschikking hebben over een althobo maakt de klank van dit orkest alleen nog maar completer. De solo’s op dit instrument vormden een verrijking in dit concert.”

Mirjam Zweerts trad begin jaren zeventig als een van de eerste meisjes toe tot Boxtel’s Harmonie en liet deze keer haar fagot voor wat die is om de zangmicrofoon te grijpen. Ze sprak na afloop van een unieke ervaring. ,,Ik zing normaal alleen met piano, nooit met zo’n groot orkest. En dan ook nog mijn ’eigen’ orkest. Geweldig om te mogen doen. Toch ben ik blij als ik komende woensdag weer gewoon mee kan repeteren op mijn instrument. Dat heb ik de afgelopen weken best wel gemist.”

© 2009 - Brabants Centrum

OP DE FOTO: ’Minnie the Moocher’ van Cab Calloway is met name bekend van de uitvoering door de Blues Brothers. Trompettist Marcel de Vries soleert op trompet. (Foto: Gerard Schalkx).




3 december 2009

Print deze pagina

Terug