WEINIG OVERLAST VOOR AUTOVERKEER

Méér treinen maar geen opstoppingen

© 2009 - Brabants Centrum

OP DE FOTO: De proef met extra treinen op het spoor tussen Eindhoven en Amsterdam trok maandag 31 augustus veel media-aandacht. Naast radioverslaggevers van de NOS en de VARA was ook een televisieploeg van Omroep Brabant aanwezig om opnamen te maken. (Foto: Albert Stolwijk).

DOOR HENK VAN WEERT

De spoorbomen van de dubbele overweg in Boxtel waren deze week nóg vaker dicht is dan normaal al het geval is. De proef van NS en ProRail om meer treinen te laten rijden in de spits leidde echter niet tot grote opstoppingen in de Tongersestraat. De vakantieperiode en de al aangekondigde omleidingen voor wegwerkzaamheden elders, zijn daar waarschijnlijk debet aan.

Spoorwegbeheerder ProRail wilde gisteren nog niet op de resultaten vooruit lopen. Toch meldde woordvoerder Joost van Vliet dat de proef om elke tien minuten een intercity te laten rijden tussen Eindhoven en Amsterdam vice versa prima verloopt. Het traject is een van de drukste van Europa en reizigers hoeven er deze week geen gebruik te maken van het bestaande spoorboekje.

© 2009 - Brabants Centrum

OP DE FOTO: Verslaggever Theo Verbruggen van het NOS Journaal interviewt mensen die wachten totdat de trein is gepasseerd. (Foto: Harrie Lagarde).

Televisie- en radioploegen van NOS, VARA, RTL en Omroep Brabant waren maandag 31 augustus uitgerukt om de verwachte verkeerschaos in de Tongersestraat vast te leggen. Ze kwamen bedrogen uit.

Verkeerswethouder Wim van Erp, die maandagavond onder meer te zien was tijdens het NOS Journaal, al evenzeer: ,,Veel werknemers van bedrijventerrein Ladonk die van deze route gebruikmaken hebben natuurlijk nog vakantie. Bovendien zullen veel mensen alternatieve routes kiezen vanwege de afsluiting van het kruispunt bij huize De La Salle. Al met al geeft deze proef wat onze gemeente betreft geen representatief beeld.”

De gemeenteraadsfractie van Combinatie95 heeft gisteren in een brief aan het college van B. en W. aangedrongen het plan van NS en ProRail om meer treinen te laten rijden, te benutten als pressiemiddel. Fractievoorzitter Peter van de Wiel vindt dat de spoororganisaties met geld over de brug moeten komen en eerst mee moeten helpen om een oplossing te vinden voor de Boxtelse bottleneck.

© 2009 - Brabants Centrum

OP DE FOTO: Ochtendspits op maandag 31 augustus in Tongersestraat. De verwachte verkeerschaos doordat de spoorbomen vaker dicht zijn blijft uit. (Foto: Albert Stolwijk).

HULPDIENSTEN
Met de brandweer en GGD heeft wethouder Van Erp vorige week afspraken gemaakt over hun inzet bij calamiteiten. Er is besloten om gedurende de proef van NS en ProRail dubbel uit te rukken als er een alarmmelding komt vanaf de westzijde van het spoor. ,,Je kunt niet riskeren dat je er als hulpverleners niet door kunt tijdens de spits. Dus rijdt er zowel een brandweerauto via de Tongersestraat als via de Keulsebaan. Datzelfde geldt voor de ambulance. Het kost wel inzet van dubbele mankrachten, maar dat nemen we voor lief”, aldus de wethouder.

Overigens wijst hij er ook op een probleem in omgekeerde richting. ,,Brandweermensen die aan de Ladonkkant van het spoor wonen, lopen in de spits evenzeer tegen het feit aan dat de spoorbomen langer gesloten zijn. Zij moeten dus ook in geval van nood een langere weg naar de kazerne afleggen via de Keulsebaan.”

In de papieren editie van deze krant meer aandacht voor de spoorwegproef en de gevolgen daarvan voor Boxtel.

© 2009 - Brabants Centrum

OP DE FOTO: Wethouder Wim van Erp in gesprek met twee verkeersregelaars die bij de dubbele overweg assistentie verlenen. (Foto: Albert Stolwijk).




3 september

Print deze pagina

Terug