’VERBODSBORDEN WERKEN NIET’

Hydraulische zuil tegen sluipverkeer
in buurtschap Kasteren

© 2009 - Brabants Centrum

OP DE FOTO: Bij de Molendijk in Liempde moet een hydraulische zuil in het wegdek komen die in de spitsuren één auto per minuut doorlaat. (Foto: Albert Stolwijk).

DOOR HENK VAN WEERT

Nabij de Dommelbrug in de Liempdse buurtschap Kasteren komt een beweegbare hydraulische zuil in het wegdek. Die zal in de spitsuren ongeveer één auto per minuut laten passeren. Op die manier hoopt de gemeente Boxtel de overlast van sluipverkeer weg te nemen.

De verbodsborden die vorig jaar april zijn geplaatst bij de Gemondesestraat, de Kasterensestraat en de Molendijk om sluipverkeer in de spits te weren, hebben niets geholpen. Dat meldde de Boxtelse verkeerswethouder Wim van Erp dinsdag. ,,Tellingen hebben eind juni uitgewezen dat er niet minder auto’s door Kasteren rijden dan vóór het moment dat de borden er stonden dat alleen bestemmingsverkeer de straten mag gebruiken. Dat is ook mede te wijten aan het feit dat de politie geen capaciteit heeft om ter plekke te controleren.”

In februari 2006 werden tijdens tellingen op de Koppenhoefstraat op het drukste moment in de avondspits 148 motorvoertuigen per uur gemeten; in juni was dit aantal nagenoeg gelijk en kwam de teller uit op 146 auto’s. Op de Molendijk ging het om 206 motorvoertuigen in 2006 en 197 dit jaar.

Tijd voor meer drastische maatregelen dus. Het college van B. en W. heeft deze week besloten om nabij de Dommelbrug in de Molendijk een paal in het wegdek te plaatsen die zowel in de ochtend- als de avondspits elke minuut uit de grond omhoog schuift. ,,Er kunnen wel auto’s door, maar mondjesmaat. We hopen daarmee automobilisten te ontmoedigen Kasteren te gebruiken als sluiproute”, vertelt Van Erp.

De installatie van zo’n zuiltje dat in de grond kan zakken, kost naar verwachting tussen de 25.000 en 30.000 euro. ,,Eerder gingen we uit van bedragen die schommelden rond de 75.000 euro, maar door gebruik te maken van meer moderne technieken is het allemaal een stuk goedkoper geworden.”

OLLAND
Met deze maatregel hoopt wethouder Van Erp niet alleen de buurtbewoners van Kasteren tegemoet te komen, maar ook de inwoners van buurgemeente Sint-Oedenrode. Met name vanuit het kerkdorp Olland kwam kritiek. Daar vonden bewoners dat zij te ver om moesten rijden om in Liempde familie of kennissen te kunnen bezoeken of boodschappen te doen. Bovendien vreesde men verkeersoverlast omdat doorgaand verkeer dat voorheen van Kasteren gebruik maakte, nu Olland als sluiproute zou kiezen.

Tellingen hebben uitgewezen dat circa honderd automobilisten dagelijks tijdens de spits door Kasteren rijden. Door het plaatsen van het paaltje hoopt de gemeente Boxtel dat aantal ongeveer te kunnen halveren.




3 september

Print deze pagina

Terug