STUDENTE ONTWERPT PROMOTIEMATERIAAL

Nieuwe huisstijl voor Bazaar Selissenwal

© 2008 - Brabants Centrum

OP DE FOTO: Daphne d’Achard, Hans Pel en Nicole Broekhof bespreken de huisstijl van Bazaar Selissenwal. (Foto: Peter de Koning).

DOOR MARIËLLE WIJFFELAARS

De Bazaar Selissenwal heeft een nieuwe huisstijl. Nicole Broekhof ontwierp een logo, website en ander promotiemateriaal voor de organisatie van de bazaar. De studente van mbo-opleiding SintLucas maakte een logo waarin het thema Ontmoeting & Diversiteit centraal staat.

Dertien vierdejaars studenten van SintLucas maakten op verzoek van de organisatie van de bazaar een ontwerp voor een nieuwe huisstijl. Het ontwerp van Broekhof werd door het bestuur gekozen. ,,Ze vonden dat het thema goed naar voren kwam”, vertelt de studente. ,,In het logo zitten verschillende kleuren en de afbeelding lijkt op vier mensen die naar elkaar toe komen, dat kan opgevat worden als een ontmoeting tussen mensen met een verschillende afkomst.”

Voor het lettertype koos Broekhof voor een oosters tintje. ,,Bij het woord bazaar denk je aan oosters”, vindt ze. ,,Dat wilde ik duidelijk naar voren laten komen.” Hans Pel van Stichting Bazaar Selissenwal is erg tevreden over het logo: ,,Het dekt het thema precies en het ziet er dynamisch en eigentijds uit.”

Voor het nieuwe ontwerp was Broekhof vrij om het uit te voeren zoals zij wilde. ,,Er was voorheen nog geen huisstijl, dus ik had de vrije hand”, vertelt de studente. ,,Ik ben begonnen met wat schetsen en heb daaruit de beste gekozen. Het lettertype heb ik ontworpen en daarna op internet een type gezocht dat het beste bij mijn idee paste.”

PROMOTIE
Het bestuur van Bazaar Selissenwal nam contact op met SintLucas om het project aan te bieden. ,,Elk jaar worden meerdere van deze projecten door studenten uitgevoerd als afstudeerwerk”, vertelt Daphne d’Achard, studente en ook betrokken bij het project voor de bazaar. ,,Ik heb voor de bazaar ook ontwerpen gemaakt, maar de mijne zijn niet uitgekozen. Nu help ik Nicole en ben verantwoordelijk voor contact met het bestuur en de media.”

De eerste fase van het project is inmiddels afgerond, bij het volgende deel zijn wederom alle dertien studenten betrokken. ,,Allemaal gaan ze posters maken in de huisstijl die ik heb ontworpen”, vertelt Broekhof. ,,Een aantal posters wordt uitgekozen en deze komen als promotie in heel Boxtel te hangen.” Ook gaat het team aan de slag met het maken van flyers, programma’s en plattegronden. ,,Het is een hele klus, waar we in totaal drie maanden de tijd voor hebben gekregen”, zegt d’Achard. ,,Het is leuk om te doen en mooi om te zien hoe een huisstijl zich ontwikkelt.”

Het ontwerpen van de huisstijl van de bazaar is Broekhof zo goed bevallen, dat ze daar na haar studie mee door wil gaan. ,,Ik doe nu af en toe opdrachten voor vrienden en kennissen”, legt de studente uit. ,,Tijdens mijn stage heb ik geleerd om websites te ontwerpen, dat wil ik in de toekomst vaker gaan doen.” D’Achard gaat na het afstuderen nog een studie volgen. ,,In Engeland ga ik communicatie en marketing studeren, dat is uiteindelijk de richting die ik op wil.”

SCHOLENWEDSTRIJD
De Bazaar Selissenwal wordt dit jaar groter dan voorgaande jaren. Richtte de bazaar zich voorheen vooral op mensen uit de wijk Selissenwal, dit jaar worden alle Boxtelaren erbij betrokken. ,,De afgelopen jaren is het festival flink gegroeid”, vertelt bestuurslid Pel. ,,Inmiddels trekt de bazaar ruim vierduizend mensen. Nieuw dit jaar is het grote aantal workshops, we willen dat mensen zelf dingen gaan doen. Zo kunnen bezoekers meewerken aan een kunstwerk van kralen, die activiteit wordt begeleid door kunstenares Ien van Gemert.”

Ook richt de organisatie zich dit jaar meer op de jeugd tussen 12 en 17 jaar. ,,Voorheen was er voor hen weinig te doen. Dit jaar hebben we voor hen een veld ingericht met veel muziek en sportactiviteiten.” Daarnaast wordt er dit jaar een scholenwedstrijd gehouden. Alle groepen van de basisschool kunnen hieraan meedoen. Zij moeten een originele sociaal-maatschappelijke activiteit bedenken waar ze een verslag, collage of fotopresentatie van maken. Hiermee kunnen de kinderen voor de hele groep gratis entree voor Dierenrijk Europa in Nuenen winnen. De winnaar wordt op de bazaar bekend gemaakt.

De Bazaar Selissenwal wordt gehouden op zondag 12 juli in park Molenwijk. De organisatie van de bazaar is nog op zoek naar kralen voor het kunstwerk. Hiervoor kan men contact opnemen met Ien van Gemert via 06-19 52 44 43. Ook is men nog op zoek naar bedrijven, verenigingen en particulieren die het festival willen sponsoren of een kraam willen huren. Voor sponsoring kan men contact opnemen met Chantal Vermeulen, 06-27 47 20 21. Mensen die een kraam willen huren kunnen bellen naar Marjo Verhoeven, 06-16 92 86 62. Meer informatie: www.bazaarselissenwal.nl.




20 mei

Print deze pagina

Terug