TECHNIEKWEDSTRIJD BOSCH REXROTH

Vmbo en Praktijkonderwijs in ban
van kettingreacties

© 2008 - Brabants Centrum

OP DE FOTO: Leerlingen van het Praktijkonderwijs Boxtel zijn bezig met het bouwen van een machine die minimaal vijf verschillende kettingreacties teweegbrengt. (Foto: Albert Stolwijk).

DOOR STEFAN LATIJNHOUWERS

De onderneming Bosch Rexroth, gevestigd aan de Kruisbroeksestraat op bedrijventerrein Ladonk in Boxtel, houdt dit jaar samen met het Vmbo-College Boxtel en het Praktijkonderwijs Boxtel voor het vijfde jaar een techniekwedstrijd voor het voortgezet en middelbaar onderwijs in Boxtel. Een techniekteam van Rexroth bezoekt deze maand de deelnemende klassen om de vorderingen te aanschouwen. Maandag 6 april kwam eindcoördinator Esther Leijten langs bij het Vmbo-College.

Een vijftal groepen van het Praktijkonderwijs Boxtel was maandagochtend druk in de weer met het maken van een machine die kettingreacties teweegbrengt. Dat is de opdracht die ongeveer vijftig groepjes van drie tot vier leerlingen van het Vmbo-College en het Praktijkonderwijs in januari kregen tijdens een presentatie op school. ,,Toen heeft het techniekteam van Bosch Rexroth de leerlingen uitgedaagd om een vernuftige kettingreactie te maken”, vertelde eindcoördinator Leijten maandag.

,,Sinds januari tot half juni nemen acht klassen deel aan de techniekwedstrijd. In totaal gaat het om tweehonderd leerlingen die twintig weken de tijd hebben om een machine te ontwerpen en te bouwen die minimaal vijf verschillende kettingreacties laat zien. Deze reactie houdt in dat een eenmaal gestarte beweging wordt doorgegeven door botsingen, het vrijgeven van vergrendelingen of door aanstoten of omstoten, bijvoorbeeld met behulp van een balletje.”

De leerlingen kregen in januari het advies om goed te kijken naar onder meer het programma Domino Day, de kettingreactie bij NEMO in Amsterdam en internetfilmpjes op You Tube. ,,De leerlingen moeten slim gebruik maken van hun technische en natuurkundige kennis en van hun creativiteit”, aldus Leijten.

TIPS
De leden van het techniekteam van Rexroth bezoeken deze weken de deelnemende klassen niet alleen om de vorderingen te zien, maar ook om adviezen en tips te geven. Leijten: ,,Samen met een docententeam worden de kettingreacties beoordeeld op creativiteit, uitvoering en werking. Het eindresultaat telt zelfs mee in de schoolresultaten”.

Woensdag 24 juni volgt de climax bij Bosch Rexroth. Zoals elk jaar vindt daar de prijsuitreiking plaats en krijgen de leerlingen niet alleen een film te zien, maar ook een rondleiding door het bedrijf en gaan ze zelf aan het werk in de practicumruimte van de onderneming. ,,De winnende groepen van de verschillende klassen mogen hun machine bovendien een aantal dagen exposeren in het bedrijfsrestaurant, waarbij het gaat om tien tot twaalf ontwerpen. Het belangrijkste van de dag is natuurlijk het tonen van het werkstuk aan de jury van Rexroth”, vertelt Leijten.

Iedere deelnemer krijgt een aardigheidje, iedere klassenwinnaar een prijs en het beste team van zowel het Vmbo-College als het Praktijkonderwijs ontvangt de hoofdprijs. Leijten: ,,Het gaat om een speciale beloning die bestaat uit toegangskaarten voor een pretpark of een attractie met een knipoog naar techniek. Bij een vorige editie ging het bijvoorbeeld over rollercoasters, vandaar dat de winnaars toen naar het attractiepark Six Flags zijn geweest waar het wemelt van de achtbanen.”

WARM MAKEN
Leijten constateerde maandag tijdens een rondgang langs een aantal deelnemende groepen van het Praktijkonderwijs en het Vmbo-College dat er flinke vorderingen gemaakt worden. Leijten: ,,De leerlingen werken wekelijks een paar uur aan het ontwerp en doen dat met veel enthousiasme. Dat is ook wat wij samen met het docententeam - want alleen kunnen wij het niet - beogen. Het doel is om de jeugd al in een vroeg stadium warm te maken voor en kennis te laten maken met het vak techniek, wat we proberen te bevorderen door er een wedstrijdelement aan te koppelen.”

Leerling Sharon Bol (14) van het Praktijkonderwijs Boxtel genoot maandag in het praktijklokaal zichtbaar van het werken aan het ontwerp. ,,Samen met twee andere leerlingen vorm ik een groepje. We zijn inmiddels al best ver met ons ontwerp, maar toch vond ik het eerst best moeilijk om te bedenken wat we moesten doen. Samen zijn we er toch uitgekomen en nu ga ik het steeds leuker vinden. Natuurlijk hoop ik dat we winnen, het feit dat we samen met andere groepen strijden voor het beste resultaat maakt het extra leuk en interessant.”

© 2008 - Brabants Centrum

OP DE FOTO: Anouar Bouras, Stan van Wijk en Bo Leijten geconcentreerd aan het werk in het praktijklokaal. (Foto: Albert Stolwijk).




9 april

Print deze pagina

Terug