MAATREGELEN NODIG OM FILEVORMING TEGEN TE GAAN

ProRail: 'Dubbele overweg aanpassen'

DOOR MARC CLEUTJENS

Spoorbedrijf ProRail en de gemeente Boxtel pleiten voor een aanpassing van de dubbele overweg in de Tongersestraat. Dat blijkt uit het onderzoeksrapport dat de Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft opgesteld naar aanleiding van een ernstig ongeval in juni vorig jaar, waarbij een lege reizigerstrein op een oplegger botste die de spoorbaan blokkeerde.

Uit het onderzoeksrapport blijkt dat het railverkeerssysteem geen directe rol heeft gespeeld bij de aanrijding, waarbij een scooterrijder ernstig gewond raakte. Het ongeval ontstond doordat een vrachtwagen met oplegger de overweg in het baanvak Boxtel-Tilburg niet tijdig kon verlaten. De truck kon niet weg omdat een personenauto zich kort voor de AHOB-installatie opstelde. De trein reed met een snelheid van ongeveer 70 kilometer per uur tegen de oplegger, die vervolgens tegen de auto botste en de scooter raakte.

Volgens de Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft de dubbele overweg 'aanzienlijke ontruimingsproblemen' en is sprake van een 'rommelig verkeersbeeld'. Dat wordt in het rapport ondersteund met beelden van de camera die tussen beide spoorwegovergangen staat opgesteld. Het is een komen en gaan van allerlei voertuigen; tellingen wijzen uit dat de dubbele overweg in de Tongersestraat per uur een kleine achthonderd passanten verwerkt, variŽrend van voetgangers en fietsers tot vrachtauto's en tractoren.

Omdat de kans op filevorming op en rond de overwegen groot is, bepleit de Inspectie Verkeer en Waterstaat dat maatregelen worden genomen. Men ondersteunt dit met cijfers; de afgelopen vijftien jaar vond vier keer eerder een ongeval plaats waarbij een trein in aanraking kwam met een vrachtauto. Bij deze incidenten in 1995, 1998 en 2005 (tweemaal) raakte niemand gewond.

VERKEERSLICHTEN
ProRail heeft aangegeven dat de dubbele overweg in beeld komt voor het programma Verbetering Veiligheid Overwegen, waarvoor in 2007 al schetsen zijn gemaakt. Voor het langzaam verkeer worden aan beide kanten van de weg extra spoorbomen geplaatst. Ook komen er hekken langs het voetpad, komt er een nieuwe middenstreep en worden de voetpaden met strepen afgebakend.

Volgens de Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft de gemeente Boxtel aangegeven dat er driekleurige verkeerslichten bij de dubbele overweg moeten komen. Deze zouden de huidige lichten moeten vervangen. Veel automobilisten negeren de rode verkeerslichten. Op Tongeren zou ook een driekleurig verkeerslicht moeten komen. Deze maatregel moet filevorming, veroorzaakt door verkeer dat van zijwegen komt, op beide overwegen tegengaan. Wethouder Wim van Erp had deze week nog niet kennisgenomen van de inhoud van het onderzoeksrapport, dat openbaar is en via internet geraadpleegd kan worden.




12 maart

Print deze pagina

Terug