DANSPROJECT BRUGKLASSERS JACOB-ROELANDSLYCEUM

's Middags oefenen,'s avonds op de planken

© 2008 - Brabants Centrum

OP DE FOTO: Eersteklassers van het Jacob-Roelandslyceum zijn geconcentreerd aan het werk in een van de lokalen van de school. (Foto: Albert Stolwijk).

DOOR STEFAN LATIJNHOUWERS

De 260 brugklassers van het Boxtelse Jacob-Roelandslyceum hebben deze week deelgenomen aan een bijzonder dansproject. Maandag 16 en dinsdag 17 februari gingen respectievelijk vier en vijf groepen onder leiding van het Scapino Jeugddanstheater aan de slag om in n middag een dansvoorstelling voor te bereiden die vervolgens diezelfde avond uitgevoerd moest worden. Brabants Centrum nam dinsdagmiddag een kijkje bij de repetities.

Docent muziek en cultuurcommissielid Marjan Olivier liep dinsdagmiddag in het schoolgebouw van het Jacob-Roelandslyceum aan de Grote Beemd met een tevreden gezicht rond. In diverse lokalen werd zichtbaar hard gewerkt door de brugklassers met het grote doel 's avonds een knallende voorstelling te geven. ,,Ongeveer 120 brugklassers hebben gistermiddag zeven dansen ingestudeerd en die 's avonds in de aula van de school aan het publiek laten zien. De voorstelling groeide uit tot een groot succes voor een volgepakte zaal, waarbij het heel leuk was om te zien hoe gedreven de eerstejaars scholieren bezig zijn met dit project en hoeveel danstalent er hier op school rondloopt", aldus Olivier.

,,Op deze manier willen we de brugklassers al in een vroegtijdig stadium in aanraking laten komen met cultuur, de ene keer doen we dat aan de hand van een muziek- of een toneelproject en nu hebben we gekozen voor een dansvoorstelling."

DECOR
De vijf eerstejaarsgroepen, bestaande uit 140 scholieren, die dinsdagmiddag aan de beurt waren studeerden in totaal acht dansen in. ,,Dat komt omdat er vandaag meer groepen deelnemen aan het project dan maandag", legde docent Olivier uit.

,,De scholieren leren vanmiddag eerst gedurende anderhalf uur een dans waarbij ze begeleid worden door mensen van Scapino. Daarna gaan ze aan de slag met het maken van kleding, attributen en het decor voor de voorstelling. Ze voeren dus niet alleen dansen uit waar tijdens de voorstelling een verhaal omheen verteld wordt, maar houden zich daarnaast bezig met de aankleding. Straks volgt nog een generale repetitie en een pauze en dan is het al bijna tijd voor de voorstelling."

SPROOKJE
Het dansproject 'Raadsel uit Azi' is een fantasierijk sprookje over monniken die een reis maken door China en Japan, op zoek naar het magische zwaard. De brugklassers vertolken tijdens de voorstelling verschillende thema's, waaronder 'monniken', 'dans aan het hof', 'theeceremonie', 'rijstplantage', Chinese draak', 'geisha's' en 'zwaard'.

Maandag- en dinsdagmiddag werden de thema's tijdens de repetities uitgewerkt in verschillende lokalen tot een dansnummer, zoals bijvoorbeeld 'Samoerai' waarbij de scholieren elkaar met stokken te lijf gingen onder leiding van een gedreven vertegenwoordiger van het jeugddanstheater die de jeugd op humoristische wijze aanspoorde. ,,Houd die stok vast als een soldaat en niet als een cheerleader, okay? Ik heb nog nooit een soldaat tijdens een gevechtshandeling gezien met zo'n lach op zijn gezicht", zei de dansinstructeur.

Vergeleken bij de Samoerai-dansles, waar het er soms hard aan toeging en regelmatig strijdkreten geslaakt werden, was het lokaal waar de 'Dans aan het hof' gerepeteerd werd een oase van rust. Ook hier werd hard gewerkt door scholieren die op oosterse klanken sierlijke bewegingen maakten met hun lichaam en hun handen, een kunst die door zowel de meisjes als de jongens goed werd opgepakt. ,,Het niveau is best hoog en er wordt inderdaad heel hard en gedisciplineerd doorgewerkt. Maar dat moet ook wel, want de groepen hebben maar anderhalf uur om dansen van gemiddeld vier minuten in te studeren", zei dansdocente Debbie Verschuren.

FRIET
Niets werd door de begeleiders en deelnemers aan het toeval overgelaten om de voorstellingen tot een succes te maken. In de lokalen in de kelder van het schoolgebouw waren scholieren bezig met het maken van kleding en attributen voor het decor. Iets verderop waren ook grimeurs druk in de weer om de dansers zo mooi mogelijk uit te dossen, waaronder de geisha's met hun witte gezichten. ,,Nee, ik merk er niet veel van dat ik opgemaakt ben", vertelde de twaalfjarige Kim van den Bosch (12) uit Boxtel.

,,Het is nu pas half drie, maar ik mag de make-up er pas na de voorstelling afhalen. Ik verheug me heel erg op de uitvoering van vanavond, maar ik kijk op dit moment nog meer uit naar een lekkere portie friet. Die ga ik dadelijk in de pauze eten in een cafetaria in het dorp. Ja, dan ga ik gewoon met mijn witte gezicht naar de friettent toe. Dat maakt me niet veel uit. En als ik gegeten heb, ben ik helemaal klaar voor de voorstelling van vanavond, maar eerst moeten nu naar de dansrepetitie. We zijn nu mooi geschminkt, maar we moeten nog wel de dans leren."

© 2008 - Brabants Centrum

OP DE FOTO: Brugklassers van het Jacob-Roelandslyceum zijn aan het oefenen voor de dansvoorstelling, die in n dag gemaakt werd; 's middags werd er gerepeteerd, waarna in de avonduren de uitvoering volgde. (Foto: Albert Stolwijk).




19 februari

Print deze pagina

Terug