COMPONIST EN PRODUCER MAARTEN VAN DER VLEUTEN

'Muziek betekent alles voor mij'

© 2008 - Brabants Centrum

OP DE FOTO: Componist en producer Maarten van der Vleuten poseert voor zijn imposante platenverzameling. (Foto: Albert Stolwijk).

DOOR STEFAN LATIJNHOUWERS

Wie op internet op zijn naam googled stuit op vele duizenden hits waarop informatie staat over zijn werk als producer en componist. Tot 2002 maakte hij vooral naam in de undergroundscene als producer van muziek als ambient, house en techno, maar daarna ging hij zich steeds meer richten op experimentele muziek, componeerde hij stukken voor exposities en werkte hij samen met kunstenaars. Tijd voor een nadere kennismaking met Maarten van der Vleuten (41) die sinds 2006 in Boxtel woont.

Het nieuwste wapenfeit van Van der Vleuten is een project waaraan hij samen met de auteur, beeldend kunstenaar en arts Ignace Schretlen (1952) uit Rosmalen gewerkt heeft. De in Vught geboren componist en producer maakte bij veertien gedichten van Schretlen composities die ter gelegenheid van Gedichtendag (vandaag, donderdag 29 januari) op cd zijn uitgebracht. De door de auteur voorgedragen gedichten vormen hierbij één geheel met de elektronische muziek van Van der Vleuten.

De cd draagt dezelfde titel als de bundel waaruit de gedichten afkomstig zijn: 'Een onvermoede bocht'. ,,Een van de meest bijzondere projecten uit mijn muzikale loopbaan", noemt Van der Vleuten zijn samenwerking met Schretlen. ,,Het is best lastig om de stemming van zo'n gedicht te pakken en muzikaal vorm te geven. De interpretatie die ik eraan geef, komt voort uit mijn fantasie, over wat ik voel en welke beelden ik zie als ik zijn werk hoor. Over de muziek die ik bij de gedichten gemaakt heb, is tijdens het proces geen contact geweest tussen Ignace en mij. Ik kon mijn gang gaan en pas toen 90 tot 95 procent van de composities klaar was, heeft hij geluisterd naar het resultaat. Hij bleek gelukkig onder de indruk te zijn van mijn bijdrage. 'Ik ben erdoor ontroerd', zei Ignace. Een mooi compliment."

ELCKERLIJC
De gedichtenbundel 'Een onvermoede bocht' werd al een jaar geleden uitgebracht. De cd is nu als een gelimiteerde uitgave verkrijgbaar bij onder meer boekhandel Elckerlijc in Boxtel en boekhandel Heinen in 's-Hertogenbosch en kan daarnaast via de website www.maartenvandervleuten.com besteld worden.

Van der Vleuten ,,Bij de boekhandels kunnen de mensen een mooi pakket aanschaffen met daarin de cd plus de gelijknamige gedichtenbundel en een spatel met de spreuk 'De tong wekt het woord'. De spatel verwijst naar de medische achtergrond van de dichter die bijna twintig jaar als huisarts in 's-Hertogenbosch actief is geweest. Als mensen fragmenten van de cd willen beluisteren, die overigens door mijn eigen label Signum Recordings wordt verspreid, kan dat via de link www.maartenvandervleuten.com/eenonvermoedebocht.htm."

VPRO
Van der Vleuten behoort tot de eerste generatie danceproducers. Ruim twintig jaar geleden kreeg hij enige bekendheid toen de VPRO werk van hem ging draaien, waaronder een acidtrack met samples over de schrijver Salman Rushdie, die destijds met de publicatie van zijn boek 'De Duivelsverzen' een controverse veroorzaakte onder fundamentalistische moslims.

Van der Vleuten: ,,Op verzoek van de VPRO maakte ik toen nog enkele nummers over actuele politieke thema's, zoals de val van de Berlijnse Muur en de Golfoorlog. Ik bood het nummer 'Satanic Acid' over Rushdie ook aan het destijds toonaangevende Belgische dancelabel R&S Records aan, maar die durfde het niet uit te brengen. Wel werd daardoor de basis gelegd voor een platencontract voor drie jaar. Dat was een heel belangrijke stap en een doorbraak in mijn carrière."

Van der Vleuten produceert sinds 1987 ambient, house en techno. Ondanks de enorme hoeveelheid muzikale producties die Van der Vleuten heeft vervaardigd, onder meer acht albums en vijftig singles, heeft de componist nooit echt naam gemaakt bij het grote publiek. Maar binnen de dancescene wordt zijn pioniersrol zeker onderkend, zo blijkt uit veel artikelen en recensies die over zijn werk op internet zijn te vinden.

Van der Vleuten: ,,Het probleem is dat ik nooit hits gescoord heb die in de hitparades zijn beland. Ik heb wel eens geprobeerd om commercieel getinte nummers te maken, maar dat mislukte steeds en bleek gewoon niet voor mij te zijn weggelegd. Daarom ben ik altijd bezig geweest met het componeren van muziek die bij mij past en die ik zelf mooi vind. Wat misschien ook niet meegeholpen heeft, is dat ik tot voor een paar jaren altijd actief ben geweest onder een groot scala van pseudoniemen bij verschillende platenlabels in binnen- en buitenland.. Dat is weliswaar gebruikelijk in de dancescene, maar niet bevorderlijk voor mijn naamsbekendheid omdat veel mensen niet wisten dat ik achter al die platen zat."

Sinds 2008 werkt Van der Vleuten, die over een eigen studio beschikt bij zijn woning in Boxtel, alleen nog onder zijn eigen naam. Enkele bekendere pseudoniemen van hem, die in ieder geval bij danceliefhebbers wellicht een belletje zullen doen rinkelen, zijn In-Existence, Flux, Integrity, 48v. Phantom Power, Major Malfunction en DJ G-Spot. In totaal gebruikte Van der Vleuten minstens 26 verschillende namen op verschillende platenlabels, waaronder zijn eigen label Signum Recordings en R&S Records.

Van der Vleuten: ,,Met reguliere, commerciële, Nederlandstalige- en popmuziek heb ik niet veel. Wel vind ik sommige nummers van U2 heel goed omdat je merkt dat de nummers van die band heel diep uit die mensen komen en echt gemeend zijn; een heel belangrijk criterium voor mij. Naar de radio luister ik eigenlijk nooit, al probeer ik wel bij te houden welke muziek populair is. De laatste jaren ben ik een andere weg ingeslagen, onder meer door samen te werken met kunstenaars en me steeds meer te richten op experimentele muziek en minder dansbare variaties van elektronische muziek, hoewel ik af en toe nog wel eens een technoplaat maak. "

PASSIE
Het mag duidelijk zijn. Muziek loopt als een rode draad door het leven van Van der Vleuten, het is zijn passie en een groot deel van zijn leven. Dat is al het geval sinds hij als twaalfjarige jongen ging drummen, in bandjes ging spelen en later met behulp van eerst een viersporenrecorder en later met professionelere hulpmiddelen als een drumcomputer, synthesizer, sampler en computer zelf muziek ging maken.

Wereldberoemd en rijk is hij er tot dusverre niet van geworden, maar wel heel gelukkig. Van der Vleuten: ,,Of ik met muziek mijn brood kan verdienen? Nee, niet voor honderd procent. Ik heb daarnaast een parttime baan voor drie dagen, die mij in staat stelt om de rest van de week bezig te zijn met datgene waar ik het meeste van houd: muziek. Dat maakt van mij een heel tevreden en dankbaar mens."

© 2008 - Brabants Centrum

OP DE FOTO: Maarten van der Vleuten aan het werk in zijn eigen muziekstudio. (Foto: Albert Stolwijk).




29 januari

Print deze pagina

Terug