LIEMPDSE EQUIPES IN AMSTERDAM-DAKAR CHALLENGE

Monstertocht naar Dakar voor het
goede doel

© 2006 - Brabants Centrum

OP DE FOTO: Acht rallyrijders uit Liempde en Lennisheuvel maken zich op voor de Amsterdam-Dakar Challenge. Van links naar rechts William Kusters, Eric Verstappen, Carlus van der Vleuten, Marco van den Broek, Wim Vullings, Antoon van de Langenberg, Jos Sanders en Rob Dito.

Zaterdag 17 februari klinkt het startschot voor de Amsterdam-Dakar Challenge. De rally telt vijftig equipes die met een auto van amper 500 euro op zoek gaan naar avontuur ťn geld inzamelen voor een aantal goede doelen. Opvallend: vier van de vijftig teams komen uit Liempde. Met twee Audi's van het type 100 Quattro, een Nissan Patrol en een Nissan King Cap maken de equipes zich op voor een drie weken durende monstertocht van 7.000 kilometer dwars door de Sahara naar Dakar. De auto's komen niet terug maar worden geveild voor het goede doel.

Het is geen lichte klus waarop William Kusters, Eric Verstappen, Antoon van de Langenberg, Jos Sanders, Rob Dito, Wim Vullings, Carlus van der Vleuten en Marco van den Broek zich momenteel voorbereiden. Het ondernemende gezelschap bereidt zich intensief voor op deelname aan een rally, die er niet op gericht is om op topsnelheid naar Dakar te crossen, maar wel geld in het laatje moet brengen voor een aantal goede doelen, zoals de Stichting KiKa die door de Liempdse teams wordt ondersteund. De stichting komt op voor kinderen met kanker. Daarnaast wordt geld bijeengebracht voor de bouw van een school voor beroepsonderwijs in Gambia en de productie van energievriendelijke machines waarvan onder meer de Afrikaanse landbouw kan profiteren.

HERENRIT
Liempdenaar Rob Dito en Antoon van de Langenberg uit Lennisheuvel ontvouwden de plannen van de vier rallyteams deze week. Het idee voor deelname aan de Amsterdam-Dakar Challenge werd geboren tijdens de Liempdse kermis, toen zes van de acht rallyrijders elkaar ontmoetten en aan de praat raakten over de rally die hun plaatsgenoten Ad Schoenmakers en Jaap-Hein Stolk naar Beijing ondernamen. Dito: ,,Wij wilden ook zoiets doen, maar ons dan meer richten op het goede doel en het echte avontuur zoeken. De rally naar Beijing was toch vooral een herenrit; de deelnemers sliepen in dure hotels en moesten veel inschrijfgeld betalen."

Deelnemen aan de Amsterdam-Dakar Challenge is afzien, zo verwacht Van de Langenberg. ,,We nemen water en blikvoedsel mee voor onderweg, net als tentjes en slaapzakken omdat vooraf niet vaststaat waar we zullen overnachten." Hij benadrukt dat de rally geen wedstrijdelement kent en dat toeristische uitstapjes onderweg zijn toegestaan. ,,We willen in Marokko beslist een bezoek brengen aan Marrakech en FŤs, ook al ligt dat misschien niet helemaal op de route. Het is wel belangrijk dat we op een aantal momenten vaste plekken aandoen. Daar komen alle rallyrijders tezamen, bijvoorbeeld voor een bootovertocht."

MINIMAAL
De middelen waarmee de vier equipes op pad gaan zijn minimaal. De auto's vertegenwoordigen een waarde van gemiddeld 500 euro en worden aan het eind van de rally in Gambia geveild voor het goede doel. Ook de andere spullen die worden meegesjouwd blijven achter en krijgen een nieuwe eigenaar in Afrika. ,,De bedoeling van de rally is dat iets teruggegeven wordt aan de lokale bevolking", vertelt Dito. ,,Doordat we onderweg zelf voor eten, drinken en slaapplaatsen moeten zorgen, wordt bijgedragen aan de lokale economieŽn. Verder wordt er niet op topsnelheid door kleine dorpjes gescheurd, zoals dat gebeurt tijdens de echte Dakar-rally."

De Liempdse equipes hebben inmiddels al een aantal informatieve bijeenkomsten achter de rug. Daarnaast bereidt iedereen zich sportief voor op de rally en wordt er flink getraind. Iedereen heeft zich laten inenten bij de GGD en gaat malariapillen slikken. Onlangs werd op de legerplaats van Oirschot geoefend met de auto's. ,,Een van de auto's heeft slechts tweewielaandrijving. We hebben al afgesproken dat dat team 's avonds voor het eten moet zorgen als het zich vast rijdt in de woestijn en wij hen eruit moeten trekken", grinnikt Dito. Van de Langenberg vult aan dat de equipes onderweg van samenstelling zullen wisselen. ,,Dat maakt het aantrekkelijker om mee te doen omdat je onderling eens van plaats kunt ruilen."

AVONTUUR
Het avontuur is wat de acht rallyrijders bindt. ,,Het is een geweldige uitdaging om met minimale middelen mee te doen", blikt Dito vooruit. Onderweg zal best een aantal hindernissen opduiken, zoals moeizame paspoortcontroles, gebrek aan benzine of drinkwater of zelfs het gevaar van landmijnen. ,,In een van de landen die we doorkruisen moeten we verplicht een gids inhuren om te voorkomen dat er ongelukken gebeuren met de mijnen", zegt de Liempdenaar zuinig.

Hij vult aan dat de deelnemers niet de meest woeste trajecten zullen kiezen die veel tv-kijkers kennen van de 'echte' Dakar-rally. ,,Veelal worden beter begaanbare wegen gekozen", vult Van de Langenberg aan. ,,Maar de auto's worden beslist goed geprepareerd. We nemen reserveonderdelen mee, zoals V-snaren, filters en reservewielen. Daarnaast moeten de bodems verstevigd worden." Eenmaal op de plaats van bestemming worden de auto's geveild voor het goede doel en vliegen de deelnemers vanuit Gambia huiswaarts.

Onder ondernemers is een actie gestart om sponsors te werven voor de Amsterdam-Dakar Challenge. Voor een vaste prijs kunnen bedrijven reclameruimte huren op de auto's. Dito en Van de Langenberg benadrukken dat het sponsorgeld ten goede komt aan de goede doelen; de deelname aan het avontuur wordt door de deelnemers zelf betaald. Mensen die de doelen van de vier lokale equipes willen steunen, kunnen een geldbedrag overmaken op ING-bankrekening 6714.98.304 ten name van Liempde-Dakar Challenge. Meer informatie: www.liempde-dakar.nl.




21 december 2006

Print deze pagina

Terug