BOSCH REXROTH WERKT MEE AAN 'GREAT BEIJING WHEEL'

Reuzenrad in Beijing draait op Boxtelse techniek

© 2006 - Brabants Centrum

OP DE FOTO: Impressie van The Great Beijing Wheel. Het gigantische reuzenrad in de Chinese hoofdstad wordt uitgerust met aandrijftechniek van het Boxtelse bedrijf Bosch Rexroth. (Foto: Bosch Rexroth).

Het Boxtelse bedrijf Bosch Rexroth gaat het aandrijfsysteem maken voor het grootste reuzenrad ter wereld. The Great Beijing Wheel wordt in 2008 in gebruik genomen als in de Chinese hoofdstad de Olympische Spelen worden gehouden. Het reuzenrad is vele malen groter dan het reuzenrad London Eye, waaraan Bosch Rexroth ook meewerkte.

De technische specificaties van The Great Beijing Wheel zijn duizelingwekkend. Het reuzenrad wordt 208 meter hoog en krijgt een diameter van 198 meter. De attractie heeft een gewicht van 2.800 ton die door de aandrijftechniek van Bosch Rexroth in beweging moet worden gebracht. ,,Dat komt overeen met het gewicht van zeven jumbo jets", zo meldde het Boxtelse bedrijf deze week.

Eind november verkreeg Bosch Rexroth het contract voor de levering van het aandrijfsysteem. Het Boxtelse bedrijf sloot een overeenkomst met The Great Wheel Corporation, die ook in andere wereldsteden grote reuzenraden wil bouwen. Bosch Rexroth gaat niet alleen het aandrijf- en besturingssysteem leveren, maar draagt ook zorg voor de automatisering van de instapstations.

Het reuzenrad wordt voorzien van 48 capsules die elk plaats bieden aan veertig passagiers die in en uit kunnen stappen terwijl het wiel draaigt. De uitstapstations bewegen volgens Bosch Rexroth synchroon met de rotatie van het reuzenrad en bevinden zich aan beide zijden van het wiel. ,,Het resultaat is dat circa 5.760 passagiers per uur kunnen genieten van het fantastische uitzicht over de hoofdstad Beijing", zo laat het Boxtelse bedrijf weten.

ONDERHOUDSVRIJ
Het aandrijfsysteem van The Great Beijing Wheel bestaat uit een bijna onderhoudsvrije hydraulische aggregaat. Hydromotoren drijven 32 speciale banden aan die tegen het reuzenrad aandrukken om het te laten roteren met een constante snelheid van drie omwentelingen per uur. Een reservesysteem garandeert volgens Bosch Rexroth een betrouwbare werking, zelfs als zich een storing voordoet in het hoofdsysteem. Het aandrijfconcept werd eerder toegepast bij de London Eye.

Het Boxtelse bedrijf heeft al eerder contacten gelegd met China. Zo werd theatertechnologie geleverd voor het China National Grand Theater in Beijing en werd gewerkt aan de sluizen van de bekende Drie Kloven Dam. Ook werden automatische systemen ontworpen voor een terminal voor veerboten die over de Straat van Qiongzhou varen. De systemen kunnen volgens Bosch Rexroth tyfoonkrachten weerstaan.

© 2006 - Brabants Centrum

OP DE FOTO: In de 48 capsules van The Geat Beijing Wheel is plaats voor veertig passagiers. Het reuzenrad hoeft niet te stoppen om de passagiers te laten in- en uitstappen. (Foto: Bosch Rexroth).




14 december 2006

Print deze pagina

Terug