SPOORBEDRIJF WIJZIGT DIENSTREGELING

Boxtel behoudt stoptreinen in drukke stedendriehoek

© 2006 - Brabants Centrum

OP DE FOTO: De Nederlandse Spoorwegen lanceren op zondag 10 december een nieuwe dienstregeling. De stoptrein naar 's-Hertogenbosch vertrekt nu vanuit Boxtel 2 en 32 minuten na het hele uur, dat wordt 3 en 33 minuten.

De Nederlandse Spoorwegen lanceren op zondag 10 december een nieuwe dienstregeling. Voor het eerst in 36 jaar worden alle vertrek- en aankomsttijden aangepast, ook in Boxtel. De huidige treinenloop naar de stations in 's-Hertogenbosch, Eindhoven en Tilburg verandert echter niet en Boxtel behoudt goede verbindingen in de Brabantse stedendriehoek.

Volgens de NS moest de dienstregeling grondig aangepast worden omdat al te lang wordt voortgeborduurd op het treinenschema dat 36 jaar geleden is ingevoerd. Vanwege de groei van het aantal treinen en de opening van een aantal nieuwe stations, werd de dienstregeling veranderd. De NS hoopt met een nieuwe dienstregeling de verder groeiende mobiliteit in Nederland op te kunnen vangen.

De vertrektijden van de stoptreinen die in Boxtel halt houden worden op 10 december gewijzigd. De stoptrein naar 's-Hertogenbosch vertrekt nu 2 en 32 minuten na het hele uur, dat wordt 3 en 33 minuten. De stoptrein naar Tilburg en Tilburg-West vertrekt nu 22 en 52 minuten na het hele uur, dat wordt 21 en 51 minuten.

Station Eindhoven is, met de tussenstations Best en Eindhoven-Beukenlaan, nu viermaal per uur te bereiken omdat zowel de stoptreinen uit 's-Hertogenbosch als Tilburg in Boxtel stoppen. Dat verandert na 10 december niet. De vertrektijden worden wel gewijzigd. Nu kunnen reizigers 3, 17, 33 en 47 minuten na het hele uur naar Eindhoven, met ingang van 10 december is dat 8, 23, 38 en 53 minuten na het hele uur. Twee stoptreinen rijden door tot Deurne.

,,Met deze dienstregeling zijn we op de toekomst voorbereid", stelt de NS. ,,Het aantal verbindingen is uitgebreid en de reismogelijkheden per uur zijn vergroot." Op de drukste trajecten in Nederland gaan vier intercity's of vier sprinters per uur rijden. ,,Ook is de nieuwe dienstregeling minder gevoelig voor kleinere of grotere storingen", aldus de NS.

Tussen Eindhoven en 's-Hertogenbosch gaan na 10 december vier intercity's pendelen. Twee intercity's rijden door tot Amsterdam Centraal en Alkmaar, twee treinen gaan rechtstreeks naar Schiphol. Tussen Eindhoven en Tilburg gaan twee intercity's per uur rijden die pendelen van Den Haag naar Venlo vice versa.

DUITS LIJNTJE
Wethouder Wim van Erp is tevreden met de nieuwe dienstregeling die de NS heeft opgesteld. ,,De frequentie van het aantal stoptreinen per uur blijft behouden en daar zijn we heel blij mee. We hadden de NS om nog meer stoptreinen gevraagd, maar met twee stoptreinen per uur in elke richting mogen we zeker niet mopperen."

Of het Duits Lijntje ooit weer aangesloten zal worden op het NS-net blijft onduidelijk. Vorige week hebben de gemeenten die aan de spoorlijn van weleer liggen met de provincie Noord-Brabants overleg gevoerd. Conclusie is dat opnieuw een projectgroep is gevormd die alle rapporten en studies over de toekomst van lightrail op het Duits Lijntje gaat bestuderen. Met name de gemeenten Uden en Veghel hechten veel waarde aan zo'n verbinding omdat Oost-Brabant beter ontsloten kan worden. ,,Boxtel ziet ook de meerwaarde, maar ons probleem blijft dat de spoorlijn de Keulsebaan kruist", aldus wethouder Van Erp.




30 november 2006

Print deze pagina

Terug