BOXTELS BEDRIJFSLEVEN SLAAT VLEUGELS UIT

BOT-kanshebbers innovatief en ondernemend

© 2006 - Brabants Centrum

OP DE FOTO: De teams van de acht genomineerde bedrijven moesten onder meer punten verzamelen tijdens een bal- en behendigheidsspel.

Na een achttal verbluffende presentaties van Boxtelse, Liempdse en Lennisheuvelse bedrijven stond zaterdag 4 november vast dat alle genomineerden voor de Boxtelse Ondernemers Trofee (BOT) uitblinken door innovatieve kracht en bereid zijn het ondernemersrisico te dragen. Meer nog werd duidelijk dat grenzen vervagen en ook bedrijven in Boxtel en omgeving de vleugels uitslaan. De uitreiking van de BOT in het Vmbo-College Boxtel was een reisje van Mexico naar Qatar, van Dubai naar Oekraïne en van Spanje naar Duitsland. ITB Precisietechniek ging met de BOT aan de haal, La Señora Dito kreeg een aanmoedigingsprijs.

Meer dan tweehonderd ondernemers met hun aanhang verzamelden zich zaterdag in de Tijberzaal van het Vmbo-College Boxtel voor de ontknoping van een spannende strijd die eerder die dag al op gang was gekomen in sporthal De Dommel. Daar immers moesten teams van de acht genomineerde bedrijven de laatste punten pakken en trachten het oordeel van de jury nog enigszins te beïnvloeden. Want op voorhand stond al vast dat de bedrijfsbezoeken die de jury had afgelegd bepalend zouden zijn voor het eindoordeel.

Terwijl de jury zaterdagmiddag onder voorzitterschap van directeur Jos Geerts van Dommelbeheer achter gesloten deuren vergaderde, zweetten de viertallen die door de acht genomineerde bedrijven waren afgevaardigd peentjes bij de opdrachten die de Juniorkamer Dommelland had verzonnen. Niet alleen moest een workshop houding en beweging worden gevolgd, ook stond er een lesje public relations en reclametechnieken op het programma. Pittig waren de opdrachten onder de noemer hersengymnastiek; lastige vraagstukken moesten in korte tijd worden opgelost.

Creatief was de opdracht die alle teams moesten verrichten bij de Essche kunstenaar Jan Snellaars, die de viertallen liet werken aan enkele kunstwerken. Snellaars had een opzetje gemaakt voor de schilderijen die ’s avonds geveild werden voor het goede doel: de stichting Satu Per Satu die zich inzet voor minderbedeelde mensen op Java. Snellaars genoot van zijn opdracht, maar bekende dat hij zich ook verbaasd had over het individualisme van de schilders.

,,In plaats van te kijken naar het geheel, was ieder team toch vooral met het eigen onderdeeltje bezig. Ik heb de kunstwerken na afloop van de workshop dus nog even onder handen moeten nemen.” Het resultaat mocht er zijn. De drie kleurige doeken werden ’s avonds tijdens de verkiezingsavond voor een kleine 10.000 euro geveild.

LUCHTIG
Tijdens het avondprogramma maakte het publiek aan de hand van de vlotte presentator Pieter Kromhout kennis met de acht directeuren van de genomineerde ondernemingen. De directeuren mochten een korte presentatie van hun bedrijf verzorgen en werden onderworpen aan een paar vragen van de jury. De aard van de vragen was dermate luchtig dat al op voorhand vast leek te staan dat de winnaar bekend was. De naam werd echter angstvallig geheim gehouden, ook door Michaél Michiels, jurylid en als directeur van Mtd Expotechniek winnaar van de eerste BOT in 2005.

Michiels reikte de BOT-trofee met burgemeester Frank van Beers uit aan Hans van Dooremalen van ITB Precisietechniek. Hij riep in herinnering dat zijn overwinning vorig jaar heel veel positieve reacties en goede pers opleverde. Niet alleen werd Michiels aan de lopende band gefeliciteerd, ook straalde de victorie af op alle medewerkers van het bedrijf. ,,De winnaar van de BOT in 2006 mag er zelfs twee jaar van genieten omdat de BOT pas weer in 2008 wordt uitgereikt”, aldus jurylid en Mtd-directeur Michiels.

Directeur Van Dooremalen van ITB Precisietechniek sprong een gat in de lucht toen de naam van zijn bedrijf door de luidsprekers schalde. Met een groep medewerkers beklom hij het podium in de Tijberzaal en nam hij de BOT in ontvangst. ,,Het is heel verrassend dat wij zijn uitgeroepen tot de winnaar van de BOT. Ik kan alleen maar zeggen dat ik er heel erg trots op ben en dat dit een prestatie is die door het hele bedrijf is geleverd. We werken met heel veel passie aan onze producten.”

Van Dooremalen had eerder tijdens de ondervraging door de jury al verteld over het bijzondere karakter van zijn bedrijf, dat is gespecialiseerd in de ontwikkeling en vervaardiging van hele kleine onderdelen voor scheerapparaten en boormachines. Ook de Senseo-koffiezetapparaten, die niet meer weg te denken zijn uit de keuken, bevatten ITB-onderdelen, evenals de luchtverfrissers van AmbiPur. Wekelijks produceert het Boxtelse bedrijf 600.000 onderdelen voor Sara Lee, het moederbedrijf van AmbiPur.

ITB Precisietechniek heeft de vleugels inmiddels uitgeslagen over de wereld. Naast de hoofdvestiging in Boxtel heeft Van Dooremalen een kenniscentrum geopend in Keldonk. Daarnaast heeft ITB vestigingen in Tsjechië en Mexico.

GEEN GRENZEN
Niet alleen de winnaar van de BOT liet zaterdag zien dat grenzen vervagen en de markt zich niet meer beperkt tot de regio of Nederland. Birgitte Dito van La Señora Dito, die de aanmoedigingsprijs won, slaagt erin om Boxtel te verrassen met Spaanse passie; het publiek is gevallen voor de bijzondere collectie die ze in haar zaak aan de Stationsstraat aanbiedt. In de Tijberzaal bekende Dito open te staan voor uitbreiding van het concept. ,,Maar ik loop niet te hard van stapel. Ik wil eerst een jaar volmaken en juni zien we dan wel verder wat we gaan doen”, aldus de enige vrouwelijke kanshebber op de BOT.

Er gaan meer ondernemers over de grens. Blusco van Eugène van Geffen uit Lennisheuvel mikt op de bouw van een Europees brandweercentrum ergens op een vliegveld in Duitsland. Magic Effects van Liempdenaar Koen de Laat verkoopt snippers, confetti en ander showmateriaal voor grote sport- en muziekevenementen in binnen- en buitenland, maar verscheept ook rozenblaadjes naar Dubai voor de bruiloft van een prinses. Eric Verstappen van VCS, ook uit Liempde, slijt speeltuinen aan Frankrijk, Oekraïne en Qatar.

Minder internationaal maar even innovatief toonden de andere genomineerden zich. Zo liet Tonnie van Berkel van Van Berkel Bepantseringen uit Liempde weten dat hij zo’n beetje het enige bedrijf in Nederland is dat auto’s beveiligt. Dankzij dik glas en stevig plaatwerk heeft vuurwapengeweld tegen deze voertuigen geen zin. ,,Nederlandse overheidsinstanties zijn onze grootste klanten”, aldus Van Berkel, die zich verder in stilzwijgen hulde over de aard van zijn bedrijf. Ook de jury deed er het zwijgen toe vanwege het bijzondere karakter van deze onderneming.

Siep Schukken, directeur van Conval, was minder geheimzinnig, maar bekende dat hij zich vooral richt op de nationale markt. De Friese Liempdenaar met een zwak voor FC Heerenveen maakt onder meer kranen. ,,Eigenlijk zoeken we altijd producten die eigenlijk niet gemaakt kunnen worden”, aldus Schukken. ,,Het is vooral de uitdaging die ons zo aantrekt. Mtd Expotechniek moest laatst drieduizend kranen hebben om het pausbezoek in Spanje van water te voorzien. Het kon eigenlijk niet, maar het is toch gelukt.” De directeur van Conval bestreed zaterdagavond dat hij de Europese markt laat liggen, zoals de jury hem voor de voeten wierp. ,,Waarom zou je iets ver van huis gaan zoeken als het dicht bij huis te vinden is?”

Ook Ad van de Sande van Autototaal Van de Sande richt zich op de markt dichtbij. Zijn autobedrijf onderging eerder dit jaar een enorme metamorfose en opende een nieuwe, in het oog springende vestiging op Ladonk. ,,Het aanbieden van een totaalconcept is ons geheim”, verklapte Van de Sande. ,,Wij doen al bijna 23 jaar alles met auto’s, zonder dat we gebonden zijn aan één merk. Dat wordt steeds meer de trend: meerdere merken in één autobedrijf. Wij zijn er al heel lang mee bezig.”




9 november 2006

Print deze pagina

Terug