BRANDWEER IN ACTIE BIJ OOSTERHOF

Hagelbui veroorzaakt schade en wateroverlast

© 2006 - Brabants Centrum

OP DE FOTO: Rob Bosman van het Boxtelse autoschadeherstelbedrijf Bosman repareert de hagelschade aan een auto.

Een stevige hagel- en onweersbui heeft zondag 1 oktober in Boxtel veel schade aangericht. Grote hagelstenen beschadigden vooral veel auto's. In een aantal gebouwen was sprake van veel wateroverlast, zoals winkelcentrum Oosterhof waar zich in korte tijd honderd ton water op het dak van supermarkt Super De Boer verzamelde. Verzekeraar Interpolis raamt de schade van alle klanten in totaal op ongeveer 1 miljoen euro.

Na een aantal zomerse septemberdagen werd zondagavond – kort na afloop van het Herfstfestijn in het centrum van Boxtel – het najaar ingeluid door een hevige hagel- en onweersbui. In sommige delen van Boxtel vielen zeer grote hagelstenen met een doorsnede van enkele centimeters uit de lucht. Ze richtten vooral schade aan auto's aan. Ook veel planten en struiken werden vernield. En eikenbomen verloren in korte tijd grote hoeveelheden eikels.

,,We hebben maandag op grote schaal eikels geruimd", reageert Frits Fastenau, hoofd van de dienst Openbare Werken van de gemeente Boxtel. ,,Veel fietspaden zoals de Maastrichtsestraat lagen helemaal vol en dat leverde vooral voor kinderen gevaar op."

LEKKAGES
De Boxtelse brandweer rukte zondagavond eenmaal uit. Volgens zegsman Edward Traa werd de brandweer gealarmeerd door wateroverlast in winkelcentrum Oosterhof. Op het dak van supermarkt Super De Boer van eigenaar Ad Schellekens lag een enorme hoeveelheid water die met hulp van de brandweer is weggehaald. Hoofd Openbare Werken Fastenau van de gemeente Boxtel spreekt over 'massa's water' die zich op het dak van de winkel verzameld hadden. ,,We hebben berekend dat het minstens honderd ton moet zijn geweest. Om het water snel weg te krijgen, heeft de brandweer zelfs leidingen in de kruipruimte kapot moeten slaan."

Ondernemer Schellekens vertelt dat hij zondagavond vanwege een alarm naar zijn supermarkt ging en geconfronteerd werd met wateroverlast in het magazijn, de kantine en de toiletruimte van zijn zaak. ,,Het water kwam met bakken door de meterkast naar beneden waardoor de telefooncentrale kapot is en ook geen dataverkeer meer mogelijk is. Onder de winkel zat een verstopping die dankzij een noodoplossing weer is geopend.”

Schellekens alarmeerde de brandweer toen hij op het dak zag dat duizenden liters water zich verzamelden en niet weg konden stromen. ,,Tijdens het verhelpen van het probleem bleek dat leidingen heel anders liggen dan op de tekeningen staat. Onderzoek moet dus uitwijzen hoe dat kan.”

De schade loopt in de duizenden euro’s omdat niet alleen een nieuwe telefooncentrale aangeschaft moet worden, maar ook plafondplaten zijn vernield en de automatisering van de supermarkt is aangetast. Of de verzekering alle schade dekt is de vraag. Schellekens: ,,Omdat de renovatie van Oosterhof uitblijft, dekt de verzekering waterschade via het dak niet meer. Omdat ik het pand huur, zal ik de eigenaar van het winkelcentrum hierop aanspreken.”

Hoofd Openbare Werken Fastenau geeft aan dat de gemeente een onderzoek gaat instellen naar de wateroverlast bij Oosterhof. ,,Mogelijk zijn bij de herbouw na de brand fouten gemaakt. Toen is het winkelcentrum enigszins uitgebreid en het lijkt erop alsof toen over rioolleidingen is gebouwd die nu niet meer goed functioneren." Hij vult aan dat daardoor onduidelijk is wie verantwoordelijk is voor het onderhoud aan de buizen. ,,Kennelijk was er al een probleem bij Oosterhof omdat oude bouwtekeningen die in het gemeentehuis lagen al voor de hagelbui zijn opgevraagd door een rioolbedrijf."

In de Michaëlschool aan de Schijndelseweg was ook sprake van wateroverlast. Het dak van de school kon de enorme regenval niet verwerken en medewerkers moesten in de gangen talrijke emmers plaatsten om het water dat door het plafond lekte op te vangen.

MELDINGEN
Volgens een woordvoerster van de Rabobank Boxtel-Liempde hebben verschillende klanten sinds maandag schades gemeld. ,,Daarnaast verwachten we dat veel mensen direct naar Interpolis gebeld hebben", aldus een woordvoerster. Dat bevestigt zegsman Koen van Veldhoven van Interpolis. Hij kan niet aangeven hoeveel klachten vanuit de regio Boxtel bij Interpolis zijn gemeld. ,,In algemene zin geldt dat we meer klachten dan gebruikelijk krijgen, vooral uit het buitengebied. Maar het aantal meldingen is niet vergelijkbaar met de storm van 2002. Toen kregen we 12.000 meldingen per dag. Nu is het iets drukker dan normaal."

Woordvoerder Jan Vonk van Interpolis Agrarisch, dat heeft becijferd dat de totale schade van de hagel- en onweersbui geraamd wordt op 1 miljoen euro, denkt dat vooral de schade bij boerenbedrijven groot is. Ook veel kassen zijn vernield. Vonk: ,,We hebben talloze gevallen van gewasschade en schade aan bloemen en heesters. Daarnaast zijn veel dakpannen en ruiten van kassen verwoest. Door het onweer zijn veel computers en andere elektronische apparatuur ontregeld." Uit de schademeldingen kan Vonk opmaken dat de bui heel lokaal schade heeft aangericht. ,,Op de ene plek is de schade enorm, een paar meter verderop was niets aan de hand."

Dat gold ook voor Boxtel. Terwijl in het centrum en in de wijken In Goede Aarde en Boxtel-Oost grote hagelstenen naar beneden vielen, bleef de wijk Munsel-Selissen grotendeels verschoond van overlast. ,,Ik heb helemaal geen schade", reageerde hortensiakweker Pieter van de Ven deze week opgelucht. Van de Ven bezit een aantal grote kassen op Selissen en bouwt momenteel een nieuwe kas. ,,Het alarm ging wel af, maar de ruiten zijn gelukkig heel gebleven."

CONTROLE
Schadebedrijven merken dat veel autobezitters beschadigingen hebben geconstateerd na de hagelbui. Mari Bosman van Autoschadeherstelbedrijf J. Bosman aan de Schouwrooij in Boxtel meldde deze week dat hij op maandag al tien klanten kreeg die hun auto wilden laten inspecteren. ,,Het gaat in de meeste gevallen om lichte hagelschade die gemakkelijk te herstellen is", vertelt Bosman. ,,Natuurlijk verschilt het beeld per auto, maar de situatie is helemaal niet vergelijkbaar met 1994 toen een hagelbui echt een ravage aanrichtte."

Volgens Bosman kan de hagelschade binnen een dag weggewerkt worden, onder meer doordat van nieuwe technieken gebruik gemaakt wordt die twaalf jaar geleden nog niet bestonden. ,,Nu kan er uitgedeukt worden door de deukjes eruit te wrijven. Auto's kunnen voor honderd procent gerepareerd worden zonder dat de lak opnieuw gespoten hoeft te worden."

Het Boxtelse autoschadeherstelbedrijf biedt klanten een gratis 'hagelbuicontrole' aan. Volgens Bosman kan deze schade veelal verhaald worden op de autoverzekering. ,,Het is wel belangrijk dat mensen met een schone auto komen, zodat de schade goed vastgesteld kan worden", adviseert de Boxtelse ondernemer.




5 oktober 2006

Print deze pagina

Terug