STREEKFESTIVAL MOET LANDSCHAP OP KAART ZETTEN

’Wonen in Groene Woud prima secundaire arbeidsvoorwaarde’

© 2005 - Brabants Centrum

OP DE FOTO: Mand- en korfvlechters demonstreren hun ambacht op de eerste editie van Streekfestival Het Groene Woud. (Archieffoto Brabants Centrum, 2005).

Landgoed Velder in Liempde ligt er op de vroege dinsdagavond verlaten bij als voorzitter Frans van Beerendonk van Streekfestival Het Groene Woud het evenemententerrein inspecteert. Met Boxtelaar Geert van de Veer, de projectleider, staat Van Beerendonk aan de vooravond van de tweede editie van het streekfestival dat naar verwachting tussen de 30.000 en 40.000 bezoekers naar Liempde zal lokken. Niet alleen de inwoners van Boxtel en omliggende dorpen moeten de kracht van Het Groene Woud ontdekken, vooral de stadsmensen uit Eindhoven, Tilburg en ’s-Hertogenbosch moeten dit jaar de weg naar Velder kunnen vinden. ,,In Het Groene Woud liggen enorme kansen die verzilverd moeten worden.”

Niets op landgoed Velder wijst erop dat hier op zondag 2 juli enkele tienduizenden bezoekers zullen slenteren langs meer dan 150 kramen en zullen proeven van met veel zorg bereide streekproducten. Op de plek waar schaapskuddes bijeen zullen worden gedreven, dartelen een paar merels. Het is moeilijk voorstelbaar dat op de kale grasvlakte pagodetenten zullen verrijzen en dat meer dan honderd ondernemers zich enthousiast en vol overgave zullen presenteren. Hier is de stilte oorverdovend, op een paar treinen na die door het Veldersbos razen.

,,Woensdag 28 juni beginnen de voorbereidingen voor de opbouw van het festival”, vertelt projectleider Van de Veer, die via zijn eigen adviesbureau Praedium betrokken is bij de organisatie van het streekfestival. ,,Maar ik doe deze klus vooral omdat ik Boxtelaar ben en mezelf beschouw als een bewoner van Het Groene Woud die wil genieten van deze mooie omgeving.” Ook voorzitter Van Beerendonk van Stichting Streekfestival Het Groene Woud blijkt een bevlogen bestuurder die de laatste weken alles aan de kant schuift om het evenement te laten slagen. ,,Het Groene Woud moet op de kaart gezet worden”, zegt de aardbeienkweker uit Best, die grossiert in bestuursfuncties die te maken hebben met plattelandsontwikkeling, reconstructie en duurzame ontwikkeling.

ANDERE OPZET
In september vorig jaar hebben Van Beerendonk en Van de Veer de eerste editie van het streekfestival geëvalueerd. Met zo’n 12.500 bezoekers werd veel publiek getrokken, maar de stadsmensen bleven weg. Het waren vooral de inwoners van Boxtel, Liempde en Best die de weg naar Velder wisten te vinden. En het activiteitenaanbod viel een beetje tegen voor zo’n grote stroom bezoekers. ,,Het Groene Woud behelst meer dan we vorig jaar hebben laten zien”, blikt Van Beerendonk terug. ,,De aandacht was te veel gericht op de landbouw en de verbrede landbouw”, vindt Van de Veer.

Dit jaar is voor een andere opzet gekozen. Wat opvalt is dat een schaalvergroting heeft plaatsgevonden die ongekend is. Inmiddels staat vast dat meer dan 150 kramen bevolkt worden door ondernemers die in Het Groene Woud actief zijn op uiteenlopende terreinen. ,,De termijn is eigenlijk al gesloten, maar ik krijg nog iedere dag aanmeldingen”, lacht Van de Veer. Wandelend over het festivalterrein geeft hij aan dat nu alle velden gebruikt worden. ,,Vorig jaar was een deel van het hoofdveld voldoende, nu bezetten we ook alle uithoeken.” Onophoudelijk rinkelt de telefoon en bliepjes en piepjes geven aan dat het continu sms’jes regent op de mobiele telefoon van de projectleider.

Waar het streekfestival vorig jaar nog een aanhangsel was van de Week van het Platteland, is nu gekozen voor een zelfstandig festival dat Het Groene Woud moet promoten als dé plek in Noord-Brabant waar het goed wonen en werken is. De organisatoren richten in hun intensieve mediacampagne het vizier op de stedelingen die op allerlei manieren uitgenodigd worden om kennis te maken met de kracht van het nationaal landschap waarin zij wonen. ,,Wonen in Het Groene Woud is een prima secundaire arbeidsvoorwaarde”, vindt voorzitter Van Beerendonk. ,,Met het streekfestival willen we werken aan een verbetering van de identiteit.”

© 2005 - Brabants Centrum

OP DE FOTO: De hoefsmid is ook dit jaar te gast op Streekfestival Het Groene Woud (Archieffoto Brabants Centrum, 2005).

SCHOONHEID
Tijdens het streekfestival willen de organisatoren aan de inwoners van het nationaal landschap laten zien hoe groot de schoonheid van het gebied is. Ook de bestuurders van de provincie en de gemeenten worden met hun neus op de feiten gedrukt. ,,Het is onze rol om tijdens het festival aan te tonen dat dit mooie landschap in stand gehouden en versterkt moet worden”, vindt Van Beerendonk. ,,De kwaliteit van het landschap moet gewaarborgd worden en dat kan door voorwaarden te scheppen voor de ondernemers die in dit gebied de kost moeten verdienen. We moeten streven naar een situatie waarin ondernemers, vooral jonge ondernemers, weer bereid zijn om te investeren in hun eigen ontwikkeling én hun eigen omgeving.”

Het streekfestival is dan ook vooral een presentatie van ondernemers die direct of indirect in Het Groene Woud een boterham verdienen in dit gebied. Van Beerendonk: ,,Natuurlijk zijn dat de boeren en de mensen die via de verbrede landbouw actief zijn. Maar ik doel ook op de mensen van dierenpark De Vleut in Best, de eigenaren van landgoed Velder en kunstenaars die in Het Groene Woud scheppend bezig zijn. Iedereen probeert op zijn eigen wijze ondernemend bezig te zijn en met z’n allen moeten we de identiteit van het gebied vaststellen.”

Een momentopname. Zo omschrijven de voorzitter en de projectleider de opzet van Streekfestival Het Groene Woud. ,,De ondernemers willen het publiek laten zien waar ze mee bezig zijn en dat keihard gewerkt wordt aan de naamsbekendheid van de streeknaam”, stelt Van de Veer. Inmiddels hebben meer dan veertig regionale ondernemers de krachten gebundeld in een zogenaamde ’brandingsgroep’, waarin gestreefd wordt naar een verbetering van de naamsbekendheid van Het Groene Woud. ,,Tijdens het festival worden licenties uitgereikt aan de eerste bedrijven die meewerken aan de branding van Het Groene Woud”, vult Van Beerendonk aan. ,,Zij mogen in de toekomst het officiële logo gaan voeren.”

ONDERNEMERS
Tijdens het streekfestival krijgen ondernemers de kans om onderling kennis te maken met elkaars plannen en ideeën. Het werken met streekproducten is een vereiste. Daarom is er veel lof voor de initiatieven van bijvoorbeeld de Boxtelse toprestaurants De Waag en De Negenmannen om louter met streekproducten uit Het Groene Woud te werken. ,,Het is toch geweldig dat Jos Hermans van De Negenmannen op de menukaart uitlegt waar zijn producten vandaan komen”, zegt Van Beerendonk. Samen met vier andere horecaondernemers richten Hermans en eigenaar Jurgen Bosmans van De Waag zondag een culinair plein in op Velder, waar streekgerechten geproefd kunnen worden.

De keuze voor landgoed Velder lijkt logisch omdat het prachtige terrein van de familie Van Boeckel zich uitstekend leent voor een streekfestival. Maar toen vorig jaar werd gewerkt aan de eerste editie van het festival, werd nog gedacht aan het afhuren van een loods of een voetbalveld in Best. ,,Toen duidelijk werd dat we ons op zo’n 5.000 bezoekers richtten, zijn we uitgeweken naar Velder”, vertelt voorzitter Van Beerendonk. ,,De familie Van Boeckel is heel zuinig op het landgoed en heeft geen zin om een evenement toe te laten waar alleen maar frietkramen staan. Maar de opzet van dit festival sluit heel goed aan bij de uitgangspunten die de familie hanteert. De samenwerking verloopt dan ook prima.”

© 2005 - Brabants Centrum

OP DE FOTO: De organisatie van het streekfestival is voorbereid op veel bezoekers die met de fiets komen. Op landgoed Velder wordt een bewaakte fietsenstalling ingericht. (Archieffoto Brabants Centrum, 2005).




29 juni 2006

Print deze pagina

Terug