RIJKSWATERSTAAT ERKENT VERSMALLING RIJSTROKEN

’Onderhoud A2 voorbode
voor spitsstroken’

© 2005 - Brabants Centrum

OP DE FOTO: Tijdens het groot onderhoud aan de rijksweg A2 worden ook de matrixborden boven het wegdek vernieuwd. De foto toont de werkzaamheden bij het viaduct Peters Hoek.

Rijkswaterstaat gebruikt het groot onderhoud aan de rijksweg A2 om de aanleg van spitsstroken voor te bereiden. Dat stelt voorzitter Rob Buchholtz van de Stichting A2-Platform Boxtel en omgeving. Rijkswaterstaat erkent dat de rijstroken versmald worden tot een wettelijk toegestane breedte van 3,50 meter. ,,Het zou zonde zijn om in de nabije toekomst het nieuwe wegdek weer kapot te frezen”, aldus projectleider Marco Bakermans.

Voorzitter Buchholtz van het A2-Platform diende donderdag een spoedbrief in bij het gemeentebestuur om de werkzaamheden aan de rijksweg A2, die gepland stonden voor het weekeinde van 24 en 25 juni, stil te leggen. In de brief, die ook aan alle leden van de gemeenteraad is gericht, meldt Buchholtz dat Rijkswaterstaat tijdens het aanbrengen van dubbellaags zoab bestaande rijbanen ’substantieel versmalt’.

In een toelichting op zijn brief stelde Buchholtz dat Rijkswaterstaat daarmee het pad effent voor de spitsstroken die op de A2 tussen ’s-Hertogenbosch en Eindhoven in de toekomst zullen worden aangelegd. De voorzitter van het A2-Platform noemt de versmalling van de rijstroken ’zeer ongewenst en ongepast, mede doordat er zich ter hoogte van de wijk Boxtel-Oost een grote bocht in de A2 bevindt’.

Buchholtz: ,,De veiligheid van de weggebruikers en omwonenden is hiermee in het geding. Dit is naar onze mening ontoelaatbaar. Ook de kans op filevorming wordt hiermee vergroot en de doorstroming is hiermee niet gediend.” Hij stelt dat de aanleg van de spitsstroken dichterbij komt vanwege de versmalling van de rijstroken. Buchholtz geeft aan dat hij metingen heeft gedaan op het nieuwe wegdek. ,,Op sommige plekken, zoals bij Vught, is de rijbaan versmald van 3,70 naar 3,20 meter, elders heb ik 3,45 meter gemeten.”

De voorzitter van het A2-Platform riep het gemeentebestuur op maatregelen te treffen en te voorkomen dat Boxtel in de toekomst wordt geconfronteerd met voldongen feiten. ,,Wanneer Rijkswaterstaat niet aan de verzoeken wil voldoen, verzoeken wij u handhavend op te treden en de voor dit weekeinde geplande werkzaamheden op te schorten”, aldus Buchholtz.

NIET OP DE HOOGTE
Wethouder Wim van Erp zegt in een reactie op de brief van het A2-Platform dat het gemeentebestuur niet heeft overwogen de werkzaamheden stil te leggen. ,,Rijkswaterstaat is een organisatie die goed weet wat er moet gebeuren en die zal heus geen werkzaamheden uitvoeren die indruisen tegen de landelijke wetgeving", aldus Van Erp. De wethouder erkent dat hij niet op de hoogte was van het feit dat Rijkswaterstaat de rijstroken nu al versmalt. ,,Er zijn veel gesprekken geweest maar dit was mij niet bekend. Maar omdat die spitsstroken er best zullen komen, is het verstandig om die werkzaamheden meteen mee te nemen."

Projectleider Bakermans geeft toe dat Rijkswaterstaat de rijbanen van de A2 tijdens het groot onderhoud versmalt. ,,Daar is niks stiekems aan, dat doen we heel bewust”, aldus Bakermans. De projectleider verduidelijkt dat de versmalling inderdaad te maken heeft met de toekomstige aanleg van spitsstroken. ,,Het zou gekkenwerk zijn om de breedte van de rijstroken tijdens groot onderhoud te handhaven als je weet dat je in de toekomst spitsstroken wilt aanleggen. Het zou immers betekenen dat je het nieuwe wegdek weer helemaal kapot zou moeten frezen om de belijning te verleggen. Dat is zonde van al het belastinggeld dat daarmee gemoeid is.”

Dat het wegprofiel smaller zou worden dan 3,50 meter, zoals voorzitter Buchholtz van het A2-Platform aangeeft, ontkent Bakermans krachtig. ,,Overal wordt een breedte van 3,50 meter aangehouden. En die breedte is gewoon toegestaan, daar is niets mis mee.”

THERMOPLAST
Het verzoek van Buchholtz om voor het aanbrengen van belijning ander materiaal dan thermoplast te gebruiken wimpelt de projectleider van Rijkswaterstaat weg. ,,Dat materiaal gebruiken we overal in Nederland, dus ook bij Boxtel.”

Volgens Buchholtz veroorzaakt thermoplast veel geluidshinder omdat de belijning ietwat verhoogd op het wegdek ligt. Bakermans geeft aan dat dat juist de bedoeling is. ,,De strepen zijn zelfs voorzien van ribbels die ervoor zorgen dat mensen die even niet opletten of in slaap zouden sukkelen weer wakker worden.”




29 juni 2006

Print deze pagina

Terug