CENTRUM DENKT OOK AAN DAG VOOR ZIEKE MANNEN

Tiga verwent vrouwen met kanker

© 2005 - Brabants Centrum

OP DE FOTO: Gemmy Schellekens maakt een van de deelnemers aan de Viva la Donna Day op in de nieuwe lounge van Tiga Healty & Beauty.

Vrouwen met kanker werden maandag 29 mei verwend bij Tiga Health & Beauty. Het centrum deed mee aan de landelijke Viva la Donna Day. De beautyafdeling was voor deze gelegenheid helemaal volgeboekt.

,,Aan deze verwendag voor vrouwen met kanker doen vijftig Brabantse salons mee”, vertelt Gemmy Schellekens van Tiga. ,,Ik hoorde van mijn zus, die zelf kanker heeft, van dit initiatief. Daarop heb ik op de website van de Viva la Donna Day meer informatie opgezocht en Tiga Health & Beauty vervolgens opgegeven. Wij staan heel erg open voor dit soort initiatieven.”

De Viva la Donna Day wordt dit jaar voor het eerst gehouden. Het is een initiatief van Corinne de Haas uit Den Haag, die zelf sinds 2001 kankerpatiënte is. Zij richtte in augustus 2005 Viva la Donna op. Haar doel is om voortaan elk jaar een nationale verwendag voor vrouwen met kanker te organiseren. De filosofie van De Haas achter deze dag is dat mensen ’mentaal en fysiek sterker worden als ze lekker in hun vel zitten. En dat heeft bij veel vrouwen te maken met de look’. Schellekens vult aan: ,,Op deze dag worden door het hele land modeshows en beurzen gehouden voor vrouwen met kanker. Dat zijn echter evenementen voor gróepen mensen. Wat wij bij Tiga doen is voor individuen.”

Schellekens wil het initiatief op persoonlijke titel uitbreiden met activiteiten voor mannen met kanker. ,,Die houden weliswaar niet zo van dit soort verwendagen, maar voor hen zou je kunnen denken aan ontspanningsmassages. Maar dit idee moet ik nog uitwerken.”

In totaal trekt de verwendag voor vrouwen met kanker bij Tiga Health & Beauty 23 mensen. ,,En die komen zowel van binnen als van ver buiten Boxtel”, vertelt Schellekens trots. De meeste deelnemers zijn door vrienden en bekenden opgegeven. ,,Het opgeven voor deze dag is voor veel mensen een drempel”, beseft Schellekens. ,,Als je komt weet iedereen die je ziet tenslotte dat je ziek bent. Veel mensen willen daar logischerwijs niet mee te koop lopen.”

MINI-VISAGIE
Het is de bedoeling van Tiga dat kankerpatiënten elkaar in het Health & Beautycentrum kunnen ontmoeten en ervaringen kunnen uitwisselen. Schellekens: ,,Zo kunnen ze elkaar steunen en helpen. Ze krijgen van ons koffie met cake, een verwenbehandeling naar keuze, een vers geperst sapje, de hele dag hapjes en tapas, een sportkaart voor drie keer gratis sporten, de mini-visagie en een kortingsbon voor een eventuele vervolgbehandeling.”

De beide schoonheidssalons van Tiga zijn voor deze gelegenheid van negen uur ’s ochtends tot negen uur ’s avonds bezet. ,,De deelnemers aan onze Viva la Donna Day maken we mooi op”, vertelt Schellekens. ,,Dit doen we in onze nieuwe loungeruimte. En in onze twee salons geven we gezichtsbehandelingen. Deelnemers mogen zelf kiezen wat ze willen.” Tiga verdient niets aan de Viva la Donna Day. ,,Dit kost ons geld”, knikt Schellekens. ,,Maar dat hebben we er graag voor over.”

In een van de twee salons geeft Lieke van de Vries een van de deelnemers aan de Viva la Donna Day een gezichtsbehandeling. ,,Deze duurt een half uur”, vertelt ze. ,,De behandeling bestaat uit reiniging van het gezicht, pealing, een masker en een crčme. Zie het maar als een kleine opknapbeurt voor de huid.” ,,Zalig is dit”, knikt de vrouw die wordt behandeld. Ze noemt de dag ’heel bijzonder’. ,,Het was voor mij toch een drempel om hieraan mee te doen. Mensen weten toch meteen dat je ziek bent als je hier vandaag binnenkomt. Maar verwend worden is prachtig.”




1 juni 2006

Print deze pagina

Terug