REVIVAL DUITS LIJNTJE BLIJFT ACTUEEL

Lightrail 'onbespreekbaar' zonder oplossing Keulsebaan

De ombouw van het Duits Lijntje van een slapende goederenspoorlijn tot een moderne lightrailverbinding tussen Uden en 's-Hertogenbosch is niet mogelijk zonder viaduct of tunnel in de Keulsebaan. Dat zegt wethouder Wim van Erp in een reactie op het overleg dat alle gemeenten langs het Duits Lijntje hebben gevoerd met de provincie Noord-Brabant. ,,De Keulsebaan mag niet ieder half uur dicht."

Voor de zomervakantie worden alle gemeenten langs het Duits Lijntje ge´nformeerd over de uitkomsten van het laatste onderzoek, dat vooral op initiatief van de gemeente Veghel en het plaatselijke bedrijfsleven aldaar op touw werd gezet. Naast de bestuurders van Uden, Schijndel, Sint-Oedenrode, Boxtel en 's-Hertogenbosch worden ook alle betrokken werkgeversorganisaties ingelicht. In Boxtel gaat het om de WEB. ,,In die fase moet ook door alle betrokkenen worden aangegeven of de plannen voor lightrail kunnen doorgaan. Dan is het go or no go", aldus Van Erp.

De onderzoeksgegevens waarmee de Veghelse wethouder Jan Kerkhof de gemeentehuizen afreist geven aan dat een lightrailverbinding voor personenvervoer mogelijk is als een bedrag van 31,2 miljoen euro wordt ge´nvesteerd. De lightrail - een moderne dieseltrein die oogt als een tram - moet gaan rijden tussen Uden en 's-Hertogenbosch en bij Boxtel dus ingepast worden op de drukke spoorverbinding tussen Eindhoven en de Brabantse hoofdstad.

VRAAGTEKENS
In Boxtel worden vraagtekens gezet bij de cijfers die Kerkhof presenteert. Volgens wethouder Van Erp worden in een studie van verkeersbureau Goudappel Coffeng onjuiste kengetallen en bedragen genoemd. ,,Vooral de cijfers over de Keulsebaan zijn achterhaald." De wethouder blijft enthousiast over de lightrailplannen, maar maakt een groot voorbehoud. ,,De aanleg van een nieuwe treinverbinding is voor Boxtel onbespreekbaar als er geen oplossing wordt gevonden voor de Keulsebaan. Deze drukke verbindingsweg naar Ladonk mag niet ieder half uur dicht, dus moet er een tunnel of een viaduct komen."

Voordat Van Erp overleg voerde met de provincie meldde hij deze week dat met name in Veghel onvoldoende belang wordt toegekend aan de problematiek in Boxtel. ,,Wethouder Kerkhof hecht meer waarde aan de overbrugging van de Zuid-Willemsvaart en de ontsluiting richting Uden. Maar voor ons is de Keulsebaan een heel groot vraagstuk en beslist geen detail. Van meet af aan moet duidelijk zijn Boxtel een oplossing wil voor de Keulsebaan."

WOONWERKVERKEER
Tijdens overleg met gedeputeerde Eric Janse de Jonge van de provincie Noord-Brabant werd maandag duidelijk dat alle partijen ook de Keulsebaan-kwestie serieus nemen en een oplossing willen zoeken. Dat stemt wethouder Van Erp tevreden. Ook hij ziet veel voordelen in een lightrailverbinding met het achterland. Niet alleen zou de trein een aanwinst kunnen zijn voor het woon-werkverkeer, ook is het Duits Lijntje een prima alternatief voor studenten van SintLucas en Helicon Opleidingen. ,,Daarnaast is het ook vanuit die hoek voor recreanten aantrekkelijker om per trein naar Het Groene Woud te reizen", zo stelt de wethouder.

De onderzoeksgegevens van de gemeente Veghel geven aan dat een lightrailverbinding tussen Uden en 's-Hertogenbosch dagelijks zo'n vierduizend reizigers zou kunnen lokken. Tijdens het overleg in het provinciehuis werd deze week duidelijk dat gestreefd wordt naar een verbetering van het openbaar vervoer in Noordoost-Brabant.Verbetering van het openbaar vervoer moet ertoe leiden dat weer meer mensen gebruik gaan maken van trein en bus. Van Erp: ,,Indien straks blijkt dat lightrail op het Duits Lijntje niet haalbaar is, wordt serieus gekeken naar een nieuwe busverbinding tussen de aanliggende gemeenten."




18 mei 2006

Print deze pagina

Terug