GROTE UITDAGING VOOR LIEMPDSE AVONTURIERS

Met pooierbak van weleer naar Beijing

© 2005 - Brabants Centrum

OP DE FOTO: Ad Schoenmakers (rechts) en Jaap-Hein Stolk poseren bij hun Mercedes 450 SLC. De klassieker brengt het tweetal in de zomer naar de Chinese hoofdstad Beijing.

Dertig jaar geleden hadden Jaap-Hein Stolk en Ad Schoenmakers uit Liempde zich niet durven vertonen in een Mercedes 450 SLC. Maar de ’pooierbak’ van weleer staat voortaan te boek als een 'classic car' en is uitermate geschikt om in te zetten tijdens een heel bijzondere rally. Op 15 juli klinkt voor Stolk en Schoenmakers het startschot voor een rally over 17.500 kilometer naar de Chinese hoofdstad Beijing.

Twee jaar geleden nam de Liempdse tandarts Stolk het initiatief om mee te doen aan de ’Amsterdam-Beijing Classic Car Endurance Rally’, zoals het evenement officieel heet. Hij benaderde zijn vriend, ondernemer Schoenmakers, die slechts twee seconden hoefde na te denken alvorens hij ja zei. ,,En sindsdien gaat er geen dag voorbij of we praten samen over de rally, de auto, de reis, de landen die we gaan zien. Het wordt een bijzondere ervaring”, blikt Schoenmakers vooruit.

Een honderdtal equipes neemt deel aan de rally die op 15 juli vertrekt op de Dam in Amsterdam en een maand later, op 12 augustus, arriveert in Beijing. Een afstand van 17.500 kilometer is dan overbrugd, veertien landen zijn doorkruist. Opvallend is dat een variëteit aan klassieke auto’s meedoet. Een Bentley uit 1947 is het oudste exemplaar. De startlijst vermeldt verder veel Mercedessen, enkele Porsches, een Saab, enkele Volkswagens en een Ford Mustang.

IMAGO
,,Een voorwaarde om mee te doen is dat de auto dertig jaar oud is”, legt Stolk uit. De Mercedes 450 SLC die hij met Schoenmakers op de kop tikte voldoet nog net aan die eis; hij dateert uit 1976. ,,De auto was in die tijd een hele luxe kar, met standaard airconditioning en elektrische ramen. In Amerika werd in advertenties duidelijk gemaakt dat dit de meest luxe Europese auto was.” Stolk vult aan dat de auto destijds geen geweldig imago had en door menigeen werd betiteld als ’pooierbak’. ,,Komt door die gordijntjes achterin”, gNiffelt de Liempdenaar.

Thans is de Mercedes een heuse klassieker waar je mee voor de dag kunt komen. En onder de motorkap ligt het ware geheim van deze Duitse machine. De motor heeft 220 paardenkrachten en beschikt over acht cilinders. De topsnelheid zal zo’n 220 kilometer per uur bedragen. Meteen na de start klinkt een vervaarlijk gegrom uit de uitlaat en is duidelijk dat dit een wolf in schaapskleren is. Om problemen onderweg te voorkomen, is de motor grotendeels gereviseerd. ,,Alle slangen en snaren zijn preventief vervangen. Verder is een rolbeugel gemaakt die voor de nodige extra veiligheid zorgt”, vertelt Stolk.

Een nadeel is dat de Mercedes vreselijk dorstig is. Bij een rustig tempo haalt de auto een op vijf, tijdens een eerdere rally bleven Stolk en Schoenmakers steken bij een op vier. ,,Daarom nemen we tijdens de rally extra brandstof mee”, lacht Schoenmakers. ,,Naast de negentig liter die we in de tank hebben, beschikken we over nog eens veertig liter benzine. En dan nog blijft het opletten dat we niet zonder kunnen zitten. Vooral in Turkmenistan is een etappe waar nauwelijks benzine verkrijgbaar zal zijn.”

AFWISSELING
In 29 etappes rijden de Liempdse avonturiers vanaf 15 juli naar Beijing. Onderweg doen ze steden aan als Boekarest, Istanbul, Tbilisi, Baku, Tasjkent, Almaty en Yinchuan. ,,Snelheid is niet het uitgangspunt”, benadrukt Stolk. ,,Het gaat erom dat we de uitgezette route zo goed mogelijk rijden. Onderweg krijgen we allerlei proeven, zoals een regelmatigheidstest. Wie er gaat rijden? Ik denk dat we om de beurt rijden en navigeren. Het zijn lange etappes van soms meer dan achthonderd kilometer, zodat enige afwisseling nodig zal zijn.”

Om fysiek klaar te zijn voor de rally, gaan Stolk en Schoenmakers regelmatig naar de sportschool om rug-, buik- en nekspieren te trainen. Het samen rijden wordt getraind tijdens rally’s en tussentijdse uitstapjes naar Bretagne. Stolk: ,,We durven niet te vaak op stap te gaan met de Mercedes. Als we de auto in de prak rijden is het avontuur over en uit. We mogen niet met een andere auto meedoen.”

De rally van Amsterdam naar Beijing wordt gesponsord door een aantal grote ondernemingen, zoals Hyundai. Daarnaast is er steun vanuit de sportieve sector. ,,Met het oog op de Olympische Spelen die in 2008 in Beijing worden gehouden, is het een ideale mogelijkheid om China onder de aandacht te brengen”, stelt Schoenmakers. Om die reden steunt het organisatiecomité van Beijing 2008 de rally. Stolk: ,,Het Holland House is ook van de partij, zowel bij de start in Amsterdam als bij de finish in Beijing. En er is heel veel televisieaandacht. RTL7 zendt iedere dag op prime time een wedstrijdverslag uit. Dat zal extra sponsors lokken, reken maar.”

Een belangrijk doel van de Amsterdam-Beijing Rally is de ondersteuning van de Stichting Doe Een Wens. Deze stichting zet zich vooral in voor ernstig zieke kinderen en poogt bijzondere wensen in vervulling te laten gaan. Een deel van de sponsorgelden van de rally gaat naar deze stichting. Stolk en Schoenmakers ondersteunen dit doel van harte; ze hebben 50 procent van hun eigen sponsorbijdrage beloofd aan Doe Een Wens. * * * Meer informatie over de rally is verkrijgbaar op internet: www.amsterdam-beijing-rally.nl. De rally verwijst naar een helletocht die in 1907 werd gehouden tussen Beijing en Parijs.

© 2005 - Brabants Centrum

OP DE FOTO: De dertig jaar oude Mercedes is door Jaap-Hein Stolk en Ad Schoenmakers grondig gereviseerd.




27 april 2006

Print deze pagina

Terug