PROJECT MOET JEUGD INTERESSEREN VOOR SPORT

Olympische Spelen leven op
De Vorsenpoel

© 2005 - Brabants Centrum

OP DE FOTO: De leerlingen van De Vorsenpoel bewonderen de Olympische sportattributen, die leraar Frits van Oers (midden) heeft uitgestald in de centrale hal van de school.

Met gepaste trots haalden de leerlingen van basisschool De Vorsenpoel maandag de Olympische vlam en de Olympische vlag binnen. Op het schoolplein waren de leerlingen van groep 1, 2, 3 en 4 uitgelopen om de dragers binnen te halen. In het schoolgebouw zelf waren de kinderen van de bovenbouw bijeen om de dragers van de vlam en het doek naar het podium te begeleiden, waarna de Olympische hymne werd gezongen. Dit gebeurde allemaal in het kader van de Olympische weken die op school worden gehouden.

,,Die hymne heb ik zelf verzonnen. Het ging om een tekst van vier regels op een leuk deuntje, zodat zowel kleuters als kinderen uit groep 8 makkelijk mee konden zingen”, vertelt initiatiefnemend docent Frits van Oers. ,,Vervolgens hebben we de Olympische eed afgelegd, met de hand op ons hart, en hebben we de kinderen verteld over de Olympische Spelen.” Het Olympische Spelen-project bestaat uit twee delen, legt Van Oers uit. ,,Eén deel is gericht op de Spelen en het andere draait om het ophalen van geld voor het Ronald McDonald Kinderfonds.”

Volgende week dinsdag komt in het kader van de Olympische week de Ronald McDonald Spel- en Beweegshow op bezoek in De Vorsenpoel. Kinderen van groep 1 tot en met 6 gaan dan onder leiding van een clown leuke en sportieve spelletjes doen. Donderdag komt tophockeyer Jeroen Delmée langs bij groep 5 tot en met 8. ,,Hij is weliswaar geen deelnemer aan de Winterspelen, maar kan als zomersporter wél vertellen over zijn ervaringen tijdens de Olympische Spelen en hoe het is om wekenlang in een Olympisch dorp te wonen”, legt Van Oers uit. ,,Hij neemt zijn medailles mee en gaat daarmee ook langs de lagere klassen.”

Een week later houdt De Vorsenpoel op woensdagochtend een spelmorgen. Dan moeten de leerlingen allerlei spelletjes doen. Van tevoren laten zij zich sponsoren door ouders, opa’s en oma’s en buren, en het geld dat ze met hun sportprestaties verdienen gaat naar het Ronald McDonald Kinderfonds.”

CURLING
Aan het plafond in de hal hangen diverse witte sterren. Sneeuwpoppen en pinguïns geven het geheel een winterse sfeer. Langs de muur is een fotowand geplaatst, met daarop foto’s van alle wintersporten die tijdens de Spelen in Turijn te zien zijn. Van bobsleeën tot rodelen en van skiën tot schaatsen. Ook sportattributen zijn daar uitgestald. In het midden valt het Olympisch tenue op dat tijdens de vorige Winterspelen, in Salt Lake City, werd gedragen. ,,Dat is van de Brabantse bobsleester Ilse Broeders”, vertelt Van Oers. Schaatsclub Viking ’87 heeft een schaatspak afgestaan en er zijn ook uitrustingen te zien van ijshockeyers.

De Nederlandse curlingbond heeft allerlei curlingbenodigdheden te leen gegeven. Skistokken, schaatsen en andere kleine attributen maken het geheel helemaal af. Daarnaast is in iedere unit van de school een hoekje ingericht waar de kinderen van de klassen die daar zitten hun Olympische spulletjes mogen uitstallen. ,,Zo is het de bedoeling dat er door heel de school een Olympische sfeer ontstaat”, stelt de leraar enthousiast.

Ook in de verschillende klassen is goed te zien dat de Olympische Spelen leven. ,,Groep 3 is bezig met het kleuren van de Olympische ringen.” Hij wijst vervolgens naar een muur. ,,En weer een andere groep heeft deze reusachtige afbeelding van een skiër ingekleurd en er met watten sneeuw opgeplakt.” ,,En groep 1/2 is bezig met het maken van sneeuwpoppen en sneeuwballen”, vult een toevallig passerende juf aan.

Van Oers glimlacht: ,,Zelfs de gymlessen worden de komende weken op de Olympische Spelen gericht. De kinderen gaan dan bijvoorbeeld op een alternatieve manier skiën en ijshockey spelen.” De hogere groepen hebben de taak een Olympische winterkrant te vervaardigen. ,,Daarvoor moeten ze stukjes schrijven over de activiteiten die we hier op school doen, maar ook over wat ze op tv gezien hebben van de Spelen. Daarnaast moeten ze foto’s uit de kranten knippen die over dit evenement gaan.”

SPORTMINDED
Dat Van Oers dit project wilde starten is niet zo verbazingwekkend. ,,Ik ski zelf graag en ben erg sportminded”, legt hij uit. ,,Toen ik hoorde dat dit project werd opgestart was ik gelijk enthousiast. Ik ben vervolgens naar de officiële presentatie in Amsterdam gegaan en heb vervolgens meteen het lesmateriaal besteld.”

Het doel van het Olympische Spelen-project is om kinderen met andere sporten in aanraking te brengen dan ze normaal doen, legt Van Oers uit. ,,Ik probeer ze zo enthousiast te maken dat ze dadelijk ook zelf thuis naar de Olympische Spelen gaan kijken.” Kinderen tot sporten aanzetten is niet een direct doel van het project, vertelt hij. ,,Nee, dat is geen hoofddoel. Het gaat erom dat ze inzien dat je met sporten samen iets kunt bereiken, het belang van fair play en het ontmoeten van verschillende culturen.”




9 februari 2006

Print deze pagina

Terug