GROEP 8 SINT-LAMBERTUSSCHOOL IN BAN VAN CITO-TOETS

'Mijn moeder was zenuwachtiger dan ik'

© 2005 - Brabants Centrum

OP DE FOTO: Dinsdag 7 februari 08.45 uur. De leerlingen van groep 8 van de Sint-Lambertusschool in Gemonde zijn geconcentreerd aan het werk. De Cito-toets is begonnen...

Donderdag 9 februari, was de laatste dag dat de basisscholieren in heel Nederland zich moesten buigen over de Cito-toets. De opdrachten bestonden uit meerkeuzeopgaven voor taal, rekenen, studievaardigheden en wereldoriŽntatie. De uitslag die over een paar weken wordt verwacht, bepaalt samen met het oordeel van de leerkracht welk vervolgonderwijs het beste bij de leerlingen past. Brabants Centrum nam woensdagmiddag 8 februari, na afloop van dag twee van de Cito-toets, een kijkje bij de Sint-Lambertusschool in Gemonde en sprak met vijf leerlingen van groep 8.

De Cito-toets nam vanaf dinsdag in totaal drie ochtenden in beslag. Op de vraag of ze zenuwachtig waren voor zo'n belangrijke toets antwoorden de leerlingen Jasper van Esch (12), Jur Lavrijssen (11), Joost van Dinther (12), Ellen Kemps (12) en Mariska van de Westelaken (12) uit de klas van leerkracht Jan van Giersbergen ontkennend. ,,Nee, ik was niet nerveus. Dat komt ook omdat we al Cito-proeftoetsen hebben gemaakt. Daarom zijn we goed voorbereid en wisten we wat ons te wachten stond", zegt Jasper. ,,Taal is niet mijn sterkste punt, maar rekenen ging wel goed, maar daar ben ik ook vrij goed in."

Joost vult aan: ,,De toets is toch wel iets moeilijker dan ik had verwacht, vooral wereldoriŽntatie vond ik vrij lastig. Een van de vragen ging over wat er gebeurt als je last van je nieren hebt. Het goede antwoord was dat je dan je afvalstoffen niet goed kwijt kan."

Jur liet gistermiddag weten dat hij een redelijk goed gevoel heeft over de Cito-toets. ,,Het ging wel. Ik vond het niet moeilijk, maar ook niet makkelijk. We kregen bij wereldoriŽntatie onder meer een vraag over de voedselketen en waarom zwemmen in een haaienpak voordelen heeft. Dat komt omdat de zwemmer dan minder last van weerstand heeft."

RUSTIG BLIJVEN
Jur zag helemaal niet op tegen de toets, in tegenstelling tot zijn moeder. ,,Mijn moeder was veel zenuwachtiger dan ik. Toen ik me dinsdagochtend thuis aan het wassen was, zei ze dat ik rustig moest blijven. 'Je moet gewoon zo goed mogelijk je best doen en dan zien we het wel', zei ze. Toen ze me naar school bracht, kreeg ik weer hetzelfde te horen. Maar toen ik na school thuis kwam en tegen haar vertelde dat het goed was gegaan, was ze niet meer zo ongerust. Vanochtend was mijn moeder daarom ook niet meer zo nerveus."

Volgens leerkracht Van Giersbergen was de Cito-toets dit jaar in vergelijking met voorgaande toetsen van hetzelfde niveau. ,,WereldoriŽntatie is een vrij pittige toets. Dit vak telt weliswaar niet mee, maar zegt wel iets over de algemene ontwikkeling van de leerlingen. De rekenopgaven waren heel breed; van breuken en percentages berekenen tot vragen over grafieken. Het is heel belangrijk dat de leerlingen de opdrachten goed lezen en begrijpen wat er gevraagd wordt, want er zaten hier en daar ook een paar 'instinkers' tussen."

MOMENTOPNAME
Volgens Van Giersbergen wordt het belang van de Cito-toets overschat. ,,Het blijft vooral een momentopname. Het advies voor het vervolgonderwijs staat eigenlijk al vast, daar komt geen verandering in door deze Cito-toets. Met name in het voortgezet onderwijs hecht men te veel waarde aan de toets. Het belangrijkste advies is het oordeel van de leraar die de kinderen dagelijks meemaakt en weet wat hun sterke en minder sterke punten zijn", aldus Van Giersbergen.

Hij vervolgt: ,,Een leerling kan bijvoorbeeld wel een havo-advies krijgen, maar als dat kind heel goed met zijn handen kan werken, kan het wellicht beter een andere opleiding volgen. Dat soort zaken blijkt niet uit de Cito-toets. Voor de school is de Cito-toets een goede graadmeter om te zien waar we staan en hoe we het doen, maar als advies aan de leerlingen en ouders heeft het veel meer waarde hoe de leraar over de toekomst van de leerling denkt. Wij kunnen als leerkrachten adviezen geven, maar het zijn uiteindelijk de ouders die met hun kinderen de keuze bepalen."

ADVOCAAT
De vijf leerlingen van de Gemondse basisschool hebben veel zin om straks de overstap te maken van de basisschool naar het voortgezet onderwijs. Jasper: ,,Ik kijk er wel naar uit, al zeggen oud-leerlingen van de Sint-Lambertusschool dat wij het hier veel beter hebben en dat we er nog maar even van moeten genieten. Dat zeggen ze ook omdat ze huiswerk moeten maken en minder vrije tijd hebben."

Ellen verheugt zich op de vervolgopleiding. ,,Ik zie er helemaal niet tegenop", zegt Ellen, die een vwo-advies heeft gekregen. ,,Ik wil later psycholoog worden of dierenarts. Daar ben ik nog niet uit. Als psycholoog los je problemen op die mensen hebben. Dat lijkt me wel wat."

Ook Mariska weet al welk beroep ze later wil gaan uitoefenen. ,,Ik wil graag advocate worden. Ik weet niet goed waarom, maar het lijkt me gewoon een leuk beroep." Jasper en Joost hebben eveneens nagedacht over hun toekomst. Jasper wil tractormonteur worden, terwijl Joost graag leraar wil worden op de basisschool. ,,Dan kun je mij straks mooi opvolgen", lacht Van Giersbergen.

Jur twijfelt nog over zijn beroepskeuze. ,,Het lijkt me mooi om voor een loonbedrijf te werken, net als mijn vader. Aan de andere kant is het wel zo dat het de laatste tijd niet zo goed gaat met de boeren en dat er veel werk verdwijnt. Maar ach, ik zie het wel, want ik heb nog tijd genoeg om mijn beroep te kiezen."




9 februari 2006

Print deze pagina

Terug