STORMLOOP OP VUURWERK IN LIEMPDS PAKHUIS

Dringen voor Rising Rome en Peking Opera’s

© 2005 - Brabants Centrum

OP DE FOTO: In de opslagruimte van ’t Liempds Pakhuis stelt bedrijfsleider Jos van de Laar de vuurwerkpakketten samen die de klanten besteld hebben.

Op oudejaarsavond wordt de lucht weer versierd met kleurrijk siervuurwerk en harde knallen. De branche denkt dat er dit jaar voor 70 miljoen in de lucht wordt geschoten. Volgens een enquête van O&A Research spreekt een groot deel van de Nederlanders zelfs de zorgtoeslag, die deze maand op hun bankrekening is gestort, hiervoor aan. Bij ’t Liempds Pakhuis in Liempde, waar vuurwerk traditioneel verkocht wordt, zien ze de drukte met plezier aan.

De kleurige verpakking van de Peking Opera III van 65 euro pronkt achter de toonbank. Rising Rome, Le Mans en de Powerboat zijn ook toppers, als je de verpakking mag geloven. Aan de zijkant hangt het Star Wars-vuurwerk, naast het familiepakket, de Kids Knetters en de Wolkenkrabbers. Aan de balie is een poster vastgemaakt waarop het complete Dynasty Assortiment wordt uitgebeeld. Op een muur is een poster geplakt met de titel ’Het vuurwerk van binnen’. Dwarsdoorsneden van pijlen, potten, fonteintjes en Romeinse kaarsen geven de kopers uitleg hoe het vuurwerk het veiligst gebruikt moet worden.

,,Ik verkoop al zestien jaar vuurwerk”, vertelt bedrijfsleider Jos van de Laar van ’t Liempds Pakhuis. ,,Sinds tien jaar in mijn eigen winkel en zes jaar daarvoor onder een andere bedrijfsleider. Wij kopen alles in bij één groothandel. De verkoopgegevens van vorig jaar hebben we gebruikt voor het bestellen van onze eerste voorraad. Daarnaast kan ik bijbestellen tot aan de laatste dag toe. Maar in principe hebben we alles al ruim van tevoren in huis. Er is hier volop vuurwerk.”

Het valt Van de Laar op dat mensen nieuwe pakketten in het assortiment dit jaar het vaakst kopen. ,,Dat heeft waarschijnlijk te maken met hun nieuwsgierigheid”, denkt de Liempdse ondernemer. ,,De nieuwe familiepakketten gaan hard en de Chinese rol loopt als een tierelier.” Met het hogere bedrag die zulke pakketten kosten hebben de klanten kennelijk geen probleem. Dat kan de bedrijfsleider wel verklaren. ,,Het pakket van 120 euro bestaat uit acht potten, maar dat is dan ook wel supermooi vuurwerk. Daarin zit meer kruit en die gaat harder, hoger en het effect van dat vuurwerk is veel mooier dan van ander vuurwerk. Deze pakketten zijn dan wel het duurst, maar dan heb je ook iets goeds.” De jeugd koopt anno 2005 nog steeds vooral het kleine spul; klappers, grondbloemen en wat vuurpijlen.

De totale verkoop van het siervuurwerk in ’t Liempds Pakhuis is gestegen ten opzichte van vorig jaar. Van de Laar: ,,De mooie pakketjes lopen het hardst. Een paar jaar geleden hadden we een stijgende lijn in het losse knalvuurwerk, nu is de daling ingetreden. Maar daar moet ik wel bij aantekenen dat de verkoop van knalpakketten wel toeneemt.”

VEELEISEND
Op de balie staat een kleine tv, waarop beelden te zien zijn van het vuurwerk dat verkocht wordt. Teun van der Velden heeft het achter de toonbank druk met alle bestellingen die klanten komen doen. ,,Op de tv laten we bijna al het vuurwerk dat we hebben zien op dvd. Zo kunnen klanten zien wat ze kopen. Klanten zijn daar steeds meer veeleisend in. Tijdens de vorige koopzondag trokken mensen massaal de tijd ervoor uit om eerst de dvd goed te bekijken alvorens het vuurwerk te kopen. Vaders en moeders die vuurwerk voor hun kinderen kopen zijn hier meestal zo klaar met hun aankoop, maar de echte liefhebbers kijken eerst of het vuurwerk dat ze op het oog hebben wel voldoet aan hun wensen.”

’t Liempds Pakhuis heeft dit jaar weer meer verkocht in de voorverkoop dan vorig jaar. ,,Dat is opvallend omdat we de afgelopen jaren daar ook al een stijging in hadden. We blijven dus alsmaar groeien”, vertelt Van de Laar trots. Over het verschil tussen de vuurwerkverkoop in ’t Liempds Pakhuis en die in andere winkels hoeft hij niet lang na te denken. ,,Wij doen aan voorverkoop én we hebben een hele ruime keuze. Ook op oudjaar kunnen mensen hier nog ruimschoots aan hun vuurwerk komen. Mensen die vorig jaar hier hun vuurwerk kochten zijn teruggekomen. Dat zegt wel iets.”

Van de Laar heeft veel klanten in Liempde, maar ook van buiten de regio trekken veel klanten naar hem toe. ,,We krijgen uit de hele regio aanloop. Uit Boxtel, Sint-Oedenrode, Best, ’s-Hertogenbosch en zelfs Eindhoven.” Waaraan dat ligt? ,,Wij hebben al jarenlang een hele goede naam. We zijn namelijk qua prijs niet duur en we hebben, durf ik wel te stellen, gewoon erg mooi vuurwerk.”




29 december 2005

Print deze pagina

Terug