HERSTELWERKZAAMHEDEN SPOOR EN BOVENLEIDING NA ONGELUK

Grootscheepse spoorwegoperatie in Boxtel

© 2005 - Brabants Centrum

OP DE FOTO: Op deze foto is zichtbaar hoe spoormedewerkers bezig zijn met het lossnijden van losse delen, waardoor de wagons later makkelijker getransporteerd kunnen worden.

De spoorwegovergangen in de Leenhoflaan, het Essche Heike en in de Molenwijkseweg bij De Langspier in Boxtel waren van donderdagmiddag tot en met zondagavond onneembare vestingen. Door het ongeluk met een goederentrein, waarbij de laatste twee wagons ontspoorden, raakte 1.800 meter spoor beschadigd, maar ook nog eens vijf bovenleidingportalen. Met man en macht werd door spoormedewerkers gewerkt om de rails en de bovenleiding zo snel mogelijk te repareren. ,,Een behoorlijke operatie", aldus Joep Kengen van ProRail, algemeen leider tijdens de spoorwerkzaamheden in Boxtel.

Wie donderdagmiddag een blik wierp op de drie spoorwegovergangen in Boxtel, kon met eigen ogen zien hoezeer het ongeval met de goederentrein het spoor vernield had. Op sommige punten was de rails totaal ontwricht. Bij de overgang in de Leenhoflaan waren grote en diepe scheuren te zien en iets voorbij de overgang bij De Langspier had de trein bovenleidingportalen geraakt, die ogenschijnlijk als luciferhoutjes omgevallen waren. In totaal werd bij het ongeval zo'n vierhonderd meter bovenleiding vernield. Ook bij de spoorwegovergang in de Leenhoflaan waren veel spoormedewerkers actief.

De Inspectie Verkeer & Waterstaat en de Raad van Onderzoek, die onder leiding staat van mr. Pieter van Vollenhoven, onderzoeken de oorzaak van het treinongeval. Na het ongeluk werd al snel begonnen met de herstelwerkzaamheden om het oponthoud het treinverkeer tussen 's-Hertogenbosch en Eindhoven was in totaal vier dagen gestremd niet te lang te laten duren.

DRUKTE
Bij de spoorwegovergang nabij De Langspier, waar de twee ontspoorde wagons donderdagmiddag in de berm waren beland, was het vrijdag een drukte van belang. Tal van medewerkers van organisaties als ProRail en ingehuurde bedrijven, gekleed in gele en groene hesjes, bevolkten het spoor. Bielzen lagen opgestapeld langs de weg, terwijl kranen druk bezig waren met het verwijderen van de beschadigde rails. Op een groot gedeelte van het traject was de rails vrijdag rond het middaguur al verdwenen.

De werkzaamheden onder leiding van ProRail waren gericht op het herstellen van het spoor en de bovenleiding, maar daarnaast moesten de twee ontspoorde wagons die in de berm bij Sparrenrijk lagen opgetakeld en afgevoerd worden. Dat gebeurde volgens algemeen leider Kengen met een kraan van 350 ton. Voordat het zover was, moesten eerst voorbereidende werkzaamheden verricht worden.

,,We willen de werkzaamheden zoveel mogelijk tegelijkertijd uitvoeren", liet Kengen vrijdag weten. ,,We wachten nog even met het herstellen van de bovenleiding, al worden later op de dag wel de bovenleidingportalen geplaatst; dat zijn de masten die naast het spoor staan. We hebben besloten om eerst het spoor te slopen en vervolgens het traject te egaliseren, waarna de kraan naar de plek toe kan gaan waar de wagons in de berm liggen. Die worden vervolgens door de kraan opgetakeld en op noodassen in het nevenspoor geplaatst, waarna de wagons stapvoets in de nacht van vrijdag op zaterdag afgevoerd worden naar het station in Boxtel."

Het terugplaatsen van de wagons liep vrijdag vertraging op omdat de ondergrond voor de kraan niet stevig genoeg was. Vandaar dat nog even overwogen werd om het zware materieel over de grond van de Boomkwekerij Boxtel te verplaatsen. Daar werd uiteindelijk van afgezien. In het weekeinde werden nieuwe bielzen en rails gelegd en nieuwe bovenleidingportalen geplaatst. Uiteindelijk verliepen de werkzaamheden volgens planning en reden de treinen maandagochtend weer volgens het reguliere dienstrooster.

© 2005 - Brabants Centrum

OP DE FOTO: Het spoor in Boxtel raakte over 1.800 meter beschadigd doordat de laatste twee wagons van een goederentrein ontspoorden. De rails op het linkerspoor heeft op deze foto spaghetti-achtige vormen aangenomen.




15 december 2005

Print deze pagina

Terug