SPOORBAAN EN BOVENLEIDING ZWAAR BESCHADIGD NA ONGELUK

Ontspoorde goederentrein richt ravage aan bij Boxtel

© 2005 - Brabants Centrum

OP DE FOTO: Beeld van de herstelwerkzaamheden op het Boxtelse spoor. Rechts zijn spoormedewerkers op een van de gekantelde wagons bezig met een van de beschadigde bovenleidingportalen. Op het spoor zijn betonblokken zichtbaar, die later de grond ingaan en de fundering vormen voor de bovenleidingportalen.

Even voorbij het station in Boxtel zijn donderdagmiddag 8 december de laatste twee wagons van een goederentrein ontspoord. Hierbij raakten drie baanwerkers, die langs het baanvak hekken plaatsten tegen zogeheten spoorlopers, lichtgewond. Het drietal werd overgebracht naar het ziekenhuis voor behandeling. De twee ontspoorde wagons zorgden ervoor dat zowel het spoor als de bovenleiding zwaar beschadigd werden en schoten even voorbij de spoorwegovergang bij De Langspier los, waarna ze kantelden in de berm bij Sparrenrijk. De rest van de trein kwam iets verderop tot stilstand.

De goederentrein, die geladen was met kalk, reed ruim een kilometer met de twee ontspoorde en zwalkende wagons in de richting van 's-Hertogenbosch. De machinist had pas laat in de gaten dat de laatste wagons van de rails geraakt waren, maar dat is volgens woordvoerder Eric Drent van ProRail niet vreemd. ,,Een machinist merkt daar gewoon niets van. Dat gebeurde pas toen de twee wagons losschoten waardoor de luchtslang brak die tussen de wagons zit. Als die slang breekt, remt de hele trein af."

De overwegen in Boxtel nabij sporthal De Braken en het ODC-terrein, bij het Essche Heike en De Langspier, die na het ongeval niet toegankelijk waren voor het verkeer, bleven tot en met zondag gesloten. Bij het treinongeluk kwamen de laatste twee van in totaal 28 wagons in aanraking met een passerende stoptrein, die onderweg was van 's-Hertogenbosch naar Deurne. De stoptrein liep schade op, maar er deden zich geen persoonlijke ongevallen voor; de inzittenden kwamen met de schrik vrij.

© 2005 - Brabants Centrum

OP DE FOTO: Detailopname van de ontspoorde wagons met losgeschoten wielen.

ONDERZOEK

De oorzaak van het treinongeluk, dat donderdag rond half drie plaatsvond, was kort na het ongeval volgens woordvoerder Drent nog onbekend. ,,Het zou aan het materieel kunnen liggen of aan de ondergrond. Wellicht dat er iets op de rails gelegen heeft", aldus Drent, die meedeelde dat teams van Verkeer & Waterstaat en Justitie donderdagmiddag met een onderzoek gestart waren.

Drent: ,,Het kan nog maanden duren voordat het onderzoek duidelijk gemaakt heeft wat de precieze oorzaak is en waar de wagons precies ontspoord zijn. Er is in ieder geval sprake van een grote ravage. Ongeveer 1.800 meter spoor is beschadigd en vijf bovenleidingportalen zijn geraakt. Goederentreinen als deze rijden regelmatig over dit traject, ze rijden vanuit BelgiŽ richting de hoogovens in IJmuiden. Hoeveel precies weet ik niet, maar de schade loopt in de tonnen."

De werkzaamheden aan het beschadigde spoor in Boxtel zijn in het weekeinde volgens planning verlopen. De wagons werden vrijdag opgetakeld en in de nacht van vrijdag op zaterdag door een bergingsbedrijf afgevoerd naar het station in Boxtel. Door de herstelwerkzaamheden was het treinverkeer tussen 's-Hertogenbosch en Eindhoven uiteindelijk tot zondagavond gestremd, vanaf maandagochtend was treinverkeer tussen beide Brabantse steden weer mogelijk. De NS zette vanaf donderdag tot en met zondag bussen in tussen 's-Hertogenbosch en Boxtel en snelbussen tussen Den Bosch en Eindhoven; de treinreizigers konden via Tilburg alsnog op hun plaats van bestemming komen.

Reizigers die via Tilburg wilden reisden kregen zaterdag ook nog te maken met een geknapte bovenleiding bij Oisterwijk. Een trein kwam hierdoor tot stilstand; vijfhonderd gestrande passagiers moesten met bussen naar het station in Oisterwijk vervoerd worden. Dit zorgde rond het middaguur voor ruim een half uur vertraging op het spoor. Het probleem was zaterdag rond de klok van half zes opgelost.

© 2005 - Brabants Centrum

OP DE FOTO: De gekantelde goederenwagons liggen in de berm bij Sparrenrijk. Links voeren medewerkers van de ongevallenbestrijding van de NS kort na het treinongeluk overleg.




15 december 2005

Print deze pagina

Terug