GEMEENTERAAD DEBATTEERT OVER VERKEERSPLAN

Boxtel Breed blijft ijveren voor centrumtunnel

© 2005 - Brabants Centrum

OP DE FOTO: Arjen Witteveen van Boxtel Breed deelt pamfletten uit voor de gesloten spoorwegovergang in de Tongersestraat.

De actiegroep Boxtel Breed heeft gisterochtend na een maandenlange campagne een slotactie gehouden tegen de verkeersplannen van het gemeentebestuur. Een tiental demonstranten deelde bij de dubbele overweg in de Tongeresestraat pamfletten uit aan automobilisten en fietsers. Woordvoerder Gerard Hexspoor van Boxtel Breed hoopt dat de gemeenteraad zal kiezen voor een centrumtunnel voor auto's. ,,Ik denk dat het goedkomt."

In de stromende regen deelden de leden van Boxtel Breed pamfletten uit waarin nogmaals werd gewezen op het belang van een noordelijke ontsluitingsweg en een centrumtunnel. Boxtel Breed vecht tegen de dreigende tweedeling van Boxtel. Die ontstaat volgens de actiegroep als het gemeentebestuur niet bereid is een autotunnel in het centrum te bouwen.

Woordvoerder Hexspoor gaf in de Tongersestraat aan dat het de laatste actie van Boxtel Breed is. ,,Het woord is nu aan de gemeenteraad. Ik heb er vertrouwen in dat een verstandige beslissing wordt genomen. In elk geval hebben de leden van de gemeenteraad naar ons geluisterd. Dat kan ik van het college van B. en W. niet zeggen. Wethouder Van Erp is niet meer dan een speeldoos die elke keer hetzelfde liedje draait."

Hexspoor betreurt dat de discussie zich de voorbije weken heeft toegespitst op een tunnel in de Baroniestraat omdat die variant de meest ingewikkelde en duurste is. ,,Er kan ook best een centrumtunnel komen in de Tongersestraat, de Leenhoflaan of bij de Ossenpadtunnel. Het probleem is dat alle aandacht is gericht op de tunnel in de Baroniestraat. Iedereen kon voorzien dat dat een moeilijk verhaal zou worden."

HOGE KOSTEN
Boxtel Breed, dat hedenavond in de raadzaal uit protest T-shirts uitdeelt, heeft berekend dat inwoners zonder centrumtunnel vijf kilometer moeten omrijden om van de ene naar de andere kant van de spoorlijn te gaan. Omdat dagelijks 8.000 auto's over de dubbele overweg gaan, is sprake van 40.000 kilometer die elke dag extra wordt gereden. ,,Als je er van uitgaat dat dit per auto 2 euro kost, kun je uitrekenen hoe duur het gemis van een centrumtunnel is. Lekker voor het milieu", foetert Hexspoor.

Hij geeft aan dat de werkgeversvereniging WEB lang heeft gestoeid met het plan om de dubbele overweg uit protest te blokkeren. ,,Dan hadden we kunnen aantonen hoe desastreus de gevolgen zijn van de tweedeling. Maar we durfden het als bestuur niet aan omdat zo'n actie veel ergernis oproept en je de hulpdiensten belemmert." Met medeactievoerder Kim Albert heeft Hexspoor de voorbije dagen flink gelobbyd bij politici. Verder weet het actiecomité zich naar eigen zeggen gesteund door een enquête op de website van de gemeente Boxtel. Daarop waren gisteren tweehonderd stemmen uitgebracht. Zo'n 70 procent is voor een noordelijke ontsluitingsweg en een tunnel in de Baroniestraat.

Onzekerheid is er over de houding van het CDA, dat heeft aangegeven pas in de raadsvergadering een definitief standpunt in te nemen. Maar Boxtel Breed verwacht dat de raad zal kiezen voor een noordelijke ontsluitingsweg én een centrumtunnel. En als dat niet gebeurt? ,,Dan denk ik niet dat we ons als Boxtel Breed nog een keer kunnen oppompen", stelt Hexspoor. ,,Na vier jaar actievoeren tegen al die verkeersplannen zijn we het helemaal zat omdat er nooit geluisterd wordt. Ik ga de kar zeker niet meer trekken."




7 juli 2005

Print deze pagina

Terug