BOSCH WIJNKOPERS LEVERT 25 JAAR TOPKWALITEIT

’We houden van wijn én van mensen’

© 2005 - Brabants Centrum

OP DE FOTO: Hans en Mieke Bosch aan de slag in hun winkel aan de Breukelsestraat. Liefst 250 topwijnen zijn daar te koop. Ze variëren in prijs van 3,90 euro tot 1.500 euro per fles.

Hans en Mieke Bosch hadden 25 jaar geleden een kaasspeciaalzaak met een klein beetje wijn. Sinds vijftien jaar verkopen ze als Bosch Wijnkopers alleen nog maar exclusieve topwijnen. En met succes. Het bedrijf is hofleverancier bij de Boxtelse horeca en ook de consument weet de gang naar de winkel aan de Breukelsestraat goed te vinden.

,,Toen we enkele jaren een kaasspeciaalzaak hadden, vonden we dat we er wijn bij moesten gaan verkopen, als aanvulling op ons assortiment kaas, noten en vlees”, herinnert Hans Bosch zich. ,,Wijn was toen nog maar een klein onderdeel in onze winkel. Toen de vraag toenam, hebben we dat deel van ons assortiment uitgebreid. Uiteindelijk hebben we ons erin gespecialiseerd.”

Het was geen moeilijke beslissing om te stoppen als kaasspeciaalzaak. Mieke: ,,We kregen drie kinderen. Dat ging ten koste van de zaak. Daarom hebben we besloten op een rustige manier verder te gaan. De kaaszaak moest zes dagen per week open zijn. Deze wijnzaak drie dagen.” Ook nu de kinderen volwassen zijn, is de zaak niet vaker open. Dat gaat ook niet anders. ,,Die drie dagen staan we in de winkel. De andere dagen hebben we hard nodig om de horeca te bevoorraden en het doen van in- en verkoop.”

In het begin hadden Hans en Mieke geen flauw idee hoe hun wijnbedrijf zou gaan lopen. ,,We verkochten in het begin zeshonderd flessen per jaar”, vertelt Hans. ,,Later zijn we de horecaverkoop erbij gaan doen. Dat is een hele goede keuze gebleken. Aan een goede klant raak je 24 flessen kwijt en die zie je dan een tijdje niet. Aan de horeca lever je iedere week. We zijn hofleverancier bij de bedrijven hier.”

Bosch Wijnkopers gaat prat op de goede relatie met de klanten. ,,Wij kennen hen en zij ons. Die band is heel belangrijk. Daar kan een klant zijn voordeel mee doen.”, meent Mieke. ,,Wij leveren van begin tot eind. Na een gesprek met de klant wordt alles geregeld. Omdat we veel wijndrinkers persoonlijk kennen, geven we vaak advies aan klanten die iemand een wijn cadeau willen doen. We leveren ook kistjes met bedrukking en slaan die op tot de levering, zodat de wijn dan van prima kwaliteit is.”

Hans en Mieke bestieren de zaak grotendeels met zijn tweetjes. ,,Dat is een groot voordeel, want daardoor zijn de lijntjes kort”, zo legt Mieke uit. ,,Verder zijn we heel flexibel. Als horecabedrijven ons in het weekend of tijdens feestdagen vragen om te leveren, dan komen wij. Een groot bedrijf kan dat niet.” Ze verkopen hun wijn het hele jaar door. Maar het zwaartepunt ligt toch op de laatste twee maanden van het jaar. Hans: ,,Normaal runnen we de winkel met zijn tweeën, maar dan hebben we twaalf parttimers in dienst om al het werk gedaan te krijgen.”

De wijnverkoop zit de familie Bosch in het bloed. De zoon van Hans en Mieke heeft al laten weten interesse te hebben om op termijn de winkel van zijn ouders over te nemen. Die vinden dat wel een leuk idee, maar houden nog een slag om te arm. ,,Hij heeft zijn detailhandeldiploma weliswaar, maar is nog aan het studeren. Die studie moet hij eerst afmaken.”

Ze zouden het wel leuk vinden als de naam Bosch Wijnkopers zou blijven bestaan, maar als dat niet zo is vinden ze dat geen ramp. Mieke: ,,We bekijken momenteel of we een samenwerkingsverband kunnen aangaan met kleine wijnbedrijfjes die geen opvolging hebben. Als we die kunnen samenvoegen met ons bedrijf krijgen we een steeds grotere onderneming. Als dat lukt betekent het voor onze zoon dat hij nog veel meer in zijn mars moet hebben als hij de winkel wil overnemen.”

BEKEND GEZICHT
Van de 250 verschillende soorten wijn die Bosch Wijnkopers in de zaak heeft, bestaat 80 procent uit eigen import. Hans vertelt: ,,Mieke gaat vier keer per jaar naar wijngebieden toe. In drie dagen spit ze daar hele gebieden uit.” Zijn vrouw vervolgt: ,,Ik heb dan drie tot vijf afspraken per dag. Ik zit daar echt niet stil, ik wil met resultaten terugkomen. Je moet de verloren dagen tenslotte later weer inhalen.”

In de beginjaren was het moeilijk om contact te leggen met de wijnboeren. Inmiddels is dat niet meer zo omdat Bosch Wijnverkopers na al die jaren een bekend gezicht is geworden bij veel van hen. Mieke: ,,Wijnboeren dragen ook elkaar aan als we naar een bepaald soort wijn op zoek zijn. Dat is fijn want zij kennen de streek uiteraard tot in de puntjes. Veel wijnboeren zijn hele goede relaties van ons geworden.”

Dat de contacten zo goed zijn, blijkt wel uit het feit dat Hans en Mieke uitgenodigd worden op veel feesten van hun klanten. Mieke: ,,Ons credo is niet voor niets ’Bosch Wijnkopers is meer dan wijn alleen’. Anders kun je ook niet overleven. Dit werk bestaat uit veel geven naar mensen toe en weinig nemen. Om dit werk te kunnen doen, moet je van wijn én van mensen houden. Het moet je hobby zijn.”

Van concurrentie met supermarkten heeft Bosch Wijnkopers geen last. ,,Wij verkopen 250 soorten exclusieve wijnen”, legt Mieke uit. ,,Als ik zie waar de supermarktwijnen vandaan komen, ben ik niet jaloers.” Ze heeft in de loop der jaren de smaak van mensen erg zien veranderen. ,,Mensen kiezen tegenwoordig steeds vaker voor de vriendelijke, toegankelijke wijnen uit bijvoorbeeld Zuid-Afrika, Australië en Chili. Die zijn op fruit gemaakt. Vroeger koos men vaker voor de traditionele Franse wijnen, gemaakt op stijl en houdbaarheid. Dat is een groot verschil.” Hans snapt die smaakkeuze wel. ,,Bijna niemand heeft tegenwoordig nog een kelder in huis. Dan is het zonde om dure wijnen te kopen die tien jaar moeten liggen.”




19 mei 2005

Print deze pagina

Terug