FAMILIEBEDRIJF GROEIT STEEDS GROTER

ITB Boxtel opent vestiging in Mexico

© 2005 - Brabants Centrum

OP DE FOTO: =$ ITB-directeur Hans van Dooremalen legt uit welke producten er gemaakt gaan worden in zijn nieuwe filiaal in Mexico. Het wordt de tweede buitenlandse vestiging voor ITB. De eerste staat sinds 1992 in het Tsjechische Gladno.

International Tools Boxtel opent 3 mei haar tweede buitenlandse vestiging, in het Mexicaanse Queretaro. In 1992 opende het bedrijf haar eerste filiaal over de grens, in Tsjechië. Het bijna veertig jaar oude familiebedrijf maakt de laatste jaren een enorme verandering door. ITB heeft inmiddels 350 mensen in dienst en de export is van 10 naar 70 procent gegroeid.

Het idee voor de nieuwe vestiging in Mexico is afkomstig van Bosch Automotiv. Dat bedrijf is een van de grootste afnemers van de koolborstelhouders die ITB Precisietechniek voor de auto-industrie maakt. Door het productiebedrijf in Mexico te openen kan Bosch Automotiv voortaan uitbetalen in dollars in plaats van dure euro’s. ITB-directeur Hans van Dooremalen: ,,Dan loopt het bedrijf niet meer het risico van koersverschillen.”

Een ander belangrijk voordeel van de verhuizing zit in de transportkosten. ,,Als alle goederen van hier naar Mexico gestuurd moeten worden gaan er vier à vijf weken overheen en dat gaat gepaard met een heleboel kosten. Op het moment dat je in het land zelf produceert, ben je een deel van die kosten kwijt. Verder heeft men binnen het NAFTA-gebied, dat is een soort handelsovereenkomst in Amerika en Mexico, speciale regelingen waardoor het ook gunstiger is om vanuit het land Mexico te produceren en rechtstreeks aan Amerika te leveren.”

Door de opening van het nieuwe filiaal is ITB meteen verzekerd van een goede positie op de Mexicaanse markt. Van Dooremalen legt uit: ,,De technologie en de kennis die we daar naartoe brengen is heel duidelijk iets waar in Mexico nog maar heel weinig van bestaat. Wat dat betreft hebben we een hele goede uitgangspositie ten opzichte van andere bedrijven daar.”

MARKTBEWERKING
Het filiaal in Mexico is voor ITB de tweede vestiging buiten Nederland. Van Dooremalen: ,,We hebben nog een andere vestiging, in het Tsjechische Gladno. Daar zitten we al sinds 1992. Een van de belangrijkste redenen om daar te gaan zitten waren de kosten. Wij vervaardigen hoogwaardige producten. Die moet je in Nederland maken, maar handmatig assemblagewerk kun je beter in lagelonenlanden laten doen.”

Toch zijn lage loonkosten niet de enige redenen voor ITB om filialen op te zetten in Tsjechië en Mexico. ,,We willen steeds meer naar marktbewerking toegaan. We willen proberen een grotere klantenkring te pakken te krijgen met dezelfde soort productietechnologieën die we nu in huis hebben. Als je een filiaal in een bepaald land opent, is het vrij eenvoudig om daar nieuwe klanten aan te trekken. Je kunt daarbij de kennis en technologieën die je in huis hebt aanbieden en aangeven wat je dichtbij huis voor de klant kunt realiseren. Je probeert zo steeds meer hoogwaardige technologieën en kennis naar je vestigingen te krijgen, maar het blijven uitvalsbases. Nederland blijft hét technologiecentrum en is tevens de uitvalsbasis voor de West-Europese markt.”

TAALBARRIÈRE
Wat gaat er precies gemaakt worden in ITB’s nieuwe filiaal in Mexico? Van Dooremalen: ,,Wij beginnen daar met het kunststofspuitgieten van producten die uit twee verschillende kunststofcomponenten bestaan en een metaaldeel. Dat metaaldeel wordt geautomatiseerd ingelegd in de matrijs en vervolgens worden er via een speciaal proces kunststoffen omheen gespoten.” Voor eind 2005 moeten er rond de vijftig mensen in de Mexicaanse vestiging werken. Eind 2006 schat hij dat het er zo’n 75 zijn.

De directeur verwacht dat ITB op termijn nog meer buitenlandse filialen zal openen. ,,Een volgende logische stap is, als we dit bedrijf in Mexico behoorlijk op de rit hebben staan, dat Azië een keer aan de beurt komt. We zijn daar een paar jaar terug al een keer gaan kijken om een bedrijf over te nemen. Toen vond ik echter het risico voor onze onderneming te groot. Als je kijkt naar onze schaalgrootte, dan is het van belang dat er een bepaald commitment van een klant bijzit als je een filiaal gaat openen, zodat je zeker bent van een bepaalde afzet", zegt Van Dooremalen.

Hij vervolgt: ,,Dat was destijds niet het geval. Het is een hele inspanning om iets in het buitenland op te zetten. In Azië is dat nog een stuk moeilijker is dan Mexico vanwege de taalbarrière. In Mexico vind je veel overeenkomsten met Europese talen. Als je daar stukken leest, kun je het snel interpreteren. Van het Chinees krijg je niets gebakken, dus op filialen in dat soort landen moet je toch heel duidelijk een ander soort controle voeren.”

Een ding is zeker; ITB, dat begon als familiebedrijf, wordt steeds internationaler. Dat moet ook, volgens Van Dooremalen. ,,Internationaal meebewegen is de toekomst. Daarin liggen de komende jaren de meeste kansen op groeiontwikkeling. We verliezen echter niet uit het oog dat we voor productie in Nederland ook onze kansen moeten pakken.”




21 april 2005

Print deze pagina

Terug