STAPPENMETHODE SLAAT AAN OP SPECIAAL ONDERWIJS

Baanbrekende schaaklessen op De Maremak

© 2005 - Brabants Centrum

OP DE FOTO: De gediplomeerde schakers van De Maremak geven een demonstratie. Onder leiding van docent Martin van Driel hebben elf kinderen van de Boxtelse school een officieel erkend schaakdiploma behaald.

De elf leerlingen van De Maremak hebben volgens hun docent Martin van Driel een wereldprestatie geleverd. Met het behalen van een officieel, door de Koninklijke Nederlandse Schaakbond erkend schaakdiploma, beschikken de kinderen van de Boxtelse basisschool voor speciaal onderwijs over een papiertje dat een bewijs is van doorzettingsvermogen en leergierigheid. ,,Schaken zou een verplicht eindexamenvak moeten zijn”, meent Van Driel.

Van Driel raakt niet uitgepraat over het enthousiasme waarmee tien jongens en een meisje uit de bovenbouw van De Maremak zestien lessen hebben gevolgd. Tijdens die lessen liet de Boxtelse schaakdocent zijn pupillen kennismaken met de algemeen erkende Stappenmethode van Cor van Wijgerden, een leermeester waarvan Van Driel les kreeg. ,,De kinderen zijn er allemaal in geslaagd Stap 1 te halen en dat is een geweldige prestatie”, jubelt Van Driel.

De Boxtelaar, die actief is voor schaakvereniging Dubbelschaak, heeft zich als vrijwilliger opgeworpen om juist op De Maremak schaaklessen te verzorgen. ,,Natuurlijk heb ik een band met die school omdat mijn zoontje Anthony er zit. Maar die is nog te jong voor de lessen. Ik ben van mening dat juist ook kinderen van het speciaal onderwijs moeten kennismaken met schaken. Schaken is goed voor de rekenkunst en voor het ruimtelijk inzicht.”

Van Driel vult aan dat de schaaklessen voor de kinderen van het speciaal onderwijs extra belangrijk zijn. ,,Kinderen zeggen al gauw dat ze iets niet kunnen halen. Maar ik heb gemerkt dat ze juist heel gedreven zijn en gepassioneerd aan de slag zijn gegaan. Dit is zo goed voor het zelfrespect en de eigenwaarde.” Dat De Maremak op het lesrooster ruimte bood voor zestien schaaklessen vindt de docent ’geweldig’. ,,Besef dat schaken in China en Turkije een eindexamenvak is. Dat zou in Nederland ook zo moeten zijn.”

DIAGRAMMEN
Van Driel stelt dat de schaaklessen op het speciaal onderwijs uniek zijn. Hij vernam van een soortgelijk initiatief in Apeldoorn, waar een schaker subsidie kreeg voor schaaklessen aan kinderen met ADHD en het Syndroom van Down. ,,Dezelfde dag heb ik naar Apeldoorn gebeld en is dit idee voor De Maremak geboren. Inmiddels geef ik ook schaaklessen aan kinderen van een logeerhuis in Oss. Dat zijn allemaal kinderen met ADHD of autisme. En ook hier zijn de resultaten goed.”

De Boxtelse schaakdocent volgde de prestaties van zijn pupillen door al hun diagrammen te beoordelen. In een schrift hield hij alle resultaten bij. ,,Uiteindelijk zijn de prestaties voorgelegd aan een officiële examencommissie die alle kinderen voldoende beoordeelde. Ze hebben maandag allemaal een erkend diploma gekregen.” Van Driel meent dat alle kinderen in staat zijn om Stap 2 te volgen. Ook kunnen ze lid worden van de jeugdafdeling van Dubbelschaak.

,,Het is goed dat de prestaties van de kinderen van De Maremak eens goed belicht worden”, stelt Van Driel. ,,Alle artikelen stuur ik op naar de KNSB om te laten zien dat er resultaten te behalen zijn, ook met deze kinderen. Op deze manier wordt de schaaksport écht voor iedereen.”

De volgende kinderen ontvingen uit handen van Martin van Driel het Stap 1-schaakdiploma: Rick van Schaijk, Frank Groenewegen, Haiko Brockötter, Dwayn Thomassen, Dennis van Kasteren, Jennifer van Gool, Jelle de Beer, Constant van den Broek, Mike Vilé, Roel Koemeester en Nick Schuurman.




14 april 2005

Print deze pagina

Terug