GEDULD REIZIGERS DUITS LIJNTJE OP DE PROEF GESTELD

Ruim twee uur wachten op stoomtrein naar Veghel

© 2005 - Brabants Centrum

OP DE FOTO: Jong en oud genoot met volle teugen van de nostalgische treinreis.

Als de locomotief - nummer 23 071 - van de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij (VSM) luid loeiend om 13.47 uur vanuit Veghel het NS-station van Boxtel inrolt, klinkt op het perron gejuich. Wat wil je na een uur vertraging. Het geduld van de wachtende menigte wordt echter ng langer op de proef gesteld. Als na verloop van tijd duidelijk wordt dat de trein niet vr tien voor twee zal vertrekken, vinden tal van reizigers het welletjes. Met hun kroost verlaten ze teleurgesteld het station...

Vertragingen en het spoor. Het lijkt een twee-eenheid; mensen die frequent met de trein reizen weten er alles van. Maar ook voor een plezierritje op een bijna buiten gebruik gestelde en al jaren in onbruik geraakte spoorlijn? Ja hoor, voor een dagje uit op Tweede Paasdag krijgen reizigers op het Boxtelse perron te maken met een oponthoud dat in n geval zelfs oploopt tot ruim twee uur.

Zeker voor mensen met kleine kinderen is dat reden om het treinkaartje ongebruikt terug in de jaszak te steken en rechtsomkeer te maken. Teleurgesteld dat wel, maar kort na 13.00 uur zijn boze reacties maandagmiddag niet echt van de gezichten af te lezen.

TEGENSLAGEN
Leden van de Heemkundekring Boxtel, initiatiefnemer van de ritten per stoomtrein, proberen de reizigers te informeren over de reden van de vertraging. Omdat geen gebruik gemaakt kan worden van een omroepinstallatie of intercom verloopt dat echter moeizaam. Op het perron klampen velen heemkundevoorzitter Dik Bol aan, terwijl medeorganisator Frans Tillie in de uit 1924 stammende historische wagons de wachtende mensen informeert over de tegenslagen waarmee men te kampen heeft.

Dat de stoomtrein tijdens de eerste rit om 09.50 uur al met ongeveer een kwartier vertraging vertrok, had alles te maken met de dienstleiding van NS. Die gaf geen toestemming om te vertrekken omdat een reguliere stoptrein voorrang kreeg, vertelt Tillie. ,,Omdat onderweg de spoorbomen van het Duits Lijntje niet functioneerden, duurde de reis zo'n tien minuten langer dan gepland." De extra tijd die nodig was, stapelde zich in de loop van de dag op.

De bedoeling was dat de antieke wagons vanaf het station Boxtel met de stoomloc naar Veghel zou worden getrokken. Achteraan het treinstel is een diesellocomotief gekoppeld die het boemeltje de terugreis zou trekken. De machinist van deze diesel arriveerde echter niet op tijd, zodat bij de eerste aankomst in Veghel de stoomlocomotief afgekoppeld moest worden om vervolgens vr de diesel geplaatst te worden. Een indrukwekkende, maar gelijk tijdrovende operatie, zo bleek. Met ruim een halfuur vertraging toeft de stoomtrein pas om 14.30 uur weer in westelijke richting.

LEGE PLAATSEN
Burgemeester Jan van Homelen en zijn echtgenote, wachten samen met oud-minister Gerrit Braks en diens vriendin met het Liempdse echtpaar Jan en Gerrie Verhoeven de komst van de stoomtrein niet af. Eigenlijk zouden zij met de nostalgische trein vanuit Boxtel naar het voormalige station Liempde reizen om daar over te stappen in de gemeentekoets, die hen naar de Boeremrt zou brengen. Met uitzondering van Braks waren ze er ook op gekleed; helemaal in de stijl zoals reizigers een kleine honderd jaar geleden in de trein zouden stappen.

© 2005 - Brabants Centrum

OP DE FOTO: De tentoonstelling die in Boxtel vijf jaar geleden te zien was tijdens de opening van het nieuwe NS-station kreeg maandag in Veghel veel belangstelling.

Om het programma in Liempde niet in de soep te laten lopen, verkiezen de vips noodgedwongen de auto boven de eerste klas restauratiewagen van het historische treinstel. Nadat duidelijk wordt dat de stoomtrein pas twee uur na het aangekondigde tijdstip naar Veghel vertrekt, volgen vele anderen...

In de restauratiewagon van de tweede klasse worden goede zaken gedaan. De vrijwilligers van de VSM krijgen de koffie en broodjes niet aangesleept. Als om 14.10 uur dan eindelijk de stoomfluit loeit en het stalen gevaarte zich dampend in beweging zet, blijken veel van de 450 plaatsen in de trein onbezet. Met name in de achterste wagons is het leeg. Terwijl de kaartjes in de voorverkoop toch in een mum van tijd waren uitverkocht.

Traag koerst de stoomtrein over de rails van het Duits Lijntje. In de bermen van wegen die de spoorlijn kruisen staan lange rijen auto's geparkeerd. De bestuurders en hun inzittenden wuiven en fotograferen naar hartelust op het moment dat de trein passeert.

Twee dames kijken elkaar van achter het treinraampje veelbetekenend aan. ,,Ik voel me net de koningin", fluistert de een tegen de ander. Een eindje verderop hangen tal van kinderen uit de opengedraaide raampjes; zij zwaaien uitbundig terug naar de toeschouwers. En naar hun leeftijdgenootjes die op de fiets de trein op het spoorpad langs de rails proberen bij te houden. Iets wat hen nog lukt ook!

LIGHTRAIL
Het lange wachten op het station in Boxtel wordt rijkelijk gecompenseerd. De trein voert langs tal van mooie plekjes in het Brabantse land. De warme publieke belangstelling onderweg maakt van de treinreis een heus feest.

Aangekomen in Veghel is het officile programma achter de rug. Het gemeentebestuur heeft daar een rapport gepubliceerd, waarin wordt aangetoond dat er zo'n 20 miljoen euro gemoeid is om het Duits Lijntje op te knappen en operationeel te maken voor de lightrail; heel wat minder dan de bedragen van 80 en 350 miljoen die in eerdere rapporten werden gemeld.

Deze nieuwe vorm van openbaar vervoer, die onder meer in het oosten van het land succesvol is, zou een nieuwe toekomst voor het Duits Lijntje kunnen inluiden. De gemeente Veghel is een groot voorstander van de lightrail, maar staat vooralsnog alleen in haar streven.

Bij aankomst in Veghel staat om 15.10 uur het moderne treinstel van vervoersbedrijf Syntus startklaar. Sommige reizigers verruilen direct de houten banken uit de stoomtrein voor de luxe en kleurrijke stoelen in de lightrail. Anderen kuieren naar de Stads Hobby Werkplaats van Veghel om een tentoonstelling over het Duits Lijntje te bekijken die mede dankzij de Boxtelse heemkundekring en het museum Piet Dorenbosch tot stand is gekomen. Ook is hier een informatiestand van lightrail ingericht en een grote modelspoorbaan te bekijken.

Na een halfuurtje hebben de meeste mensen het wel gezien. En dus begint het wachten opnieuw; want de terugreis staat pas om 16.50 uur gepland en niet per lightrail, maar per stoomtrein...

© 2005 - Brabants Centrum

OP DE FOTO: De lightrail arriveert voor de eerste rit in Boxtel.




31 maart 2005

Print deze pagina

Terug