BART EN MARIA VAN ROOSMALEN UIT BOXTEL

Marimba staat garant voor ’bloemetje mét’

© 2005 - Brabants Centrum

OP DE FOTO: Maria en Bart van Roosmalen runnen 25 jaar hun bloemisterij Marimba aan de Van Beekstraat.

Het had niet veel gescheeld of Bart en Maria van Roosmalen hadden een bloemisterij in Barneveld gerund. Maar het lot bepaalde anders en het ondernemersechtpaar betrok een bloemenzaak aan de Van Beekstraat in Boxtel. En op 1 april zitten ze er op de kop af 25 jaar, met heel veel plezier en enthousiasme. ,,Werken met bloemen en planten, het is ons levenswerk.”

Hij komt uit Sint-Michielsgestel, zij uit Hoogeloon. Hij bestempelt zichzelf als de commerciële man, zij is het creatieve talent. En samen kunnen ze uren filosoferen over hun zaak, ook ver na sluitingstijd. ,,In de jaren dat we boven de winkel woonden waren we 24 uur per dag met de winkel bezig, nu kunnen we wat meer afstand nemen”, vertelt Maria (45). Maar de lat ligt ook na 25 jaar nog altijd hoog. Bart (46): ,,Als ik op vakantie ga trek ik altijd een paar deuren open van andere bloemisterijen, gewoon om te kijken hoe het eruitziet. En vaak valt het me tegen.”

Met het betrekken van een eigen zaak in de Van Beekstraat ging een hartenwens in vervulling voor Bart en Maria. De optie ’Barneveld’ was aantrekkelijk, maar Boxtel was hen meer op het lijf geschreven. ,,We hebben eigenlijk nooit echt serieus overwogen om hier weg te gaan”, stelt Maria. ,,Ooit hebben we gedacht aan een plekje in het centrum, maar daar kleven veel nadelen aan, zoals parkeerproblemen en te weinig ruimte. En wij willen ons ook buiten, voor de winkel, presenteren. En dat kan in de Van Beekstraat geweldig.”

Het ondernemersechtpaar trof 25 jaar geleden in Boxtel-Noord een goed draaiend winkelcentrum aan waar naast een supermarkt ook een slager, een bakker, een schoenmaker, een kapper en een hobbyzaak gevestigd waren. ,,Leegstand was er niet en is er eigenlijk nooit geweest”, stelt Bart.

Hij heeft zich door de jaren heen nogal eens gestoord aan de negatieve verhalen over de wijk. ,,Het waren sombere verhalen die vaak niet klopten met de realiteit. Natuurlijk is de wijk veranderd, maar narigheid hebben we nooit gehad.” Maria knikt: ,,Hier in de wijk heerst nog altijd een dorpse gemoedelijkheid die ons heel erg aanspreekt.”

Ze zijn zich betrokken gaan voelen bij het wel en wee van de mensen. Om die reden vervult Bart de rol van spreekbuis namens de winkeliers van de wijk Selissenwal. Ook is hij voorzitter van de werkgroep revitalisering, die zich nadrukkelijk bezighoudt met de toekomst. En toekomst is er, getuige de bouwwerkzaamheden, ook pal tegenover Marimba. ,,Als je iets hebt met deze wijk, kun je niet aan de zijlijn blijven”, motiveert Bart zijn betrokkenheid.

,,Ik proef bij sommige winkeliers dat ze eerst de kat uit de boom willen kijken. ’Eerst zien, dan geloven’ lijkt het motto. Maar ik denk dat je als ondernemer vooruit moet kijken en niet moet gaan zitten wachten tot de klant komt. Daarom zit ik in de werkgroep, ik wil uit de eerste hand horen wat ons te wachten staat.”

Bloemen en planten hebben door de jaren heen altijd het karakter van bloemisterij Marimba bepaald. Maar er was altijd een drijfveer om meer te doen; sfeerartikelen laten zien, aandacht schenken aan woondecoratie. ,,Het is ons handelsmerk geworden”, vindt Maria. ,,Naast bloemen en planten net dat ene aparte vaasje uitkiezen, een leuk klokje, een kandelaar of een schilderij. Werken met kleuren en rekening houden met de seizoenen is verder heel belangrijk.” Met behulp van vakbladen en goed personeel - thans vijf vakbekwame medewerkers - maar ook door goed te luisteren naar klanten slaagt ze erin altijd weer in te spelen op nieuwe trends.

Het karakter van Marimba is door de jaren heen wel veranderd. Waar de klant 25 jaar geleden helemaal wegliep met droogbloemen, zijn het nu de bladboeketten die helemaal ’in’ zijn. Bart: ,,Mensen waren vroeger absoluut niet bereid om ook te betalen voor groene bladeren of takken in een boeket, ze wilden bloemen! Nu is het zogenaamde snijgroen een volwaardige branche geworden. De tijd dat mensen alleen komen voor een bosje chrysanten, fresia’s of anjers is voorbij.”

Opvallend is ook de terugkeer van kleuren die 25 jaar geleden populair waren, zoals oranje en groen. Planten die lang uit beeld waren, zoals de tillantia, komen ook weer terug. Maria, lachend: ,,Als ik die ontwikkeling zie, denk ik wel eens dat we oud worden.”

Een rondgang achter de schermen bij Marimba leert dat er veel meer onder de zon is dan bloemen en planten via een balie aan de man brengen. Via fax en internet worden bloemen besteld, die zelfs aan de andere kant van de wereld bezorgd kunnen worden. Het kan omdat de bloemisterij is aangesloten bij Euroflorist, een wereldwijd netwerk. Het grafwerk en de bruidsboeketten zijn nog altijd specialiteiten. En op maandag steekt iedereen de handen uit de mouwen om bloemstukken te maken voor bedrijven die een abonnement hebben en met enige regelmaat iets nieuws op de balie of in het kantoor willen zien.

Dan rinkelt de telefoon en vraagt een klant advies over de verzorging van een plant. Maria vertelt geduldig over verzorging, water geven, zonlicht en schaduw. ,,Als er nog vragen zijn, bel gerust hoor!”, zegt ze. ,,Kijk”, zegt Bart, ,,dat is nou ons handelsmerk. Hier ben je verzekerd van ’een bloemetje mét’. Altijd bereid tot advies, desnoods aan huis.”




24 maart 2005

Print deze pagina

Terug