WETHOUDER GEEFT GASTLES AAN VMBO-LEERLINGEN

Project moet politiek en jongeren dichter bij elkaar brengen

© 2005 - Brabants Centrum

OP DE FOTO: Wethouder Anton van Aert geeft vmbo-scholieren inzicht in de Boxtelse gemeentepolitiek. De ’politieke les’ geldt als voorbereiding op de politieke jongerendag die volgende week dinsdag wordt gehouden.

Boxtel houdt op 22 maart een politieke jongerendag. Om de jeugd daar alvast warm voor te maken gaf wethouder Anton van Aert deze week een paar gastlessen aan leerlingen van het Vmbo-College Boxtel.

,,Er worden aan drie klassen gastlessen gegeven. Het gaat om klassen waarvan de leerlingen maatschappijleer als eindexamenvak hebben”, legt Els van Breugel, lerares maatschappijleer aan het Vmbo-College, uit. ,,Centraal staan de ervaringen die leerlingen hebben met politiek, inspraak en de verwachtingen die ze hebben van de gemeente. De leerlingen zijn de afgelopen maanden tijdens de lessen al voorbereid op deze dag. ”

In het gebouw Joice, waar het Vmbo-College lokalen huurt, worden de leerlingen ondervraagd door wethouder Van Aert. Om eens te polsen hoeveel ze weten van de lokale politiek stelt hij hen eenvoudige vragen zoals: Hoeveel wethouders heeft Boxtel? Antwoord van de scholieren: twaalf. Hoe heten de wethouders? Antwoord: Anton van Aert en Ger van den Oetelaar. Van Wim van Erp hebben ze nog nooit gehoord. Van Aert vertelt hen wat wethouders zoal doen, hoeveel mensen er in de gemeenteraad zitten en het verschil tussen politieke partijen. Zodoende krijgen de scholieren inzicht in hoe de politiek werkt.

Vervolgens gaat de wethouder met de jongeren in op het bezoek dat ze volgende week brengen aan het gemeentehuis. ,,Wij willen dan als gemeente te weten komen wat er onder jullie leeft”, zo legt Van Aert uit. ,,Wij denken op het gemeentehuis wel dat we het weten, maar we kunnen simpelweg niet alles weten.”

De wethouder maakt hen duidelijk dat zij volgende week wat te kiezen hebben in het gemeentehuis. Zij mogen dan werkelijk politiek gaan bedrijven. ,,Jullie mogen dan aangeven wat volgens jullie meer aandacht moet krijgen in Boxtel. Jullie moeten dan in groepjes een project bedenken dat te realiseren valt voor 1.200 euro.” Om de leerlingen daar vast over na te laten denken, geeft Van Aert hen tijdens de politieke les al even de kans om te brainstormen over een onderwerp. Die ideeën variëren van het bouwen van een disco, een bioscoop of een basketbalveld.

Van Aert discussieert met de scholieren over hun ideeën, zodat ze leren voors en tegens af te wegen. Zo beginnen ze vanzelf een beetje politiek te bedrijven. Opvallend is dat de leerlingen er zelf al uitkomen dat ze niet méér basketbalveldjes willen, maar liever één heel goed sportveld. Verder leren de scholieren omgaan met geld. Ze lopen al gauw op tegen het probleem dat 1.200 euro wel veel lijkt, maar je er eigenlijk maar weinig mee kan. Waarop een snuggere jongen voorstelt: ,,Kunnen we volgende week niet besluiten die 1.200 euro te beleggen? Dan hebben we meer te besteden!”

INTERESSANT
De leerlingen Sevcan Ulasli en Harm Soeterings vonden het een interessante les die Van Aert gaf. ,,Nu leer je een beetje hoe het er echt aan toegaat”, meent Harm. ,,Anders lees je alleen maar iets over politiek in de krant of je leer erover op school. Zo wordt het veel duidelijker en leuker”, vult Sevcan aan.

Ook Van Aert vond de les prettig om te geven. ,,Ik ben vroeger leraar geweest en het is leuk om zo je oude stiel weer op te pakken.” Hij was blij verrast door de positieve inbreng van de leerlingen: ,,Je merkt dat ze ideeën hebben. Ze zijn erg enthousiast.” Hij was niet verrast dat de scholieren de namen van sommige wethouders niet wisten. ,,Het viel me op dat ze de politiek alleen kennen vanuit school of van thuis. Je moet het dus dichter bij ze brengen. Politiek is nog te abstract voor ze.”

De wethouder hoopt daarom dat de scholieren op dinsdag 22 maart wat van de politiek leren tijdens de politieke jongerendag. ,,En nog belangrijker: dat de politiek leert wat er onder jongeren speelt. Ik hoop dat de discussies dan niet blijven steken bij wat we al weten, zoals het feit dat jongeren hier graag een bioscoop of disco willen. Dat is toch niet haalbaar. Of dat ze het over te kleine dingen gaan hebben, zoals stoeptegels. Ik hoop dat ze ons écht op nieuwe ideeën brengen waar ze zelf niet op zouden komen.”

Van Aert noemt de politieke jongerendag van volgende week een spannende dag. ,,Sinds de jeugdgemeenteraad in Boxtel ter ziele is gegaan is daar eigenlijk niets voor in de plaats gekomen. Daarom heeft de gemeenteraad, op aandringen van PvdA/GroenLinks, VVD, Boxtels Belang en CDA, dit initiatief genomen. Dit project loopt al in meer gemeenten. Ik vind het heel belangrijk omdat we zo weer eens kunnen horen wat er onder jongeren leeft. We hebben met hen te weinig contact gehad de laatste jaren.”

Tijdens de politieke jongerendag wordt het college van burgemeester en wethouders voorgesteld aan de scholieren, evenals vertegenwoordigers van politie, horeca en antiracismebureau Basta. Vervolgens worden de jongeren onderverdeeld in werkgroepjes. Ieder werkgroepje bedenkt een voorstel waaraan de 1.200 euro volgens hen besteed moet worden. ’s Avonds, in de raadzaal, worden alle initiatieven beargumenteerd en vervolgens wordt daaruit het beste voorstel gekozen. Dat wordt vervolgens ook daadwerkelijk uitgevoerd.

© 2005 - Brabants Centrum




17 maart 2005

Print deze pagina

Terug