’MIJN WIL IS WET’ CENTRAAL IN NIEUWE SLOGAN

Studente SintLucas ontwerpt nieuwe donorcampagne

© 2005 - Brabants Centrum

OP DE FOTO: Bert Elbertse van het NIGZ onthult samen met Noor Cloudt de poster voor de nieuwe donorcampagne voor jongeren tot 18 jaar.

Mensen zijn maar moeilijk warm te krijgen om mee te werken aan orgaandonatie. De campagnes tot nu toe hebben allemaal weinig effect gehad. Als het aan SintLucas-studente Noor Cloudt ligt komt daar verandering in. Zij mocht de slogan bedenken voor de nieuwe donor-jongerencampagne 2005. Zij won namelijk de donorregistratiewedstrijd die het Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie (NIGZ) had uitgeschreven. ’Mijn wil is wet, ik beslis’ is haar credo.

,,Ik zat in de trein op weg naar school toen ik een advertentie las in Spits”, legt Cloudt uit. ,,Daarin zag ik een oproep staan van het NIGZ die ging over de nieuwe orgaandonorcampagne voor jongeren tot 18 jaar. Met grote letters stond daarin: ’Uitdaging voor jong reclametalent’. Omdat ik op SintLucas zit en daar veel met reclame bezig ben, sprak dat mij erg aan.” Het onderwerp zag ze meteen zitten. ,,Ik ben zelf vanaf het begin af aan al donor. Het is bij mij met de paplepel ingegoten. Mijn ouders zijn zelf ook altijd donor geweest. Dan wil je graag meewerken aan een campagne om meer jongeren te werven.”

Toch ging het verzinnen van een nieuwe slogan niet van een leien dakje. ,,Omdat ik zelf donor ben, wilde ik mensen er echt toe aanzetten ook donor te worden. Het doel van deze wedstrijd was echter om mensen duidelijk te maken dat ze een keuze hebben en dus niet per se donor moeten worden. Dat ging tegen mijn gevoel in. Dat was lastig.” Uiteindelijk besloot Cloudt de vele belangrijke keuzes die jongeren op hun achttiende moeten nemen te gebruiken als basis voor haar slogan. ,,Op die leeftijd leg je de basis voor je verdere leven. Je bepaalt welke studie je wilt gaan volgen, of je een wereldreis wilt maken, met welke mensen je omgaat en waar je gaat wonen. In dat rijtje moet orgaandonatie ook terechtkomen. Vandaar dat ik heb gekozen voor de slagzin: ’Mijn wil is wet, ik beslis’.”

AKELIG IDEE
Cloudt heeft genoten van alles dat met de campagne te maken heeft. ,,Het is een hele leuke ervaring geweest. Ik ben betrokken bij de gehele uitwerking van de campagne. Ik ben bij het maken van de radiocampagne geweest en ook bij de fotoshoot voor de posters en reclamefolders.” En nu maar afwachten of de door haar bedachte slogan mensen aanzet tot donorregistratie. ,,Na de campagne komt er een analyse. Dan wordt er ook geteld hoeveel meer mensen zich sindsdien hebben laten registreren. Ik ben daar uiteraard heel benieuwd naar.”

Het is Cloudt tijdens het ontwerpen van de nieuwe donorcampagne opgevallen dat jongeren nog steeds behoefte hebben aan meer informatie over donorregistratie. ,,Veel jongeren weten nog steeds niet wat het inhoudt, aan welke voorwaarden je moet voldoen om organen te kunnen doneren. Ze krijgen weliswaar veel informatie in lessen op school, maar dat blijkt toch onvoldoende. Ze vinden orgaandonatie tot op heden een akelig idee. Dat moet eruit.”

Dinsdag heeft de Tweede Kamer besloten af te zien van het voorstel om alle Nederlanders donor te laten zijn, tenzij mensen daar ernstige bezwaren tegen hebben. Cloudt vindt dat waardeloos: ,,Ik hou er een vervelend gevoel aan over. Er zouden zoveel zieke mensen baat bij hebben als dit voorstel wél aangenomen was.” Toch denkt ze niet dat deze Haagse beslissing gevolgen heeft voor haar donor-jongerencampagne. ,,Deze campagne is bedoeld voor mensen tot 18 jaar. Die volgen het nieuws meestal niet zo. Die zijn meer gefocust op campagnes zoals deze. Ik hoop dat deze campagne daarom aanslaat.”

PRIJSUITREIKING
Bert Elbertse van het NIGZ is speciaal naar Boxtel afgereisd om Cloudt haar prijs te overhandigen; een fraaie digitale filmcamera. In zijn toespraak spreekt hij van ’een uniek moment’: ,,Voorafgaande jaren verzonnen wij als organisatie zelf de campagne. Om de jongeren beter aan te spreken en ze zelf te laten nadenken over het onderwerp hebben we dit jaar besloten er een wedstrijd van te maken.” Hij is trots op het winnende ontwerp.

,,Dit stak met kop en schouders boven de rest uit.” Ook SintLucas mag blij zijn met het winnende ontwerp. Omdat Cloudt op deze school zit, en het ging om een landelijke scholenwedstrijd, ontvangt SintLucas een cheque van 2.500 euro. Met dat bedrag begint SintLucas een stimuleringsfonds om studenten, die in hun vakantie of direct na hun studie onderwijs willen geven in een ontwikkelingsland, te ondersteunen. Om meteen een goede aanzet te geven vult de school het fonds meteen aan tot een bedrag van 10.000 euro. Ben Coenen, teamcoördinator van het propedeusejaar, neemt de cheque namens alle 18-jarigen van SintLucas in ontvangst.

Dan is het grote moment aangebroken. Elbertse en Cloudt onthullen gezamenlijk de nieuwe campagneposter, die vanaf maandag op alle scholen in Nederland te zien is. Elbertse: ,,Ik heb er alle vertrouwen in dat dit een succesvolle campagne gaat worden.”

© 2005 - Brabants Centrum

OP DE FOTO: Ben Coenen, teamcoördinator van het propedeusejaar, showt samen met een aantal leerlingen de cheque die SintLucas heeft gekregen dankzij de winnende slogan van Noor Cloudt.




10 maart 2005

Print deze pagina

Terug