TEAM TOON VAN GENUGTEN NEEMT DEEL MET TWEE TRUCKS

Liempdenaar kijkt uit naar start
Parijs-Dakar

Liempdenaar Toon van Genugten (51) is helemaal klaar voor zijn tweede deelname aan de roemruchte rally Parijs-Dakar. Was hij vorig jaar met zijn eigen rallyploeg als 'copiloot' actief in de truck die bestuurd werd door rallycoureur Hans Stacey, nu kruipt de eigenaar van het bedrijf Tridec in Son zelf achter het stuur.

Sinds september wordt in de garage achter de woning van Van Genugten in Liempde hard gewerkt om twee wedstrijdtrucks in gereedheid te brengen. Van Genugten rijdt in de ene truck, terwijl Stacey achter het stuur van de tweede vrachtwagen plaatsneemt. ,,Het is een ontzettend zware rally, maar ik zie er niet tegenop. Integendeel, voor mij is Parijs-Dakar een uitdaging", aldus Van Genugten.

Van Genugten is niet alleen actief als chauffeur tijdens de zwaarste rally ter wereld. Hij heeft ook de technische leiding over het team, dat aan Parijs-Dakar gaat deelnemen met twee MAN racetrucks. Hoofdsponsor is Exact Software terwijl ook het bedrijf Tridec van de Liempdenaar het rallyteam financieel ondersteunt. De twee MAN racetrucks zijn inmiddels klaar voor het grote avontuur.

,,Naarmate de rally dichterbij komt, kun je steeds meer zaken afsluiten, want er moeten veel dingen geregeld worden. We hebben de beschikking over twee volledig nieuwe vrachtwagens, die technisch perfect in elkaar zitten. Ik kijk uit naar de start op 1 januari in Barcelona, waar eerst een proloog wordt gereden. Daarna zetten we koers naar Granada, waarna we met de boot naar Marokko gaan en de rally vanuit Tanger wordt voortgezet in de woestijn”, zegt Van Genugten.

,,Vorig jaar was ons grote doel om de eindstreep in de Senegalese hoofdstad Dakar te halen en werden we uiteindelijk negende in het eindklassement. Niet slecht als je bedenkt, dat er zeventig ploegen met een vrachtwagen deelnamen aan de rally naast motoren en jeeps. Ook dit jaar is het doel om de finish te halen. Als dat lukt, ben ik al dik tevreden, want het is een enorm zware rally, waarin de deelnemers flink moeten afzien. Het is een survival, een overlevingstocht waarin de mannen van de jongens gescheiden worden", aldus Van Genugten.

,,Het is belangrijk dat je samen een goed team vormt, maar nog belangrijker is dat je over veel doorzettingsvermogen beschikt. Ik heb veel vertrouwen in ons team, het zijn allemaal mannen die door willen gaan, ook als het tegen zit. Mochten we een hoge klassering behalen is dat mooi meegenomen, maar het belangrijkste blijft om tot het einde mee te doen. Misschien dat ik over een paar jaar echt voor het klassement ga rijden, maar eerst moeten we nog wat meer ervaring opdoen.”

GROOT AVONTUUR
De woestijnrally is een groot avontuur voor Van Genugten. Met plezier kijkt hij terug op de editie van vorig jaar, waarin hij zijn vuurdoop beleefde in Parijs-Dakar, waar de hele internationale top vertegenwoordigd is. Van Genugten nam vaker deel aan vrachtwagenrally’s. Bij diverse wereldkampioenschappen en andere internationale toernooien was de Liempdenaar van de partij. Zijn eerste deelname aan de zwaarste rally ter wereld smaakt naar meer.

,,Het werken aan de trucks en het deelnemen aan de rally is een hobby van mij. Elk vrij uurtje heb ik besteed aan het opbouwen van de wagens, wat ik overigens niet alleen doe. Ik totaal hebben we de twee wedstrijdtrucks met een team van vijftien mensen opgebouwd. Zowel Hans Stacey als ik kunnen tijdens de rally terugvallen op de steun van een navigator en een monteur. Ik ga op pad met monteur Edwin van Dooren en beroepsnavigator Hans van de Goor. Daarnaast hebben we de beschikking over een service-auto die van bivak naar bivak rijdt en die ook bemand wordt door drie man. De zes overige mensen van het team, die betrokken waren bij de voorbereidingen, blijven in Nederland.”

Als alles goed gaat, blijft het team van Van Genugten tot 17 januari in de race. Volgens de Liempdenaar kan hij best een paar weken gemist worden bij Tridec, een bedrijf met 125 personeelsleden dat gespecialiseerd is in stuursystemen en asophangingen voor trucks en trailers. ,, Over mijn bedrijf hoef ik me geen zorgen te maken, dat draait ook door zonder mij. Ik richt al mijn aandacht op de rally, maar de kerstdagen breng ik nog door in Liempde. Een paar dagen later vertrekken we naar Barcelona en dan gaat het avontuur eindelijk weer beginnen. Ik heb er lang naar uitgekeken. Hoewel de Dakarrally zeker geen plezierrit is, heb ik er veel zin in, want het blijft een enorme uitdaging om te proberen de rally uit te rijden.”




16 december 2004

Print deze pagina

Terug