NIEUW ONDERKOMEN VOOR BUURTINFORMATIECENTRUM

Leefbaarheid in Selissenwal vergroten

© Brabants Centrum

OP DE FOTO: Tijdens het ochtendspreekuur in het Buurt Informatie Centrum praat wijkbeheerder Frans de Voigt (rechts) met bezoeker Henk van Pinxten van koopjeshal D’n Euro. Wijkbeheerder Nanko Zomers bladert door de informatieve folders die het BIC verstrekt.

Sinds 1 november is het Buurt Informatie Centrum (BIC) in de wijk Selissenwal gehuisvest op de begane grond van wooncomplex Cello aan de Baandervrouwenlaan 1a. Voorheen was het BIC gevestigd aan de Baanderherenweg. Het oude pand valt binnen de huidige sloopplannen en daarom heeft Woonstichting Sint-Joseph een nieuw onderkomen gezocht. Met de verhuizing is niets binnen het takenpakket van het BIC veranderd.

,,Ik ben in dienst om de leefbaarheid binnen het woongebied te verhogen”, licht wijkbeheerder Frans de Voigt zijn werkzaamheden toe. De Voigt is in dienst van Woonstichting Sint-Joseph en heeft zijn handen vol als wijkbeheerder. Iedere dag houdt hij spreekuur in het BIC. Sinds kort is ook Nanko Zomers als wijkbeheerder aan Sint-Joseph verbonden. Nadat hij een half jaar stage naar tevredenheid wist af te ronden, bood Sint-Joseph hem in november een fulltime baan als wijkbeheerder aan. ,,Ja, we waren enthousiast over hem”, stelt Joop van de Kerkhof, manager woondiensten bij Sint-Joseph.

De woonstichting wil graag laagdrempelig zijn en daarom kunnen mensen uit de wijk in het pand aan de Baandervrouwenlaan met hun vragen of klachten terecht en hoeven zij niet naar het kantoor van Sint-Joseph aan de Baroniestraat. Behalve in de wijk Selissenwal is ook een BIC gevestigd bij Hoogheem, voor bewoners uit de wijk Boxtel-Oost. Mensen uit het centrum kunnen met hun vragen bij het kantoor aan de Baroniestraat terecht.

De voornaamste taken van een wijkbeheerder zijn het verstrekken van informatie en het adviseren van wijkbewoners om voor hen de afstand tot het kantoor van Sint-Joseph te verkleinen. ,,Variërend van ’mijn voordeur piept’ tot ’ik wil een verbouwing uitvoeren waar moet ik daar voor zijn?’”, schets De Voigt de afwisselende vragen die hij en zijn collega Zomers voorgeschoteld krijgen. Samen werken de wijkbeheerders aan de leefbaarheid binnen het woongebied. Een drukke baan, zo blijkt omdat de mobiele telefoon van De Voigt om de haverklap rinkelt.

De vragen die de wijkbeheerders voorgeschoteld krijgen, zijn ontelbaar. En volgens De Voigt ook niet onder één noemer te brengen. Dat is volgens hem onder andere afhankelijk van het jaargetijde. ,,In de zomer staan de ramen open en krijg je vragen over geluidsoverlast. Nu wordt het kouder en zijn er de vocht- en tochtproblemen”, zegt De Voigt. Het BIC biedt vaak uitkomst voor zeer uiteenlopende vragen. De wijkbeheerders doen hun best om direct antwoord te geven en in gevallen waarbij dat niet lukt, verwijzen zij de mensen door.

,,Ik draai al een tijdje mee en ik denk dat ongeveer negentig procent van de vragen hier direct doorverbonden ofwel afgehandeld kan worden. Of de mensen direct antwoord krijgen, ligt aan de aard van de vraag”, aldus De Voigt. Volgens manager woondiensten Van de Kerkhof loopt De Voigt ook tegen klachten aan die bijvoorbeeld de gemeente Boxtel aangaan. ,,Frans kan dat heel makkelijk doorkoppelen naar de gemeente.”

Naar eigen zeggen voeren de wijkbeheerders de taken met veel plezier uit, ook omdat mensen vaak dankbaar voor hun inzet zijn. ,,Het is heel leuk om te doen”, stelt De Voigt. Dankzij de vele jaren dat hij voor Sint-Joseph werkt, is hij geen onbekende meer voor de wijkbewoners. ,,Frans werkt er al negen jaar en is een heel bekend gezicht geworden”, licht Van de Kerkhof toe. Volgens hem spreken met name de senioren uit de wijk De Voigt snel aan. ,,Hij loopt door de wijk en dat is lekker laagdrempelig.” Maar ook zijn compagnon Zomers, die onlangs is aangesteld als wijkbeheerder, is voor iedereen herkenbaar. De twee zijn namelijk gekleed in een trui en jack met daarop het logo van de woonstichting.

UITVALSBASIS
Niet alleen de woonstichting vindt onderdak in het Buurt Informatie Centrum. Ook voor andere partijen vormt het BIC een uitvalsbasis. Platform Selissen houdt elke vrijdagmiddag van 13.00 tot 15.00 uur spreekuur. Elke dinsdag is een opbouwwerker namens DELTA Stichting Welzijn Boxtel van 10.00 tot 16.00 uur aanwezig.

Het PPPP-project geeft elke donderdag van 09.30 tot 11.00 uur advies over werk, inkomen en scholing. Op woensdag kan men een afspraak maken met de wijkambtenaar tussen 13.00 tot 15.00 uur. De Katholieke Bond van Ouderen houdt eens per maand op dinsdagmiddag spreekuur. Namens Sint-Joseph houdt de wijkbeheerder iedere werkdag van 08.00 tot 8.30 uur en dinsdag en donderdag van 12.30 tot 13.30 uur spreekuur in het BIC.

© Brabants Centrum

OP DE FOTO: Sinds 1 november is het Buurt Informatie Centrum (BIC) in de wijk Selissenwal gehuisvest op de begane grond van wooncomplex Cello aan de Baandervrouwenlaan 1a.




18 november 2004

Print deze pagina

Terug