BREDE SCHOOL WILGENBROEK OFFICEEL GEOPEND

Gezellige chaos op eerste schooldag

© Brabants Centrum

OP DE FOTO: De eerste schooldag na de zomervakantie was vooral voor de jonge kinderen weer even wennen. Nog even een dikke pakkerd van papa voordat het kringgesprek begint...

Een beetje chaos was het wel maandagochtend. Maar dat was te verwachten. Niet alleen omdat het de eerste schooldag was; vooral omdat peuters, kleuters en leerlingen van de basisschool naar een nieuw schoolgebouw moesten. Ouders brachten hun kroost weg en hadden moeite met het vinden van de goede ingang. Gelukkig stond het personeel van alle instellingen die samenwerken in brede school De Wilgenbroek op strategische punten opgesteld om iedereen de weg te wijzen.

De taxichauffeurs die leerlingen van De Maremak (speciaal basisonderwijs) afleveren manoeuvreren met hun busjes tussen de talrijke fietsers. Op de Hobbendonkseweg parkeren ouders van De Spelelier hun auto om de kinderen af te leveren. Van achter het hek roept een van de juffen: ,,Voortaan kunt u het parkeerterrein oprijden, meneer. Dat scheelt een eind omlopen." De vader die zijn dochtertje wegbrengt voor de eerste schooldag zie je verbaasd turen. ,,Oh daar, de poort door. Prima!"

DOOLHOF
Met zeven verschillende instellingen die er onderdak vinden, heeft brede school De Wilgenbroek evenzoveel ingangen. De peuterspeelzaal, de twee basisscholen, de kinderopvang, de buitenschoolse opvang, de volwasseneneducatie en de speel-o-theek. Elke gebruiker heeft ook zijn eigen, met hekwerken afgebakende stukje van het omringende schoolterrein. Het lijkt op het eerste gezicht een doolhof en dat is het op de eerste dag van het nieuwe schooljaar voor de meesten ook. Gelukkig is het fraai zomerweer en helpen de leerkrachten en overige personeelsleden bij het vinden van het juiste lokaal.

De verschillende leslokalen zijn de week voorafgaand al door de meesters en juffen gezellig aangekleed. Nieuw meubilair heeft er samen met schoolborden en andere onderwijsbenodigdheden een plekje gekregen. ,,We hebben geprobeerd het klaslokaal al een gezellige uitstraling te geven", vertelt Ria Bergman als haar leerlingen van groep 3 en 4 een plekje hebben gevonden voor het kringgesprek. Die van groep drie zijn nieuw, die van groep vier had ze vorig jaar ook al in de klas. De nieuwe school is hét onderwerp van gesprek, maar natuurlijk willen alle kinderen ook vertellen wat ze in de zomervakantie hebben beleefd.

Nadat juf Ria heeft afgeturfd of alle leerlingen ook daadwerkelijk zijn komen opdagen – en dat blijkt het geval – vertelt ze over de toestand waarin ze een week eerder het leslokaal aantrof samen met juf Ghislaine met wie ze samen komend jaar lesgeeft aan groep 3/4. ,,Het was nog echt een rommeltje. Alles stond nog vol met verhuisdozen. We hebben hard gewerkt om er een gezellig klaslokaal van te maken. Is dat gelukt?"

De kinderen reageren enthousiast, maar toch wil Tim vooral laten weten dat hij op vakantie in Frankrijk een geblokte ringslang in het wild heeft gezien. ,,Nou, als ik dat zou meemaken, zou ik hard gaan gillen en wegrennen. Heb jij dat ook gedaan?", vraagt de juf. Stoer zegt Tim dat hij wel meer dan een slang heeft gezien. ,,Nou ja, een beetje eng was het wel", geeft hij toch toe. Zijn klasgenootje Quinten laat weten dat hij in Spanje een tamme slang om zijn nek heeft gehad. De juf gruwt.

Als Arno nog heeft verteld dat hij in Londen in het grootste reuzenrad ter wereld heeft gezeten en Thom verhaalt over zijn bezoekje met opa en oma aan de dierentuin in Emmen, kijkt juf Ria plots verschrikt op de klok. ,,Oei, het is al negen uur. Kom, we gaan naar buiten. De wethouder komt op bezoek om de school officieel te openen." Hand in hand lopen de leerlingen de gang op. Ook uit de andere klassen stromen kinderen naar de hoofdingang.

© Brabants Centrum

OP DE FOTO: De pop Stippeltje, de klassevriend van groep 3/4 van De Spelelier, is door een van de moeders helemaal in het nieuw gestoken.

VLAG EN LIED
Het duurt eventjes voordat directeur Maria van Ewijk van 'De Spelelier' alle kinderen bij de hoofdingang stil heeft gekregen. ,,De geluidsinstallatie werkt nog niet dus is het van belang dat jullie allemaal goed luisteren wat er gezegd wordt", zegt Van Ewijk voordat ze wethouder Anton van Aert aan het woord laat. Die is verrast. ,,Wat knap dat jullie op de eerste schooldag al zo stil kunnen zijn. Zeker omdat het vandaag een bijzondere dag is. Jullie hebben veel bij te praten, maar bovendien is hier veel te zien."

In het kort schetst Van Aert de totstandkoming van de brede school in Boxtel-Oost. Ook vertelt hij dat het niet helemaal gelukt is om helemaal op tijd klaar te zijn met de verbouwing. ,,Nog drie dagen zien jullie hier bouwvakkers rondlopen die zonneschermen ophangen en wat kleine klusjes moeten afronden. Goed opletten dus." In de herfstvakantie wordt het schoolterrein buiten helemaal opgeruimd.

Nadat hij het lint heeft doorgeknipt, worden alle groepen leerlingen in één lange sliert door het schoolgebouw geleid om vervolgens op het schoolplein aan de achterkant uit te komen. Terwijl de kinderen daar het schoollied aanheffen, klimt de wethouder op de ladder en plaatst de schoolvlag tegen de gevel. Daarna gaan de leerlingen terug naar hun klas. Ook die van juf Ria.

Als het kringgesprek wordt vervolgd zegt Lizzy: ,,Het is een veel groter en mooier gebouw dan waar we eerst zaten. Ik vind het ook wel een beetje spannend hier." Het meisje had vorig jaar les in het gebouw van de voormalige Oosterpoort aan de Populierenlaan. Tess vindt het vooral leuk dat er nu een bovenverdieping is waar de bovenbouw les krijgt, terwijl Daphne vooral onder de indruk van de felle kleuren in het gebouw. Janne geeft toe dat ze deze ochtend best wat kriebels in de buik had voordat ze naar school ging. ,,Ik was een beetje bang; op deze school ben ik nooit eerder geweest." Haar juf kent dat gevoel. ,,Bij mij kriebelde het vorige week ook, toen ik voor het eerst hier binnenkwam.

HANDDOEKROL
Diverse kinderen geven aan dat ze 's nachts enkele keren wakker zijn geworden en dat ze vooral ook vroeg naast hun bed stonden. Het is duidelijk dat de verhuizing naar een nieuwe school stevig indruk heeft gemaakt op de leerlingen. Als een van de kinderen vraagt of hij mag gaan plassen, legt de juf uit dat de wc's wat verder weg zijn dan in het vorige gebouw. Gezamenlijk gaan de kinderen een kijkje nemen en leren ze hoe ze op een bordje in de klas kunnen aangeven dat ze even naar het toilet zijn.

In de toiletruimte komt een mankementje aan het licht. Juf Ria reageert vol onbegrip. Het handdoekrol hangt zo hoog, dat geen van de kinderen erbij kan. ,,Wie hangt nu zoiets op? Zo'n monteur moet toch ook zien dat dit kinderwc's zijn", zegt ze tegen directeur Van Ewijk. ,,Maak maar een lijstje met zaken die veranderd moeten worden. Er zal nog wel meer volgen", grinnikt de schoolleider van De Spelelier.

Dat was al gebleken. Want ook het kopieerapparaat bleek nog niet te werken en bovendien was het koffiezetapparaat in de docentenkamer defect. Het zijn vooral kleine mankementjes die de eerste dagen nog verholpen moeten worden.

Terug in de klas wacht de leerlingen een verrassing. Inmiddels is ook juf Ghislaine gearriveerd. En niet met lege handen. Alle kinderen krijgen een roomsoesje met poedersuiker. Dat is smullen! Nee, het nieuwe schooljaar kan niet meer kapot.

© Brabants Centrum

OP DE FOTO: Wethouder Anton van Aert knipt het lint door. De leerlingen van De Spelelier nemen officieel hun nieuwe onderkomen in brede school De Wilgenbroek in gebruik.




9 september 2004

Print deze pagina

Terug