LIEMPDSE KROMPLOEGERS SPELEN IN NANÇOIS-SUR-ORNAIN

Over een witte maagd in het zwart

© Brabants Centrum

OP DE FOTO: Maire Gérard Matthieu merkt op dat de Liempdse schilder en tekenaar Jan Verhoeven een vergissing heeft begaan. Notre Dame de Châtillon (links op de ingelijste afbeelding) is niet wit maar zwart...

Het was de bedoeling dat hofkapel De Kromploegers het Noord-Franse dorpje Nançois-sur-Ornain zaterdag 8 mei musicerend binnen zou trekken. Dat zijn de muzikanten immers zo gewend, maar hevige regenval belette dat. Dus werd er een ontvangst geregeld in de 'salle des fêtes'. De hofkapel was op verzoek terug in de Meusestreek om het honderdjarig feest van de Notre Dame de Châtillon op te luisteren.

Om het inmiddels dertigjarig muzikale contact tussen beide dorpen extra cachet te geven, had Jan Verhoeven een schilderij gemaakt waarop zowel het heuvelachtige Franse Nançois als het vlakke Liempdse Dommeldal waren afgebeeld.

MAAGD MARIA
Naar voorbeeld van een eerder meegebrachte afbeelding had Verhoeven ook het Mariabeeld op een sokkel nagetekend. Daar draaide het tenslotte het hele weekend om. Het dorp herdacht feestelijk dat het beeld honderd jaar geleden op een nabijgelegen heuvel werd geplaatst. Dat het beeld in de loop van de jaren de smetteloze witte kleur heeft in moeten wisselen voor een zwarte 'jas', kon de kunstenaar niet weten...

Aan het eeuwfeest waren maanden van voorbereiding voorafgegaan. Al in december was de uitnodiging voor de hofkapel in Liempde aangekomen. En nu stonden ze daar inmiddels voor de zesde keer in de feestzaal temidden van hun Franse vrienden. 's Avonds zorgde de muziek van De Kromploegers voor een feestelijke avond, waar de dorpsbewoners maar moeilijk genoeg van konden krijgen.

BERGOP
Zondagochtend was de Liempdse muziekkapel opnieuw present om een grote groep pelgrims muzikaal te vergezellen tijdens hun klim naar het beeld. Met hellingen van 15 tot 20 procent leidde dat tot flink gepuf.

Bij het heiligenbeeld werd een eucharistieviering gehouden waarin ook oud-Liempdenaar pater Arnoud Bressers mee voorging. Zo'n zevenhonderd personen woonden de plechtigheid bij. Na een lange toespraak door burgemeester Gérard Matthieu werd een plaquette onthuld die herinnert aan het eeuwfeest van de Vierge Noire (Zwarte Maagd). Eens is het beeld licht van kleur geweest, maar door weersinvloeden en ongetwijfeld achterstallig onderhoud is het steeds donkerder geworden

Enigszins ongeduldig geworden, was men inmiddels begonnen aan de erewijn. Onder het genot van een plastic bekertje Spaanse sangria en de klanken van een Griekse sirtaki door de Liempdenaren, werd het religieuze gedeelte afgesloten en zette iedereen de afdaling weer in. Die bleek nog zwaarder zijn dan de klim...

BLEUS ET ORANGES
's Middags speelde de hofkapel opnieuw in het dorp, waarna de leden van alle gastgezinnen, vrijwilligers en meegereisde Liempdenaren werden uitgenodigd voor een gezamenlijke maaltijd. Onder hen natuurlijk ook pater Bressers die ruim dertig jaar in Nançois pastoor is geweest. Zijn gezondheid speelde de oud-Liempdenaar echter parten en hij verliet voortijdig het feest. Voordat iedereen aan tafel plaatsnam, kregen de Hollandse gasten een souvenir: juist ja, een beeldje van La Vierge Noire, maar dan wél in een lichte kleur.

Terwijl er genoten werd van de voorgeschotelde gangen met bijbehorende witte en rode wijn, liep de avond over in een gezellige muzikale afsluiting van het eeuwfeest. In de gesprekken en afwisselende liederen ging het niet langer over een zwarte of witte maagd, maar eerder over de nationale kleuren. Vooruitlopend op het Europees kampioenschap voetbal moedigden les bleus et les oranges elkaar aan in het feestgedruis. En nu maar afwachten hoe het beide landen over een aantal weken in Portugal vergaat: wordt het de in blauwe of oranje shirts gehulde spelers zwart voor de ogen...

© Brabants Centrum

OP DE FOTO: Pater Arnoud Bresser, de voormalige pastoor van Nançois, zet zijn handtekening in het gastenboek.




13 mei 2004

Print deze pagina

Terug