STUDENTEN ZORGEN VOOR AANKLEDING 'SWIM CUP'

SintLucas doet aan klantenbinding in Tongelreep

Studenten van de Boxtelse vakinstelling SintLucas hebben indruk gemaakt bij de Dutch Open Swim Cup (gehouden van 25 tot en met 28 maart) in zwembad De Tongelreep in Eindhoven. Niet vanwege hun zwemprestaties, want wat dat betreft was Pieter van den Hoogenband een van de hoofdrolspelers, maar wel vanwege de communicatie-uitingen, waaronder het logo, banners (vlaggen), posters en het concept voor de inrichting en decoratie dat de studenten hadden ontwikkeld voor het evenement. Het winnende ontwerp werd vervaardigd door Robert Knight (19) en Ralf van de Kerkhof (21).

Medio december kregen acht teams van het projectbureau van SintLucas, SintLucas@work, elk bestaande uit twee vierdejaarsstudenten, een opdracht van de Stichting Topzwemmen Zuid-Nederland. De opdracht luidde: 'Ontwerp en realiseer de communicatie-uitingen voor de Dutch Open Swim Cup 2004 en ontwikkel een concept voor de inrichting en decoratie van de entreepartij annex promodorp, de VIP-ruimte en het wedstrijdbad'.

,,De stichting zocht bij monde van toernooidirecteur Martien Heijnen contact met ons met de vraag of SintLucas voor het zwemevenement in Eindhoven aan de slag wilde gaan", zegt Ad Verhappen, naast projectleider Hans Smit van SintLucas@work, mede-begeleider van het project en mentor van de klas C4I van de deelnemende vierdejaarsstudenten.

,,De acht groepjes van twee studenten zijn aan het ontwerpen geslagen, waarna hun resultaten in februari werden beoordeeld door een commissie bestaande uit onder meer een vertegenwoordiger van de gemeente Eindhoven, bestuursleden van de zwemstichting en sponsors van het evenement. Ze waren verbaasd over de hoge kwaliteit en de professionaliteit van alle gepresenteerde ontwerpen en hadden heel veel tijd nodig om uiteindelijk een winnaar aan te wijzen. Uiteindelijk hebben Ralf en Robert gewonnen, maar dat ging om details. De keuze werd puur op gevoel gemaakt door de commissieleden."

De vierdejaarsstudenten van SintLucas oriŽnteerden zich onder meer op het project door bezoeken aan zwembad De Tongelreep en het bedrijf van een conceptontwikkelaar in Veldhoven, die zijn kennis en decoratiematerialen ter beschikking stelde. In de klas zijn de projectgroepen aan de slag gegaan met het inhoud en vorm geven aan hun ideeŽn. Volgens Verhappen was de opdracht die de Stichting Topzwemmen Zuid-Nederland, waarvan Cees-Rein van den Hoogenband (vader van Pieter van den Hoogenband Ė red.) voorzitter is, verstrekt had 'vrij fors'.

,,De studenten moesten onder meer een logo vervaardigen, antwoordkaarten, uitnodigingen en affiches maken en de aankleding rondom het zwembad op zich nemen. Ook moesten ze een aantal aan elkaar geschakelde units om zien te toveren tot een sfeervol promodorp. De posters die ontworpen waren door Ralf en Robert dienden niet als promotiemateriaal, maar werden vorige week als een presentje voor de jeugd meegegeven. Pieter van den Hoogenband bleek niet te beroerd om zijn handtekening op de posters te zetten."

BLIJ VERRAST
Toen Ralf het nieuws vernam dat het ontwerp van hem en Robert uiteindelijk als beste was aangewezen, was hij blij verrast. ,,Dit hadden we echt niet verwacht en niet durven dromen. Het is fantastisch dat we ons werk echt hebben kunnen uitvoeren en dat het overal te zien was, zelfs bij de Studio Sport in de samenvatting. Nadat bekend was dat wij gewonnen hadden zijn we meteen aan de slag gegaan met de uitvoering, want we hadden eigenlijk elke week wel een deadline. We hebben heel hard aan het project gewerkt, zelfs in de vakantie zijn we doorgegaan. Het zwemtoernooi begon vorige week donderdag en vanaf maandag waren we in De Tongelreep aanwezig om alles op te bouwen. Daarbij werden we fantastisch geholpen door onze klasgenoten, die ons eigenlijk vanaf het moment dat wij tot winnaars werden uitgeroepen gesteund hebben op alle mogelijke manieren."

In het promodorp werden de kale units onder meer uitgerust met fraaie verlichting, een nieuwe vloer, extra wanden en presentatieobjecten in de vorm van een golf. Ralf: ,,De ramen werden weggewerkt en er was een bar met staantafels. Iedereen, waaronder de sponsors, die ook hun producten in het promodorp konden promoten, was heel enthousiast over de sfeer. Ook over de aankleding van het zwembad kregen we veel positieve reacties; vooral over de grote foto's die rondom het zwembad te zien waren en de achterwand van het zwembad, die we hadden weggewerkt met een heel groot doek, dat helemaal geprint was. Als je dat steeds op tv ziet, krijg je wel een kick."

Robert vult aan: ,,Ralf en ik hadden eigenlijk nog nooit samengewerkt, maar het klikte heel goed tussen ons. Je leert heel veel van zo'n project, mede omdat je met deadlines zit en voor een echte opdrachtgever werkt. Van die deadlines werd ik niet nerveus. Eigenlijk ging alles vrij soepel en hebben we weinig grote problemen gekend. We hebben zondag, na afloop van de zwemfinales, tijdens een buffet veel complimenten gekregen van heel veel mensen. Nee, ik heb geen negatieve reactie gehoord."

DESKUNDIGHEID
Als er een kink in de kabel dreigde te komen, konden de studenten altijd nog terugvallen op de deskundigheid en ervaring van hun leerkrachten, die hen wanneer dat nodig was ondersteunden. Verhappen: ,,Opdrachtgevers weten als ze bij ons aankloppen dat ze er iets meer energie in moeten steken dan wanneer ze een professioneel bureau inschakelen. In dat geval hoeven ze er verder niet naar om te kijken terwijl het bij SintLucas om studenten gaat die het vak nog moeten leren en voor wie dit soort projecten leermomenten zijn. Maar het bedrijfsleven is heel enthousiast over de samenwerking met SintLucas@work", zegt Verhappen.

,,Dit projectbureau vormt een belangrijke schakel tussen het bedrijfsleven en het onderwijsproces bij SintLucas. In de vorm van levensechte projecten maken de leerlingen kennis met de beroepspraktijk. Er is een omslag van aanbod naar vraaggericht onderwijs. Vroeger was er ook sprake van reŽle projecten, maar toen ging het om bedachte opdrachten, die waren wel reŽel, maar niet echt. Nu praat je over leermomenten in echte praktijksituaties."

GOEDE BEURT
De goede beurt die de studenten van SintLucas gemaakt hebben bij het grote zwemfestijn in Eindhoven zou volgens Verhappen positieve gevolgen kunnen hebben voor het aantal opdrachten dat het bedrijfsleven verstrekt aan het projectbureau van SintLucas. Bij het evenement was namelijk een groot aantal vertegenwoordigers van bedrijven aanwezig, die hebben kunnen vaststellen dat de studenten van de Boxtelse vakinstelling in staat zijn om een evenement als de Swim Cup op een professionele manier aan te kleden.

Verhappen: ,,Dit is natuurlijk niet alleen goed voor het imago van SintLucas, maar ook voor de studenten. Die kunnen alle ontwerpen in hun portfolio opnemen, samen met alle krantenartikelen die over de aankleding van het evenement zijn geschreven. Dat staat natuurlijk goed op hun cv."




1 april 2004

Print deze pagina

Terug