ACHT CARNAVALSCLUBS IN LEUTEXPRESS

Aan de boemel in de boemel...

OP DE FOTO: Op de neus van de dieselloc was door medewerkers van Orgachemia de naam van het bedrijf gespoten. Het chemisch goedje waarmee dat was gedaan, kon na afloop wel worden verwijderd, maar de sporen (en dus de naam) bleven zichtbaar, zodat de trein van een geheel nieuwe laklaag moest worden voorzien.

Met carnaval in aantocht en de jaargang 1966 in handen is de keuze van een onderwerp voor deze jubileumrubriek rondom het zestigjarig bestaan van Brabants Centrum niet moeilijk. Dat jaar reed immers de Leutexpress van Boxtel over het Duits Lijntje naar het Noord-Limburgse Gennep. Een ludieke treinrit met als doel het personenvervoer op de oude spoorbaan nieuw leven in te blazen.

Acht prinsenverenigingen van evenveel aan het enkelspoor gelegen dorpen reisden op carnavalszaterdag 19 februari vanaf de losplaats van het toenmalige Orgachemia (thans Akzo Nobel) aan Boseind naar Gennep. Prinsen, raden van elf, hofkapellen, dansmariekes werden vergezeld door de burgemeesters en wethouders van de betreffende dorpen en enkele hotemetoten van de NS.

Vanuit Gennep, Oeffelt, Haps, Mill, Uden, Veghel en Schijndel arriveerden de gezelschappen om halftien met bussen in Boxtel om vervolgens in de kantine van Orgachemia te worden verwelkomd door president Piet Hendriks van de Boxtelse Stichting Openbaar Carnaval.

Ook de Udense burgemeester Ger Schampers – initiatiefnemer van de kolderreis nam het woord en sprak de hoop uit dat spoedig een tweede personentrein de Leutexpress zou volgen. Het bleek ijdele hoop: het serieuze treinverkeer is tot op heden nooit op dit tracé hersteld, hoewel er nog steeds pogingen worden ondernomen (vorig jaar nog werden de mogelijkheden onderzocht om een zogenaamde lightrail te laten rijden). Wel reed de carnavalsboemel in 1972 nog een tweede (en laatste) keer tussen Boxtel en Gennep als een van de incidentele ritjes die sindsdien werd ondernomen.

De Boxtelse burgemeester Martien van Helvoort stak in 1966 het spiegelei op als vertreksignaal voor de groene dieseltrein, die eigenlijk omgedoopt was tot Oranjeboom-Express. Door tussenkomst van de Boxtelse horecaleverancier en carnavalspromotor Jan van Berkel gold deze brouwerij als een van de belangrijkste sponsors. ,,De trein was volgestouwd met kratten bier en broodjes", weet Jan van Horen. Als lid van de raad van elf van prins Wammes d'n Urste '(wijlen Jan Daudey) kan hij zich de treinreis nog levendig voor de geest halen.

In zijn actieve carnavalscarrière (onder meer als prins Randéro en president van de SOC) legde Van Horen tal van plakboeken aan. Niet alleen bewaart hij daarin de krantenknipsels die destijds in de lokale en regionale pers verschenen; ook het treinkaartje dat de NS speciaal voor deze dag uitgaf, komt eruit te voorschijn.

,,Het is geknipt door Jan Kelders", wijst Van Horen op de twee gaatjes in het kartonnen vervoersbewijs. De Boxtelse NS-employee Kelders reisde in de trein mee om de spoorwegovergangen handmatig te sluiten. ,,Dat duurde natuurlijk nogal eventjes. Elke hofkapel ging dan ook even de trein uit om bij de overweg muziek te maken terwijl de trein passeerde. De muzikanten stapten weer in de trein nadat Jan de spoorbomen had heropend."

Naast Kelders werd de dieselloc bemand door twee machinisten van de Nederlandse Spoorwegen. ,,Het waren mannen uit Utrecht: die wisten niet wat ze overkwam. Door alle prinsen werden ze onderscheiden. Nadat we terug in Boxtel waren, hebben we die twee meegenomen naar hotel Bekkers, het toenmalige hofpaleis aan het Stationsplein. Sjonge, wat zijn die jongens daar dronken geworden. We hebben ze 's avonds in een van de hotelkamers naar bed gebracht", weet Van Horen.

VERTRAGING
De treinreis verliep niet geheel zonder problemen. In Mariaheide was een barricade opgeworpen in de vorm van een houten stellage die was bekleed met zilverpapier. De inwoners van het Veghelse kerkdorp waren verbolgen over het feit dat ze niet waren uitgenodigd voor de treinreis en eisten tol. ,,We hebben ze elf kratten bier overhandigd, die op de terugreis keurig leeg langs de lijn stonden opgestapeld", grinnikt Van Horen.

Met alle oponthoud van dien rolde de 192 zitplaatsen tellende en met ruim driehonderd reizigers volgepropte trein ruim na het geplande tijdstip van 12.36 uur het niet meer in gebruik zijnde station van Gennep binnen. Tussen de menigte was ook een Boxtelse delegatie onder aanvoering van de toenmalige carnavalsclub De Vlerken present.

In het Noord-Limburgse stadje wachtte de feestvierders een warme onthaal door carnavalsstichting De Bombakkes, dat echter flink ingekort moest worden. Kort na tweeën vertrok de Leutexpress in omgekeerde richting om onderweg de Leemkneiers (Oeffelt), de Zelfkanters (Haps), de Wielwaaiers (Mill), de Knoerissen (Uden), de Blèrkoppen (Veghel) en de Hopplukkers (Schijndel) af te zetten.

Terug in Boxtel wachtte de Waggelaars een groots onthaal. Prins Wammes en zijn gevolg werden bij het station opgewacht door een grote schare Eendengats voetvolk, die zijne doorluchtige hoogheid in een cabriolet naar de Markt vergezelde. Daar werden de sleutels van Eendengat uitgereikt door burgemeester Van Helvoort.

Wat er verder gebeurde in 1966:

  • Op 12 februari ging bij café 't Schipke aan de Bosscheweg (thans waterschapshuis) een zandzuiger te water in de Dommel. Stroomafwaarts bij de Schoonberg werden duizenden kuubs zand gedolven voor de omleiding van de rijksweg 64, de latere A2.

  • Waar het Smalwater in de Dommel stroomt werd in maart het beeld De Twee Geliefden geplaatst als symbool van een goede verstandhouding tussen de verschillende bevolkingsgroepen.

  • Nadat in maart het startschot was gegeven voor de bouw van een nieuw politiebureau aan de Markt, werd drie maanden later bejaardenhuis Emmaus feestelijk geopend. In augustus verkaste LTS Pius X naar een nieuw onderkomen aan de Baanderherenweg.

  • Het kerkdorp Lennisheuvel werd nog net voordat de winter inviel aangesloten op het aardgasnet. Op Heult nam Waterschap De Dommel de zuiveringsinstallatie in gebruik. De eerste fase van het uitbreidingsplan Oost werd bouwrijp gemaakt.

  • Op het moment dat in Esch de drie kastanjebomen in bloei kwamen te staan, werd de bierpomp in gebruikgenomen. Aannemer Jan van Liempt legde eind mei de laatste hand aan de op initiatief van burgemeester Piet Smits gemetselde pomp in het hartje van het dorp.




12 februari 2004

Print deze pagina

Terug