BOUWPLAN VOOR STARTERS KRIJGT VEEL KRITIEK

’Provincie zou Smaldersestraat nu beletten’

OP DE FOTO: Wethouder Cees van Hal geeft op 15 mei 2000 het startsein voor de bouw van de eerste woningen in het plan Smaldersestraat te Liempde. (Archieffoto Brabants Centrum).

,,Eindelijk wordt er weer eens gebouwd in Liempde.” Veel inwoners van Liempde waren medio 2000 blij dat na ruim vijf jaar onderhandelen en procederen het startsein gegeven kon worden voor de bouw van een kleine vijftig woningen. Er was ook veel kritiek omdat de meeste huizen in het plan Smaldersestraat veel te duur waren voor starters. ,,We hebben veel geleerd van de Smaldersestraat.”

Met een koopsom van 440.000 tot 525.000 gulden (in euro’s 200.000 tot bijna 240.000 euro) bleken de huizen die de gemeente Boxtel bouwde met de Bestse projectontwikkelaar Berlaere eigenlijk te duur voor de doelgroep waarvoor de woningen bedoeld waren. Veel starters schreven zich niet als kandidaat in voor een woning aan de Smaldersestraat omdat ze de koopsom niet op konden brengen.

Uiteindelijk werden alle woningen vlot verkocht, zeker nadat de eerste fase gerealiseerd was en inwoners zagen wat voor woningen Berlaere realiseerde. ,,Achteraf denk ik dat de prijzen gelet op de grootte van de woningen en de kwaliteit helemaal niet te hoog waren", zegt oud-wethouder Cees van Hal, die jarenlang betrokken was bij het project. Desalniettemin keken veel starters de kat uit de boom.

,,Nu pakken we zaken anders aan”, zegt wethouder Ger van den Oetelaar. ,,Nu is ons uitgangspunt bij het toekomstige bouwplan Heideweg in Liempde dat starterswoningen niet duurder mogen zijn dan 175.000 euro. Dat streven we ook na in de eerstvolgende fase van het plan In Goede Aarde. We hebben wat dat betreft veel geleerd van de Smaldersestraat. Maar bedenk dat de tijden anders waren. Huizen bouwen was booming business, de rente was superlaag en de bomen reikten tot in de hemel.”

MOEIZAAM

Het plan Smaldersestraat kwam moeizaam tot stand. Al in 1995 ontwikkelde de toenmalige gemeente Liempde een bouwplan voor het gebied waar in de ogen van het gemeentebestuur in een tijdsbestek van dertig jaar maximaal 275 woningen gebouwd zouden kunnen worden. Drie jaar later bleek dat het - gefaseerd - bouwen van maximaal 50 huizen het maximaal haalbare was. Een plan om ook aan de Roderweg 300 woningen te bouwen werd na provinciale weerstand in de koelkast gezet.

De rol van de provincie was cruciaal in de planvorming. Wethouder Van Hal onderstreepte meermaals dat de trage voortgang van de plannen te wijten was aan de provincie. Hij hield de morrende politiek zelfs voor dat het niet veel gescheeld heeft of de provincie had een dikke streep door het plan Smaldersestraat getrokken. ,,We hebben het plan voor de poorten van de hel weggesleept”, zei burgemeester Jan van Homelen in 1998.

OP DE FOTO: Beeld van enkele woningen aan de Smaldersestraat in Liempde in 2004.

Van Hal kan zich die uitspraak nog goed voor de geest halen. ,,De provincie had grote moeite met de manier waarop we het plan hadden uitgewerkt en wilde het plan nog verder uitkleden. Dat was niet aanvaardbaar omdat er dan een dermate klein project ontstaat dat het niet rendabel is om infrastructuur en riolering aan te leggen", aldus de oud-wethouder. ,,Gelukkig kregen we uiteindelijk het groene licht om twee hectaren in te richten voor vijftig huizen."

Wethouder Van den Oetelaar zegt nu dat de provincie vandaag de dag ’waarschijnlijk’ niet meer akkoord zou gaan met een dergelijk bouwplan aan de rand van een dorp. ,,Toen al was de Smaldersestraat een gevoelige locatie en ik denk dat er nu misschien niet meer gebouwd zou mogen worden.” Oud-wethouder Van Hal wil zover niet gaan, mede omdat de provincie kleine kernen meer ruimte wil bieden om te bouwen voor eigen inwoners. ,,Wel staat vast dat de bolle akkers nabij de Smaldersestraat nooit bebouwd zullen worden."

STARTERS?
Niet alleen de locatie was gevoelig. De eigendomssituatie van het terrein aan de rand van Liempde was complex omdat de gemeente Boxtel slechts 50 procent van de grond in handen had; de rest was opgekocht door projectontwikkelaar Berlaere. En daarmee moest stevig onderhandeld worden om tot een compromis te komen dat niet alleen beide partijen tevreden stemde maar ook aan de vraag naar woningen in Liempde moest beantwoorden.

In die opzet slaagde de gemeente, zo meent Van den Oetelaar. Wel erkent hij dat de prijzen van de woningen hoog waren. Ook zou het systeem van woningtoewijzing niet helemaal waterdicht zijn geweest omdat niet alle kopers starters zouden zijn. ,,Formeel waren het allemaal starters, maar bij sommige gevallen kon je vraagtekens zetten omdat ze al in een huis woonden. Dat stond echter niet op hun naam.” Oud-wethouder Van Hal herkent die verhalen. ,,We wisten dat die verhalen de ronde deden, maar formeel was sprake van starters. Bovendien is het lastig om bij iedereen in de keuken te kijken."

De ontwikkeling van het plan Heideweg zal Boxtel minder hoofdbrekens kosten, zo verwacht wethouder Van den Oetelaar. ,,Het grote voordeel is dat de gemeente voor 100 procent grondeigenaar is en veel meer goedkope woningen kan realiseren dan aan de Smaldersestraat. We streven heus naar een groot aandeel voor woningen die vallen binnen het goedkope segment."

Oud-wethouder Van Hal is blij dat ook het plan Heideweg op de rails staat. ,,Toen Boxtel en Liempde werden samengevoegd lagen er in Liempde helemaal geen plannen om huizen te bouwen voor Liempdenaren. Het is misschien vervelend om te zeggen, maar dat hele traject hebben we na 1996 opnieuw moeten opstarten."

Wat er verder gebeurde in 2000:

  • Esch wordt opgeschrikt door een groot aantal aanvragen voor de bouw van grote tuinbouwbedrijven met kassencomplexen in het buitengebied. Aanvrager Vugts uit Haaren profiteert van een hiaat in het bestemmingsplan.

  • Boxtel krijgt voor het eerst in de geschiedenis een vrouwelijke prins carnaval. In november kiest Eendengat met Constance Schellekens (prins Stanzi) voor emancipatie in het vaak door mannen gedomineerde carnavalswereldje.

  • Landgoed Velder maakt een visie om te kunnen overleven. Meerdaagse evenementen, zoals het Flevo Festival, zijn welkom, maar de familie Van Boeckel houdt de poort dicht voor de Rolling Stones en Tina Turner.

  • Boxtel opent in oktober een nieuw station. Dat gebeurt onder meer met het spoorspektakel, compleet met nostalgische treinritten over het Duits Lijntje. Dit spoorlijntje is sinds januari 2000 weer in beeld voor personenvervoer.

  • Olympiade! De Boxtelse hockeyers Jeroen Delmée, Sander van der Weide en Piet-Hein Geeris pakken goud in Sydney. Miranka Schellekens uit Liempde pakte met haar ruiterteam voor gehandicapten medailles op de Paralympics.




5 februari 2004

Print deze pagina

Terug