Zakelijke mededeling: Gratis tips voor ondernemers met webshops
AlgemeenOnline adverteren, oftewel Google Adwords, kan leiden tot meer potentiële klanten voor uw online product of dienst. Dit levert vervolgens meer omzet op, is wat u voorgespiegeld wordt.
Maar! Hoe is uw kennis van Google Adwords? Hoe werkt Google Adwords? Heeft u reeds kennis van het systeem en beschikt u over een strategie voordat u geld gaat uitgeven? Onthoud dat u concurreert met zeer ervaren professionals en bureaus. Zonder een goede planning zult u al snel duizenden euro’s verbranden zonder enig resultaat te zien.
Om Google Adwords te laten werken, is het essentieel dat u rekening houdt met de hele advertentietrechter en waar u zich bevindt tijdens het adverteren voor uw product.
Bekendheid organiseren
Bovenaan de trechter van succes staat het organiseren van bekendheid van uw merk (denk aan Heineken, Gucci, BMW etc.) Creëer vertrouwen en bouw bewustzijn op en laat zien dat u bestaat. Deze reclame dient gericht te zijn op mensen die vallen in de categorieën die relevant zijn voor uw bedrijf, product of dienst. Het belangrijkste doel op dit niveau is om de bekendheid van uw merk te vergroten door middel van terugkerende berichten en zichtbaarheid. Een Adwords bureau is hier specialist in en kan u begeleiden bij het organiseren van deze online bekendheid.
Zoekwoorden gebruiken
U komt in contact met het publiek dat interesse heeft in uw producten door deze groep naar uw website te lokken. Hier kunt u Google Ads (voorheen Adwords genoemd) voor gaan gebruiken om zoekwoorden te targeten die worden gebruikt door mensen die naar uw product zoeken. Voor Google Ads geldt: hoe meer generiek de zoekwoorden, hoe hoger de concurrentie = hoe hoger de kosten, dus u moet voorzichtig zijn om de juiste balans te vinden tussen generiek genoeg om voldoende verkeer aan te trekken, maar niet zo algemeen dat het verkeer niet relevant is. Gebruik bijvoorbeeld geen “T-shirts” als u alleen heren-T-shirts op voorraad heeft.
Verhoog conversie
Tot slot de zakelijke laatste stap in het proces. Het geïnteresseerde publiek is gereed om een aankoop te doen maar heeft net dat laatste zetje nog nodig om op uw online platform te komen. Maak gebruik van uw merk en zoekwoorden. Hierdoor komt u bovenaan de resultaten te staan wanneer mensen naar uw merk zoeken. U moet mensen die op uw site waren en interesse in uw producten hebben getoond, verleiden om terug te komen en de aankoop af te ronden. Wanneer er op het product in de advertentie wordt geklikt, komen ze rechtstreeks op het product terecht en hebben ze slechts een paar stappen nodig om de aankoop te voltooien.
U heeft zoals u gelezen hebt een doordachte strategie nodig om mensen zover te krijgen om te kopen bij uw organisatie. Ieder bedrijf vraagt hierbij een andere aanpak die voor hun het beste zal werken. Soms eenvoudiger, andere zeer omvangrijker. Adwords uitbesteden bij een expert betekent dat die deze aanpak nauwkeurig voor u bepaalt en uiteenzet. Door andere tactieken toe te passen naast de Google Ads strategie kan er een gezamenlijke marketingstrategie opgericht worden. Zo zou u ook kunnen overwegen om sociale media, e-mail en andere display-netwerken aan de mix toe te voegen.