Zakelijke mededeling: Autoverzekering was duurder in 2020
AlgemeenBijna 50 procent van de autobezitters in Nederland is in 2020 meer premie voor de autoverzekering gaan betalen. Dat blijkt uit een panelonderzoek van de Consumentenbond. Vaak gebeurde dat zonder dat de situatie van de klant was veranderd. Wat kunnen mensen doen als zij te maken krijgen met een premiestijging?
Gestegen schadelast oorzaak van premiestijging
De belangrijkste oorzaak van deze premiestijging is de gestegen schadelast. Verzekeraars kregen naar eigen zeggen te maken met veel meer en hogere schades, waardoor ze zich genoodzaakt voelden deze kosten door te berekenen naar de verzekerden. Meestal bleef de premiestijging beperkt tot 10 procent, maar een aantal respondenten liet weten dat ze een grotere verhoging voor hun kiezen kreeg. De premie steeg dan met 20 tot zelfs 50 procent. Een aantal verzekeraars heeft hun klanten niet laten weten dat ze de premie van de autoverzekering gingen verhogen, ondanks dat dit verplicht is. De meeste klanten kwamen er pas achter toen de premie van hun bankrekening werd afgeschreven. Andere autobezitters werden pas een maand van tevoren geïnformeerd over de premiestijging.
Invloed van corona nog niet zichtbaar op de premie
Men zou verwachten dat premies lager worden door toedoen van corona en dus minder autokilometers. Toch is dat in ons land nog niet het geval. In een aantal landen hebben verzekeraars premie teruggestort naar de klanten. Dit gebeurde bijvoorbeeld in Nieuw-Zeeland, Frankrijk, Groot-Brittannië en de VS. In Nieuw-Zeeland is er een hele strenge lockdown geweest, waarbij er nauwelijks auto’s op de weg waren. Er werden nauwelijks schadeclaims ingediend, waardoor de verzekeraars besloten om (een deel van) de premie terug te storten. In Nederland is het iets rustiger op de weg, maar het aantal zware ongelukken is niet of nauwelijks afgenomen. Verzekeraars baseren hun premies op schadecijfers over een langere periode. Het effect van corona op de premie is dus nog niet zichtbaar in ons land. Verzekeraar Promovendum heeft de premie wel voor twee maanden verlaagd met 10 procent. Deze verzekeraar is geen lid van het Verbond van Verzekeraars.
Wat kunnen autobezitters doen bij een premiestijging?
Allereerst is het natuurlijk verstandig om na te gaan waarom de premie van de verzekering is gewijzigd. Daar heeft een klant recht op. Daarnaast moet de verzekerde zijn premie vergelijken met de premies van andere autoverzekeringen. Als zij kunnen aantonen dat ze bij een andere verzekeraar goedkoper uit zijn, dan kan het dat de verzekeraar de premie zal verlagen. Ook mensen die voornamelijk thuiswerken kunnen dit aan hun verzekeraar doorgeven. Ongeveer twee derde van de autoverzekeraars neemt het jaarlijks aantal kilometers mee in de premieberekening. Daarnaast kunnen mensen door de dekking van hun verzekering aan te passen flink besparen. Meestal kan dit alleen aan het eind van de contractperiode, maar bij sommige verzekeraars kan dit ook tussentijds. Mensen die de auto nauwelijks meer gebruiken, kunnen er ook voor kiezen de auto weg te doen en gebruik te maken van een deelauto. Dat is zowel goed voor de portemonnee als het milieu.