Afbeelding
Foto: Peter de Koning

Boxtelse kledingzaken geven ‘online shops’ vorm

Algemeen Centrum-Breukelen (c) Ondernemen & Werken (c) Nieuws (c)

Nee, de Boxtelse kledingzaken zijn niet de Zalando’s en Bol.com’s van deze wereld. Een online shop handen en voeten geven, blijkt iets totaal anders dan een fysieke winkel runnen. Maar de lokale ondernemers zitten niet bij de pakken neer en doen op creatieve wijze digitaal zaken. Brabants Centrum bezoekt drie kledingwinkels: Natasja Fashion, Diaan en La Gare.

,,Op de parkeerplaats mijn klanten bedienen? Dat kon gewoon volgens de gemeente”, vertelt Natasja Willems van de kledingzaak aan de Rechterstraat. Haar telefoon rinkelt aanhoudend. Vorige week was er een ‘relletje’. Iemand zag zogenaamd een klant binnenlopen en meldde dat aan de gemeente Boxtel volgens Willems. Het Facebook-filmpje waarin ze haar ongenoegen uitte, werd uiteindelijk door Omroep Brabant breed uitgemeten.

RESPONS

De video leverde niet alleen veel respons op, de Boxtelse speelde er ook direct op in: deze week startte Willems met een ‘kledingbus’: Natasja Fashion On Tour. ,,Natuurlijk probeer ik er een slaatje uit te slaan: daar ben ik toch ondernemer voor”, zegt Willems trots.

,,Hoe het werkt? Mensen appen van tevoren naar mij welke kleding ze willen passen. Dan pak ik een aantal setjes in, maar ook heb ik wat andere kledingstukken achter de hand in de bus. Klanten worden op deze manier aan huis bediend en krijgen toch nog wat mode-advies van mij persoonlijk.”

NIET ZIELIG

Momenteel werkt Willems zo’n zeventig uur per week, elke dag, en post zij tientallen berichten op Facebook per week. Zo’n item bij de regionale omroep helpt mee en haar onomfloerste sociale media-aanpak werpt zijn vruchten af. ,,Ik ben niet zielig, het is erger als je niks kan doen. Met de bestellingen loopt het zeker niet slecht, maar ik moet gas blijven geven.”

Daar zit ‘m het probleem voor veel ondernemers: zij moeten een sprint trekken met de blik op oneindig. Zo ook Diana van den Borne van de damesmodezaak Diaan aan de Markt (voorheen Mr. & Mrs. Filipe). ,,Als je mensen laat bestellen, moet je ontzettend veel handelingen uitvoeren. Ook met sociale media. In Stories (een onderdeel van het sociale medium Instagram - red.) zet ik dagelijks zo’n 20 tot 25 foto’s. Zo ben je dagelijks toch wel een uur bezig met foto’s maken. Ik keek laatst op mijn telefoon hoeveel tijd ik erop zit: dat is zo’n zeven tot acht uur per dag.”

Via allerlei verschillende kanalen komen ook bij Van den Borne de bestellingen door: Instagram, Facebook, telefonisch, Whatsapp, mail... Ook maakt zij pakketjes van mode-artikelen in dezelfde stijl en worden bij de mensen thuis gebracht. Klanten rekenen af via een betaalverzoek.

VAK APART

Net als bij meerdere retailers is ook bij Diana het al dan niet hebben van een webshop een discussiepunt. Hoewel het misschien tijdens deze coronaperikelen praktisch is om te hebben (mensen weten wat je collectie is en welke maten je op voorraad hebt), mist Van den Borne juist in deze periode haar fysieke zaak. ,,Een webshop is echt een vak apart”, merkt ze. ,,Wel krijgen we weinig pakketjes retour gestuurd. We kennen onze klanten, hun smaak en stijl natuurlijk goed. Juist vanwege die persoonlijke benadering in de fysieke winkel. Bepaalde doelgroepen zijn ook moeilijker te bereiken met sociale media,”

NON-VERBAAL

Martijn en Judith Jansen van La Gare in de Croonpassage startten in oktober met een eigen webshop. Martijn: ,,Wij speelden in op het feit dat er in het najaar een tweede golf zou komen en dat is ook gebleken.” Waar normaal mensen in de winkel worden bediend, is het in Schijndel woonachtige stel samen met zijn werknemers bezig met pakketjes te maken voor de klanten. ,,We worden online steeds beter gevonden, maar non-verbale communicatie is erg belangrijk.”

INFORMATIE

Klanteninformatie als pasvorm, postuur en smaak zijn essentieel voor een modezaak, maar online moeilijker te verkrijgen. Een voordeel is dat het echtpaar Jansen en zijn staf de vaste klanten goed kennen. ,,Met grote regelmaat brengen we ook mensen een bezoek die niet online shoppen. Die kennen we eigenlijk altijd wel en we weten hun favoriete merken en maten: in ons systeem kunnen we dat op klantniveau bekijken.” Als de winkel weer open mag, blijft ook de webshop van La Gare bestaan. ,,Maar vooral als etalagefunctie.”

Webshop of geen webshop, voor alle drie de ondernemers en hun klanten geldt hetzelfde: de winkel wordt met node gemist.

OP DE FOTO: De ouders van Diana van den Borne, Jan en Doris van de Wiel, helpen een handje met de bezorging van de online bestellingen. Diana: ,,Ook de klanten vinden het ontzettend leuk.” Nadat zij jarenlang met haar man Filipe een kledingzaak voor mannen en vrouwen runde aan de Markt, ging zij afgelopen zomer alleen verder met damesmode. (Foto: Peter de Koning).

Afbeelding
Judith en Martijn Jansen van La Gare Clothing aan de Croonpassage plaatsen de nieuwe collectie in de etalage. Zij startten in oktober een webshop, bij wijze van spreken de online etalage van de kledingzaak. (Foto: Peter de Koning).
Natasja Fashion On Tour: onder deze noemer bezoekt Natasja Willems haar klanten aan huis om hen kleding te laten passen. Ondernemer Mari Bosman van Profit Auto Service aan de Schijndelseweg heeft Willems geholpen bij de aankoop van het voertuig. Links een fotomontage die Willems op internet plaatste met een voorbeeldbelettering. Vandaag vindt de echte bestickering plaats. (Foto rechts: Peter de Koning).
Stuur jouw foto
Mail de redactie
Meld een correctie

Pål Jansen

Heeft u een tip over dit onderwerp? Mail naar Redacteur Brabants Centrum

Logo
Afbeelding
Balans pleit voor goededoelenweek Politiek 13 uur geleden
De drie poffers die de zussen Marie, Jans en Anna van der Velden in vroegere tijden droegen, zijn volledig gerestaureerd in opdracht van heemkundestichting Kèk Liemt.
Teruggevonden poffers van Kleuskes gerestaureerd MuBo 10 jaar 15 uur geleden
Logo
Corné Kuipers (links) van De Rechter en John van Hal van Lunch Bij Trots organiseren samen het Wijnplein in de Croonpassage.
Ook een jaarlijks evenement voor wijnliefhebbers Cultuur 20 uur geleden
Een jaarlijkse traditie in Liempde: dauwtrappen met fanfare Concordia.
Concordia zoekt 150 vroege vogels voor dauwtrappen Cultuur 21 uur geleden
Wie kent de jubilerende echtpaar van weleer?
Speuren naar 'oud goud' Human Interest 22 uur geleden
De klimaatlunch op het terrein van Plaats De Kleine Aarde.
Klimaatlunch: samenwerking essentieel voor klimaatverandering Duurzaamheid 18 apr, 19:29
Logo
Juf Janny Verwijmeren gaat met pensioen.
Juf Janny Verwijmeren neemt na bijna 46 jaar afscheid van De Beemden Algemeen 18 apr, 17:30
Logo
Feest aan de Albinonistraat. De bouwers van Hendriks Coppelmans uit Oss bereiken het hoogste punt van het appartementencomplex dat woonstichting Joost laat bouwen.
Inschrijven 'Albinonistraat' vanaf eind mei Bouwen en wonen 18 apr, 15:46